Blog

Żurawie kolejowe
W artykule znajdziesz:

Żurawie kolejowe znajdują zastosowanie również dla celów budowlanych przy scalaniu konstrukcji stalowych przemysłowych oraz przy montażu ciężkich konstrukcji stalowych (np. budowli hutniczych) i żelbetowych, najczęściej w tych przypadkach, gdy budowle te leżą przy stałych torach eksploatacyjnych, a szczególnie gdy tory te zainstalowane są wewnątrz hal (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dla celów montażowych hal przemysłowych zaopatruje się żurawie kolejowe w długie wysięgniki z dziobami. Normalne wyposażenie żurawi kolejowych to hak dla materiałów sztukowych i montażu oraz chwytak dla czynności na składach materiałów sypkich. Dla celów budowlanych najlepiej nadają się żurawie kolejowe o udźwigu około 15-25 T. Żurawie o wielkich udźwigach (ponad 75 T) stosowane są przy awariach kolejowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Żurawie kolejowe budowane są jako samodzielne zespoły z własnym napędem w określonych granicach obsługiwanego placu budowy lub jako zespoły ciągnione (holowane) w pociągu, wtedy gdy zachodzi potrzeba przejazdu na dalszą odległość. Dlatego też żurawie kolejowe, oprócz koniecznego wyposażenia we własny napęd dla samodzielnego przemieszczania się w granicach placu budowy, muszą być wyposażone we wszystkie te urządzenia sczepne, zderzaki oraz hamulce, w jakie wyposażone są inne jednostki taboru kolejowego (uprawnienia budowlane).
Początkowo stosowano dla napędu żurawi kolejowych silniki parowe, później silniki spalinowe wysokoprężne z centralnym napędem wszystkich mechanizmów żurawia. Jednakże najekonomiczniejszym napędem i równocześnie najczęściej obecnie stosowanym jest napęd spalinowo-elektryczny, przy którym poszczególne mechanizmy żurawia napędzane są oddzielnymi silnikami elektrycznymi, co eliminuje liczne przekładnie, które są konieczne, gdy mechanizmy te napędzane są centralnie z jednego silnika (program egzamin ustny).
To ostatnie rozwiązanie jest szczególnie wskazane w tych przypadkach, gdy żuraw obsługuje tory umieszczone na terenach zakładów przemysłowych.
Żurawie suwnicowe bramowe
Żurawie suwnicowe bramowe (portal owe) są urządzeniami transportu pionowo-poziomego, przeznaczonymi do podnoszenia i przemieszczania poziomego materiałów sztukowych. Ich konstrukcję nośną stanowi brama (portal) przemieszczająca się po torze szynowym, natomiast urządzeniem dźwigowym jest zazwyczaj wózek z wciągnikiem przesuwający się po specjalnej szynie w kierunku prostopadłym do osi toru (opinie o programie).
Suwnicowy żuraw bramowy składa się z dwóch podpór zazwyczaj dwunożnych, połączonych górą poziomą belką, przy większych rozpiętościach kratową.
Belka ta często przedłużona jest poza podpory tworząc obustronne wsporniki, co bardzo znacznie powiększa operacyjność żurawia (wyładowywanie i załadowywanie materiałów sztukowych). W żurawiach bramowych (w szczególności o rozpiętościach ponad 10,0 m) jedna noga stanowi konstrukcję sztywno połączoną z belką (belkami) podłużną, druga zaś połączona jest z tą belką przegubowo i stanowi zazwyczaj konstrukcję kratową płaską. Taki układ statyczny jest konieczny dla uniknięcia zaklinowania się podpór w torze żurawia pod wpływem zmian temperatury oraz pod wpływem przypadkowych zwężeń toru szynowego (segregator aktów prawnych).
Udźwig żurawi bramowych waha się w znacznych granicach. W budownictwie na placach budowy (składy budowlane) stosowane są zazwyczaj żurawie o udźwigu 5-10 rozpiętości od 5 do 20 m. W kraju produkowane są żurawie suwnicowe bramowe o udźwigu 4,5 T i rozstawie szyn 10 000 mm. Wysokość podnoszenia wynosi 6,0 m. Belka górna ma postać kratownicy o przekroju trójkątnym z rur. Natomiast w przemyśle udźwig stosowanych żurawi suwnicowych jest znacznie większy, mianowicie 15-30 T i więcej aż do 300 T. a długość belki dochodzi do 150 m; noszą one nazwę mostów’ przeładunkowych, wyposażonych w wózek z czerpakiem chwytakowym. Żurawie te są coraz częściej instalowane na terenach budowy w polowych wytwórniach prefabrykatów betonowych i żelbetowych (promocja 3 w 1).
W wytwórniach tych suwnice bramowe stanowią niemal nieodłączne uniwersalne urządzenie transportu wewnętrznego (transport form, zbrojenia betonu, gotowych prefabrykatów itd.).
Najnowsze wpisy
Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…
Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…







53 465

98%

32