Blog

Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 2
24.02.2022

Zdarzenie losowe

W artykule znajdziesz:

Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 3
Zdarzenie losowe

Zdarzenie losowe zależy od zespołu zdarzeń elementarnych, jednak mimo to, że są one realizowane w analogicznych warunkach, wyników ich nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Jeżeli jednak wszystkie zdarzenia losowe podzielimy na 2 kategorie wykluczające się wzajemnie, lecz wyczerpujące wszystkie możliwe zdarzenia, a mianowicie na sukces i niepowodzenie Drogą nazywamy odpowiednio wyprofilowany, umocniony i odwodniony pas gruntu przeznaczony dla ruchu pojazdów (program uprawnienia budowlane na komputer). Drogą samochodową nazywamy drogę przydatną dla ruchu pojazdów mechanicznych, dopuszczonych do ruchu.

Pojazdy konne mogą również korzystać z dróg samochodowych, jeżeli nie jest to wyraźnie zakazane (jak np. na autostradach). Drogi publiczne są to drogi dostępne dla ogółu obywateli bez żadnych opłat i ograniczeń, pod warunkiem przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu na drogach (Ustawa z dnia 27.XI.1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Projektowanie, budowę i utrzymanie dróg publicznych regulują normatywy i przepisy wydane przez Ministerstwo Komunikacji. Normatyw M.K. nr NTP-DP-22 dzieli publiczne drogi samochodowe na 5 klas technicznych. Klasa techniczna drogi zależy od:

  • znaczenia komunikacyjnego, ekonomicznego lub obronnego drogi,
  • przewidywanego rodzaju ruchu,
  • przewidywanego natężenia ruchu w okresie perspektywicznym 15 lat, wyrażonego w liczbie pojazdów umownych przejeżdżających na dobę w obydwu kierunkach (uprawnienia budowlane).

Drogi klasy I (autostrady przeznaczone wyłącznie dla ruchu samochodowego) oraz drogi klasy II (o zdecydowanej przewadze ruchu samochodowego) stanowią sieć dróg ruchu szybkiego. Przepisy obowiązujące przy projektowaniu dróg I i II klasy technicznej podaje normatyw NTP-DP-16 (program egzamin ustny).

Tereny zainwestowania miejskiego

Ulicą nazywamy drogę publiczną przebiegającą przez tereny zainwestowania miejskiego. Jest to pas przeznaczony dla wszystkich rodzajów ruchu kołowego i pieszego oraz dla zlokalizowania urządzeń ulicznych podziemnych i nadziemnych (wodociąg, kanalizacja, gaz, sieć energetyczna, ciepłownicza, oświetleniowa i telekomunikacyjna). Szerokość ulicy mierzy się między liniami rozgraniczającymi i oddzielającymi teren ulicy od terenów innego zagospodarowania (opinie o programie).

Projektowanie, budowa i utrzymanie ulic i placów miejskich podlega przepisom wydanym przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej. Normatyw techniczny projektowania ulic i placów miejskich zatwierdzony Zarządzeniem nr 5 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 4.II.1965 r. (Dz. Budownictwa nr 8/65) rozróżnia 4 kategorie ulic w zależności od ich znaczenia komunikacyjnego:

Kategoria E ulice ruchu ekspresowego obsługują ruch tranzytowy między dzielnicowy, regionalny i krajowy; nie obsługują terenów, po których przebiegają, zatem powinny być całkowicie izolowane od ruchu tramwajowego, rowerowego i pieszego. Ulice ekspresowe są na terenie miasta przedłużeniem pozamiejskich dróg ruchu szybkiego (magistrali II kl.) i są włączone w ich sieć. W przypadkach wyjątkowych ulice kategorii E mogą stanowić przedłużenie autostrad (dróg I kl.) na terenach zainwestowania miejskiego (segregator aktów prawnych).

Normatywy techniczne projektowania dróg i ulic podają szereg wskaźników technicznych, na podstawie których ustalamy wymiary zasadniczych elementów drogi w planie, przekroju poprzecznym i profilu podłużnym.

Wskaźniki techniczne projektowania dróg zależą od klasy technicznej drogi oraz od kategorii terenu. Normatyw MK nr NTP-DP-22 rozróżnia 3 kategorie ukształtowania terenu: płaski, falisty i górzysty. Jako teren płaski określamy teren równinny, płaskie doliny rzek i szerokie wododziały o łagodnej pochyłości (promocja 3 w 1).

Do terenu falistego zaliczamy płaskie przedgórza i łagodne stoki gór oraz teren poprzecinany licznymi jarami i wąskimi wododziałami z gęsto rozsianymi pagórkami. Teren górzysty stanowią podgórza i stoki gór silnie wyrzeźbione, wąskie doliny górskich rzek oraz odcinki przełęczy grzbietów górskich.

Najnowsze wpisy

21.11.2025
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 4
Jak naprawić fundamenty w starym domu – metody, technologie i koszty, które warto znać

Fundamenty to najważniejszy element konstrukcji każdego budynku, a w starych domach ich stan techniczny bywa kluczowym problemem, wpływającym nie tylko…

21.11.2025
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 5
Jak rozpoznać, że ściana nośna pęka z powodu osiadania budynku – objawy, analiza i interpretacja

Pękające ściany w domu są zawsze sygnałem ostrzegawczym, który powinien zostać potraktowany poważnie, zwłaszcza jeśli dotyczą one ścian nośnych. Takie…

Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 8 Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 9 Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 10
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 11
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 12 Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 13 Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 14
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Konstrukcja stalowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami