Blog
Żurawie kolejowe
W artykule znajdziesz:
Żurawie kolejowe znajdują zastosowanie również dla celów budowlanych przy scalaniu konstrukcji stalowych przemysłowych oraz przy montażu ciężkich konstrukcji stalowych (np. budowli hutniczych) i żelbetowych, najczęściej w tych przypadkach, gdy budowle te leżą przy stałych torach eksploatacyjnych, a szczególnie gdy tory te zainstalowane są wewnątrz hal (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dla celów montażowych hal przemysłowych zaopatruje się żurawie kolejowe w długie wysięgniki z dziobami. Normalne wyposażenie żurawi kolejowych to hak dla materiałów sztukowych i montażu oraz chwytak dla czynności na składach materiałów sypkich. Dla celów budowlanych najlepiej nadają się żurawie kolejowe o udźwigu około 15-25 T. Żurawie o wielkich udźwigach (ponad 75 T) stosowane są przy awariach kolejowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Żurawie kolejowe budowane są jako samodzielne zespoły z własnym napędem w określonych granicach obsługiwanego placu budowy lub jako zespoły ciągnione (holowane) w pociągu, wtedy gdy zachodzi potrzeba przejazdu na dalszą odległość. Dlatego też żurawie kolejowe, oprócz koniecznego wyposażenia we własny napęd dla samodzielnego przemieszczania się w granicach placu budowy, muszą być wyposażone we wszystkie te urządzenia sczepne, zderzaki oraz hamulce, w jakie wyposażone są inne jednostki taboru kolejowego (uprawnienia budowlane).
Początkowo stosowano dla napędu żurawi kolejowych silniki parowe, później silniki spalinowe wysokoprężne z centralnym napędem wszystkich mechanizmów żurawia. Jednakże najekonomiczniejszym napędem i równocześnie najczęściej obecnie stosowanym jest napęd spalinowo-elektryczny, przy którym poszczególne mechanizmy żurawia napędzane są oddzielnymi silnikami elektrycznymi, co eliminuje liczne przekładnie, które są konieczne, gdy mechanizmy te napędzane są centralnie z jednego silnika (program egzamin ustny).
To ostatnie rozwiązanie jest szczególnie wskazane w tych przypadkach, gdy żuraw obsługuje tory umieszczone na terenach zakładów przemysłowych.
Żurawie suwnicowe bramowe
Żurawie suwnicowe bramowe (portal owe) są urządzeniami transportu pionowo-poziomego, przeznaczonymi do podnoszenia i przemieszczania poziomego materiałów sztukowych. Ich konstrukcję nośną stanowi brama (portal) przemieszczająca się po torze szynowym, natomiast urządzeniem dźwigowym jest zazwyczaj wózek z wciągnikiem przesuwający się po specjalnej szynie w kierunku prostopadłym do osi toru (opinie o programie).
Suwnicowy żuraw bramowy składa się z dwóch podpór zazwyczaj dwunożnych, połączonych górą poziomą belką, przy większych rozpiętościach kratową.
Belka ta często przedłużona jest poza podpory tworząc obustronne wsporniki, co bardzo znacznie powiększa operacyjność żurawia (wyładowywanie i załadowywanie materiałów sztukowych). W żurawiach bramowych (w szczególności o rozpiętościach ponad 10,0 m) jedna noga stanowi konstrukcję sztywno połączoną z belką (belkami) podłużną, druga zaś połączona jest z tą belką przegubowo i stanowi zazwyczaj konstrukcję kratową płaską. Taki układ statyczny jest konieczny dla uniknięcia zaklinowania się podpór w torze żurawia pod wpływem zmian temperatury oraz pod wpływem przypadkowych zwężeń toru szynowego (segregator aktów prawnych).
Udźwig żurawi bramowych waha się w znacznych granicach. W budownictwie na placach budowy (składy budowlane) stosowane są zazwyczaj żurawie o udźwigu 5-10 rozpiętości od 5 do 20 m. W kraju produkowane są żurawie suwnicowe bramowe o udźwigu 4,5 T i rozstawie szyn 10 000 mm. Wysokość podnoszenia wynosi 6,0 m. Belka górna ma postać kratownicy o przekroju trójkątnym z rur. Natomiast w przemyśle udźwig stosowanych żurawi suwnicowych jest znacznie większy, mianowicie 15-30 T i więcej aż do 300 T. a długość belki dochodzi do 150 m; noszą one nazwę mostów’ przeładunkowych, wyposażonych w wózek z czerpakiem chwytakowym. Żurawie te są coraz częściej instalowane na terenach budowy w polowych wytwórniach prefabrykatów betonowych i żelbetowych (promocja 3 w 1).
W wytwórniach tych suwnice bramowe stanowią niemal nieodłączne uniwersalne urządzenie transportu wewnętrznego (transport form, zbrojenia betonu, gotowych prefabrykatów itd.).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32