Blog
Zbiorowa ekspozycja
W artykule znajdziesz:
Kilka miesięcy później w krakowskim „Dzienniku Polskim” zamieszczono gazetowy ranking wydarzeń kulturalnych (spektakli, wystaw) ubiegłego sezonu. W punktacji krakowskich krytyków (skala od 0 do 4) najwyższą oceną wystawy SIAĆ było zero, zdarzyła się także jedna „minus czwórka” (kategoria: skandal). Inny krytyk skomentował tytuł ekspozycji jednym zdaniem: ..Dla wielu sztuka okazała się miejscem zagubienia (program uprawnienia budowlane na komputer).”
Co się stało? Jeśli było tak dobrze, dlaczego jest tak źle? Czyżby organizatorzy (krakowski oddział ZPAP) i sponsorzy podstępnie promować chcieli tandetę? Czyżby całe tak starannie i pieczołowicie przygotowane Kongres i w’ystawa były jedną wielką chrześcijańską hucpą? Przemycaniem pod etykietką wzniosłych treści - sztuki drugorzędnej, pseudoartystycznych problemów? A może zmarnowano jakąś szansę? Wszak w wystawie partycypowało wiełu znanych i cenionych twórców, ogromny był udział ludzi młodych - ich propozycje były doprawdy tak niewiele warte? Każda zbiorowa ekspozycja ma charakter nierówny, niespójny, z góry to wiadomo - jakich uprzedzeń trzeba, by wszystko jednym gestem zdyskwalifikować. bez jakiejkolwiek próby refleksji czy wartościowania (program uprawnienia budowlane na ANDROID)?
Mniej więcej w tym samym czasie rozeszły się po Krakowie pogłoski, że w Galerii „Zderzak" ma miejsce kolejna prowokacja. Podejrzliwi twierdzili z przekonaniem, że termin „świętokradczej” ekspozycji został specjalnie ustalony na czas trwania kongresu SIAĆ. Jeszcze bardziej nieufni woleli - by nie ulec zgorszeniu - na wszelki wypadek w tym czasie do „Zderzaka" nie zaglądać. Wiadomości krążyły więc sprzeczne i nieścisłe… Cóż tak zbulwersowało statecznych krakowian (uprawnienia budowlane)? Instalacja Gesty młodego gdańskiego artysty Roberta Rumasa. Rumas od dawna w swoich aranżacjach wykorzystywał, jako cytaty, figury z kaplic drogi krzyżowej na zboczach podkieleckiej Karczówki.
Farba emulsyjna
Tandetne, seryjne figury pomalowane białą, emulsyjną farbą. Tym razem dwie postaci: Madonny i Chrystusa zanurzone zostały w ogromnych, podświetlonych akwariach i otoczone aureolą (czy raczej mandorlą) srebrnych bąbelków powietrza płynących przez błękitną wodę (program egzamin ustny). Powstały obiekty bardzo estetyczne, ładne: tandetność figur nie raziła - dominował raczej klimat magii, cudowności. Naprzeciwko akwariów, na dwóch skrzydłach drzwi Rumas zawiesił dwie barwne fotografie: chłopca i dziewczyny - bardzo młodych, prawie nagich, naśladujących gesty figur: chłopiec, za Chrystusem, pokazywał dłońmi serce, dziewczyna rozłożyła ręce w geście Matki Boskiej. Obok, na ścianie zawisła bielizna, w którą na zdjęciach jeszcze są ubrani - koło dziewczyny halka, koło chłopca slipy (opinie o programie).
Figury przyglądały się postaciom, postaci figurom. Zestawienie było zaskakujące, a przecież nie niosło w sobie opozycji czy uzurpacji. zderzenie mogło szokować, nie czuło się w nim jednak agresji czy woli bluźnierstwa. Gesty Rumasa pozostały piękną przypowieścią o niewinności i naiwności - pierwszych uczuć i dziecięcej wiary; o czystości i świętości pierwszych wtajemniczeń - tych cielesnych i tych duchowych. Akwarium pamięci, gdzie w błękitnej poświacie zanurzone są wspomnienia młodzieńczych objawień i uniesień… Gdyby za wszelką cenę dopatrywać się w instalacji śladów ironii lub zwątpienia, skierowane by one być mogły jedynie przeciw stereotypom masowej wyobraźni, wszelako wrażenie nostalgii i wzruszenia było tu silniejsze niż dyskretny uśmieszek sceptyka. Wątki sakralne podjęte zostały w Gestach odważnie, poważnie i artystycznie przekonywająco (segregator aktów prawnych).
Zestawienie tych dwóch odległych już w czasie, lecz równoległych, wydarzeń artystycznych (ekspozycji SIAĆ i instalacji Gesty) jest bardzo wymowne i ma wymiar niemal symboliczny (promocja 3 w 1). Obie wystawy dotyczyły podobnych problemów - sztuki wobec Tajemnicy, ale i wobec pewnych wzorców kulturowych, artysty wobec sacrum. ale i wobec pamięci - i obie używały odmiennych języków.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32