Blog

Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 2
04.01.2022

Żurawie kolejowe

W artykule znajdziesz:

Żurawie kolejowe
Żurawie kolejowe

Żurawie kolejowe znajdują zastosowanie również dla celów budowlanych przy scalaniu konstrukcji stalowych przemysłowych oraz przy montażu ciężkich konstrukcji stalowych (np. budowli hutniczych) i żelbetowych, najczęściej w tych przypadkach, gdy budowle te leżą przy stałych torach eksploatacyjnych, a szczególnie gdy tory te zainstalowane są wewnątrz hal (program uprawnienia budowlane na komputer).

Dla celów montażowych hal przemysłowych zaopatruje się żurawie kolejowe w długie wysięgniki z dziobami. Normalne wyposażenie żurawi kolejowych to hak dla materiałów sztukowych i montażu oraz chwytak dla czynności na składach materiałów sypkich. Dla celów budowlanych najlepiej nadają się żurawie kolejowe o udźwigu około 15-25 T. Żurawie o wielkich udźwigach (ponad 75 T) stosowane są przy awariach kolejowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Żurawie kolejowe budowane są jako samodzielne zespoły z własnym napędem w określonych granicach obsługiwanego placu budowy lub jako zespoły ciągnione (holowane) w pociągu, wtedy gdy zachodzi potrzeba przejazdu na dalszą odległość. Dlatego też żurawie kolejowe, oprócz koniecznego wyposażenia we własny napęd dla samodzielnego przemieszczania się w granicach placu budowy, muszą być wyposażone we wszystkie te urządzenia sczepne, zderzaki oraz hamulce, w jakie wyposażone są inne jednostki taboru kolejowego (uprawnienia budowlane).

Początkowo stosowano dla napędu żurawi kolejowych silniki parowe, później silniki spalinowe wysokoprężne z centralnym napędem wszystkich mechanizmów żurawia. Jednakże najekonomiczniejszym napędem i równocześnie najczęściej obecnie stosowanym jest napęd spalinowo-elektryczny, przy którym poszczególne mechanizmy żurawia napędzane są oddzielnymi silnikami elektrycznymi, co eliminuje liczne przekładnie, które są konieczne, gdy mechanizmy te napędzane są centralnie z jednego silnika (program egzamin ustny).

To ostatnie rozwiązanie jest szczególnie wskazane w tych przypadkach, gdy żuraw obsługuje tory umieszczone na terenach zakładów przemysłowych.

Żurawie suwnicowe bramowe

Żurawie suwnicowe bramowe (portal owe) są urządzeniami transportu pionowo-poziomego, przeznaczonymi do podnoszenia i przemieszczania poziomego materiałów sztukowych. Ich konstrukcję nośną stanowi brama (portal) przemieszczająca się po torze szynowym, natomiast urządzeniem dźwigowym jest zazwyczaj wózek z wciągnikiem przesuwający się po specjalnej szynie w kierunku prostopadłym do osi toru (opinie o programie).

Suwnicowy żuraw bramowy składa się z dwóch podpór zazwyczaj dwunożnych, połączonych górą poziomą belką, przy większych rozpiętościach kratową.

Belka ta często przedłużona jest poza podpory tworząc obustronne wsporniki, co bardzo znacznie powiększa operacyjność żurawia (wyładowywanie i załadowywanie materiałów sztukowych). W żurawiach bramowych (w szczególności o rozpiętościach ponad 10,0 m) jedna noga stanowi konstrukcję sztywno połączoną z belką (belkami) podłużną, druga zaś połączona jest z tą belką przegubowo i stanowi zazwyczaj konstrukcję kratową płaską. Taki układ statyczny jest konieczny dla uniknięcia zaklinowania się podpór w torze żurawia pod wpływem zmian temperatury oraz pod wpływem przypadkowych zwężeń toru szynowego (segregator aktów prawnych).

Udźwig żurawi bramowych waha się w znacznych granicach. W budownictwie na placach budowy (składy budowlane) stosowane są zazwyczaj żurawie o udźwigu 5-10 rozpiętości od 5 do 20 m. W kraju produkowane są żurawie suwnicowe bramowe o udźwigu 4,5 T i rozstawie szyn 10 000 mm. Wysokość podnoszenia wynosi 6,0 m. Belka górna ma postać kratownicy o przekroju trójkątnym z rur. Natomiast w przemyśle udźwig stosowanych żurawi suwnicowych jest znacznie większy, mianowicie 15-30 T i więcej aż do 300 T. a długość belki dochodzi do 150 m; noszą one nazwę mostów’ przeładunkowych, wyposażonych w wózek z czerpakiem chwytakowym. Żurawie te są coraz częściej instalowane na terenach budowy w polowych wytwórniach prefabrykatów betonowych i żelbetowych (promocja 3 w 1).

W wytwórniach tych suwnice bramowe stanowią niemal nieodłączne uniwersalne urządzenie transportu wewnętrznego (transport form, zbrojenia betonu, gotowych prefabrykatów itd.).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 3
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 4
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 7 Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 8 Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 9
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 10
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 11 Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 12 Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 13
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kierownik budowy – kto może nim zostać? zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami