Blog

23.04.2020

Żurawie wieżowe

W artykule znajdziesz:

Żurawie wieżowe

Żurawie wieżowe

W kraju produkowane są żurawie kołowe typu „Październik 36” o maksymalnym udźwigu 2 T.
Żuraw może mieć zastosowanie przy przeładunkach i przy montażu prefabrykatów o niewielkich ciężarach, jak np. płyt kasetonowych, płatwi, elementów ściennych itp. (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na niewielkie odległości żuraw może być transportowany przy użyciu własnego mechanizmu jazdy lub też może być holowany ciągnikiem względnie samochodem. Przy przesyłaniu na większe odległości może być on transportowany na zwykłej platformie kolejowej o nośności do 20 T. Żurawie wieżowe stosuje się w budownictwie uprzemysłowionym jako dźwigi montażowe. Podstawowym ich zakresem działania jest budownictwo mieszkaniowe i administracyjne, lecz i w budownictwie przemysłowym znajdują one ostatnio coraz częstsze zastosowanie. Poruszają się one własnym napędem na specjalnym torze z szyn w linii prostej lub po łukach o promieniu nie mniejszym niż 30 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wielkością charakteryzującą żurawie wieżowe jest maksymalna nośność mierzona w tonometrach otrzymywanych przez pomnożenie dopuszczalnego udźwigu przez wysięg.
W chwili obecnej stosowane są u nas żurawie wieżowe produkcji zarówno krajowej, jak i liczne typy produkcji zagranicznej.
Szerokie zastosowanie ma żuraw wieżowy ogólnie znany typu SBK-1 produkcji radzieckiej o udźwigu 30 Tm.
Zdemontowany żuraw wieżowy może być przewożony albo na jednej platformie kolejowej o nośności do 30 T, albo na kilku samochodach z przyczepami (względnie kilku ciągnikach z przyczepami).
Żurawie wieżowe produkcji krajowej mają podobną konstrukcję. W użyciu znajdują się obecnie żurawie krajowe o nośności 30 Tm i 45 Tm (uprawnienia budowlane).
Przy wznoszeniu prefabrykowanych hal przemysłowych przy użyciu żurawi wieżowych staje się nieraz konieczne częste ich przesuwanie na tory biegnące prostopadle lub równolegle do poprzedniego kierunku ich ruchu. Może to być wykonane przez zastosowanie obrotnic lub też przez zmontowanie w żurawiu dodatkowego piątego koła posuwającego się na luku po dodatkowej trzeciej szynie względnie przez przesunięcie żurawia na przesuwnicy. Dodanie piątego koła i trzeciej szyny znajduje w wielu krajach,, a między innymi i u nas, coraz częstsze zastosowanie (program egzamin ustny).

Żurawie

Żuraw zostaje wyposażony na stałe lub tylko na czas przeprowadzenia po łuku w piąte koło przymocowane do ramy dolnej podwozia. Koło toczy się po łuku po dodanej trzeciej szynie ułożonej między szynami normalnymi w poziomie o kilka centymetrów od nich wyższym, dzięki czemu przód żurawia (licząc w kierunku ruchu) zostaje uniesiony do góry i żuraw toczy się na trzech kołach, tj. na tylnej parze kół i na kole dodatkowym (opinie o programie).

Obrzeża przedniej pary kół znajdują się w poziomie o kilka centymetrów wyższym od główek szyn zewnętrznych i dzięki temu nie utrudniają przejścia żurawia po łuku.
Kształt krzywej, według której powinna być wygięta dodana szyna, może być określony rachunkowo lub wykreślnie. Odległość między osiami tylnej pary kół i koła dodanego jest znana i wynosi a. Przy przejściu po łuku tylna oś żurawia powinna stale zajmować kierunek zgodny z promieniem łuku. Odcinek a odmierzony na prostopadłej wystawionej ze środka osi tylnej znajdującej się w dowolnym miejscu na łuku, np. w poz. (1-1), (2-2), (3-3), wyznacza kolejne punkty krzywej dodanej szyny (segregator aktów prawnych).

Przy przesuwaniu na nowy kierunek żurawia typu SBK-1 przy budowie osiedla mieszkaniowego w Nowej Hucie promień osi łuku wynosił 6,0 m. Przy przejściu po łuku o tak małym promieniu żuraw nie może posuwać się własnym napędem, lecz powinien być powoli i ostrożnie podciągany na linie ręczną wciągarką. Dla umożliwienia szybkiej zmiany stanowiska wciągarki ustawiono ją na samochodzie ciężarowym. Sposób zmiany stanowiska samochodu i wciągarki wyjaśnia. W przypadku pokazanym na tym rysunku dodatkowe kolo jest umocowane od strony tylnej żurawia (w stosunku do kierunku przesuwania). Należy zaznaczyć, że dla zapewnienia równowagi żurawia opartego na trzech kołach pod pozostałe zawieszone w powietrzu 2 koła należy podkładać stalowe podkładki oparte na belkach (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami