Blog

04.01.2022

Żurawie samojezdne wysięgnikowe

W artykule znajdziesz:

Żurawie samojezdne wysięgnikowe
Żurawie samojezdne wysięgnikowe

Przykładem żurawia wieżowego na podwoziu kołowym może być żuraw typu Pc£H 430 TC wyprodukowany przez firmę Rheinstahl-Briickenbau(NRF) na podstawie licencji amerykańskiej, wyróżniający się udaną konstrukcją, wysokimi zaletami ruchowymi oraz łatwością obsługi. Żuraw ten nadaje się w szczególności do montażu elementów prefabrykowanych, przy czym, jak z doświadczenia wynika, do tego rodzaju prac montażowych najlepiej nadaje się urządzenie wodzakowe przy poziomym wysięgniku. Największy udźwig wynosi 8 T przy 11,0 żurawia jest wsuwna. Ciężar kompletnego 37 T (bez przeciwciężaru 6,2 T) (program uprawnienia budowlane na komputer).

Żurawie samojezdne wysięgnikowe (z pochyłym wysięgnikiem). Żurawie samojezdne, a w szczególności żurawie na specjalnych podwoziach kołowych, są w ostatnich latach coraz bardziej stosowane w budownictwie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Zadania żurawi samojezdnych, podobnie jak i żurawi wieżowych, stanowią:

  • transport pionowy materiałów i elementów,
  • montaż elementów konstrukcyjnych,
  • załadowanie, wyładowanie i przeładowanie materiałów i elementów, przy czym w porównaniu z żurawiami wieżow’ymi rośnie przy stosowaniu żurawi samojezdnych udział procentowy czynności montażowych, a w szczególności przeładunkowych (uprawnienia budowlane).

Cechą charakterystyczną wszystkich żurawi samojezdnych są podwozia typu szynowego, drogowego lub terenowego, na których z kolei oparte są urządzenia dźwigowe pełnoobrotowe (360°). W zależności od tego czy podwozia są przystosowane do ruchu terenowego drogowego, czy szynowego (kolejowego) odróżnia się żurawie gąsienicowe, kołowe oraz żurawie kolejowe (program egzamin ustny). Żurawie gąsienicowe, montowane na gąsienicowych podwoziach koparek, wybitnie zwiększają zakres ich uniwersalności; stają się one coraz bardziej popularnymi maszynami montażowymi osiągającymi nieraz znaczne udźwigi.

Żurawie kołowe

Żurawie kołowe są montowane na podwoziach specjalnych z pneumatykami balonowymi oraz na podwoziach samochodów ciężarowych. Żurawie kołowe na specjalnych podwoziach są również stosowane coraz szerzej, co związane jest ze znacznym zwiększeniem udźwigu (do 50 T i więcej) i zasięgu (długość wysięgnika 70 m i więcej), w szczególności w USA. Żurawie samochodowe mają ograniczony udźwig i zasięg; stosowane są one głównie jako urządzenia przeładunkowe, mniej zaś jako urządzenia montażowe. Posiadają one natomiast przewagę nad wszystkimi innymi żurawiami kołowymi w prędkości przemieszczania się z jednej budowy na drugą (opinie o programie).

Żurawie kolejowe o udźwigu dochodzącym do 150-y 200 T odgrywają przede wszystkim niezastąpioną rolę przy usuwaniu następstw katastrof kolejowych, a ponadto przy montażu ciężkich hal przemysłowych (hutnictwo) oraz przeładunku ciężkich maszyn i urządzeń wyposażenia technologicznego zakładów przemysłowych.

Żurawie samojezdne mają możność dojazdu na najbliższą odległość do podnoszonych przedmiotów (montowanych obiektów) i w ten sposób łatwego wykorzystania swego nominalnego udźwigu (największy udźwig przy najmniejszym dopuszczalnym wysięgu), a więc także najbardziej efektywnej pracy (segregator aktów prawnych).

Czasami, w braku żurawi bramowych, żurawie samojezdne stosowane są do różnych czynności transportowych na poligonach produkcji elementów betonowych, np. przy ustawianiu form, układaniu zbrojenia, betonowaniu, wyjmowaniu elementów z form, przewożeniu na składowiska gotowych elementów itd.

Żurawie gąsienicowe. Najczęściej spotykane żurawie gąsienicowe są uniwersalnymi koparkami gąsienicowymi ze zmontowanym urządzeniem dźwigowym do pracy jako żurawie.

Urządzenie to stanowi jedno z wyposażeń roboczych koparki. Istnieją jednak również rozwiązania w postaci samodzielnych urządzeń dźwigowych (promocja 3 w 1).

Pod względem ekonomicznym stosowanie koparek uniwersalnych z wyposażeniem do pracy jako żurawie jest bardziej słuszne, gdyż np. po wykorzystaniu koparki KM-602 z wyposażeniem przedsiębiernym, zbierakowym, czy przedsiębiernym do wykonania wykopu fundamentowego, można po zmianie na wyposażenie dźwigowe prowadzić montaż wznoszonego obiektu z prefabrykatów.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami