Blog

09.10.2021

Zastosowanie kolumn

W artykule znajdziesz:

Zastosowanie kolumn

Zastosowanie kolumn

Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie kolumn o większych wymiarach - odpowiednio głębiej zapuszczonych w podłoże tak, by uzyskać wystarczające utwierdzenie oraz o większym przekroju, tak, aby miały wskaźnik wytrzymałości odpowiedni do zwiększonych momentów zginających w przekroju utwierdzenia (program uprawnienia budowlane na komputer). Między innymi stosowane są kolumny dzwonowe. I takie rozwiązanie ma jednak ograniczoną stosowalność, a poza tym koszty kolumn rosną z 3 potęgą głębokości akwenu i na pewnej krytycznej w określonych warunkach głębokości omawiany typ pomostu przestaje się opłacać.

Interesujące możliwości wykorzystania konstrukcji odpowiadających głębokości opłacalnej dla kolumn 11,5 m na głębokościach większych przedstawiają rozwiązania, zaproponowane przez inżynierów radzieckich (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wariant przedstawia pomost na kolum nach wypuszczonych w dno poprzez uprzednio przygotowaną podstawę w postaci bloków pustakowych zasypanych piaskiem. Podstawa taka pozwala zmniejszyć ogólną długość kolumn, dzięki sztucznemu podwyższeniu dna pod pomostem. Dla zapobieżenia wypłukiwania piasku z bloków przykrywa je się z wierzchu warstwą żwiru i obsypuje u dołu filtrem odwrotnym (uprawnienia budowlane).

Długość bloków układanych poprzecznie do osi pirsu odpowiada szerokości pirsu - byłoby lepiej jednak, aby była od niej nieco mniejsza, tak aby statek przycumowany do pomostu w razie bocznych przechyłów nie ocierał się o ściany bloków. Każdy blok odpowiada jednemu jarzmu kolumn i może w szczegółach być rozmaicie rozwiązany. Połączenia między ścianami czołowymi bloków mogą być uszczelnione taśmą stalową (jak np. uszczelnienie brusów żelbetowych), albo taśmą naklejaną. Bloki wpuszcza się na około 1 m w dno. Wyższe bloki dzieli się na elementy tworzące 2 do 3 warstw, łączonych ze sobą na zakładki i uszczelnianych naklejanymi taśmami uszczelniającymi (program egzamin ustny).

Mury złożone z odcinków

Tu podwyższenie dna pod pirsem wykonane jest w postaci podwodnego tarasu ograniczonego z obu stron żelbetowymi murami żebrowanymi. Mury złożone z odcinków układa się na uprzednio przygotowanej podsypce i obsypuje
pionowe belek na podporach. Łożysko rozwiązano przy zastosowaniu dwu warstw gumy, na przemian z płytami stalowymi. Przenosi ono w danym wypadku obciążenie pionowe 14 000 kG, przy odkształceniu 1,1 cm, i siłę pionową 7500 kG przy poziomym przesunięciu do 8 cm (opinie o programie).

Pomostem na filarach palowych jest również pirs węglowy w Porcie Północnym w Gdańsku oddany do użytku w 1974 r. Pirs ten przeznaczony jest do przeładunku węgla na statki o nośności 25 000-100 000 ton; głębokość dna w linii cumowniczej wynosi 16,50 m, w osi pirsu ok. 9 m, rzędna stropu nośnych piasków leży w granicach od -11,00 do -16,00 m, powyżej zalegają ściśliwe namuły.
Pirs składa się z 2 zasadniczych części: ze stanowiska przeładunkowego długości 350 m i z równoległego doń pomostu komunikacyjnego, prostopadłego do brzegu, o całkowitej długości 750,00 m. Przedłużenie pirsu w stronę morza stanowią dwie dalby cumownicze połączone kładką (segregator aktów prawnych).

Podobne dwie dalby znajdują się też po odlądowej stronie stanowiska. Istotną część stanowiska przeładunkowego tworzy 7 dalb odbojowych wykonanych każda z 6 rur stalowych, o średnicy zewnętrznej 1220 mm i grubości ścianek 20-40 mm. Długość ich wynosi około 34 m, zapuszczono je z nachyleniem 2 :1 na zewnątrz stanowiska (ku statkowi). Wnętrza rur zabetonowano na odcinkach największych momentów zginających na wysokości 4 m, zresztą wypełniono je piaskiem. Na rurach zawieszono odbojnice amortyzujące napór statku (promocja 3 w 1).

Równolegle do linii dalb odbojowych przebiegają 2 wąskie pomosty dla torów poddźwignicowych (ładowarek) z chodnikami w postaci belek żelbetowych teowych. Belki toru przy linii cumowniczej położone są na osobnych filarach palowych, belki toru „tylnego” na oczepach poszerzonego tu pomostu komunikacyjnego.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami