Blog

27.01.2021

Zwiększenie kosztów budowy zakładu

W artykule znajdziesz:

Zwiększenie kosztów budowy zakładu

Zwiększenie kosztów budowy zakładu

Przewody sieci podziemnej należy w zasadzie układać w miejscach nie zajętych przez jezdnię, a więc w pasach zieleni i pod chodnikami. Powoduje to częstokroć potrzebę poszerzenia ulicy, a tym samym zwiększenie kosztów budowy zakładu.

Jeżeli jednak uwzględnimy koszty wynikające ze zrywania jezdni oraz utrudnienia w transporcie powstające zarówno przy pierwotnym podłączeniu poszczególnych przewodów, jak i przy późniejszych remontach konserwacyjnych, to poszerzanie ulicy okaże się bardziej ekonomiczne (program uprawnienia budowlane na komputer). W zakładach przemysłowych, gdzie szerokość jezdni wynosi 3,5 lub 6,0 m, zerwanie jej powoduje zakłócenia w transporcie fabrycznym.
W wypadkach gdy poszerzenie ulicy nie jest możliwe, pod drogą należy układać przewody wymagające bardzo rzadkich remontów, tj. przewody kanalizacji deszczowej i sanitarnej.

Przy układaniu sieci podziemnej w pasach zieleni należy unikać układania jej pod krzewami, a całkowicie zaniechać układania pod drzewami, aby zapobiec zniszczeniu drzew w wypadku odkopywania przewodów. Minimalna odległość brzegu wykopu od osi drzewa (dla ochrony korzeni) wynosi 1,0 m, przy uwzględnieniu szerokości wykopu (1,0-1,5) daje osiową odległość od drzewa do przewodu równą 1,5-2,25 m, średnio 2,00 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przy istnieniu więc drzew w pasmach zieleni, szerokość pasów potrzebnych do ułożenia przewodów zwiększa się do 3, a nawet do 4 m.

Jeżeli uwzględnimy wszystkie wymienione wyżej warunki układania sieci podziemnej, przekonamy się, że dla ułożenia tylko zasadniczych przewodów omawianych wyżej, to znaczy bez przewodów dla sprężonego powietrza, ropy, szlamu itp., potrzebny jest pas o znacznej szerokości, wynoszącej około 15 m. Jeżeli do tej szerokości dodamy jezdnię o szerokości 6 m i przynajmniej jeden pas drzew o szerokości 4 m, otrzymamy szerokość ulicy w liniach zabudowy około 25 m (uprawnienia budowlane).

Zakłócenia w transporcie fabrycznym

Z tych powodów szerokość magistrali fabrycznej należy przyjmować 25-|-30 m, a w wielkich zakładach nawet do 50 m. Boczne ulice mają 18-24 m szerokości.
Przy szerokości ulicy powyżej 40 m zwykle opłaca się układać przewody po obu stronach ulicy, w celu skrócenia długości podłączeń (program egzamin ustny).
Układanie sieci przewodów podziemnych musi mieć charakter zorganizowany, to znaczy należy je układać możliwie po linii prostej, równolegle do siebie i do osi ulicy. Podłączenia powinny być wykonywane również prostopadle do biegu trasy lub w kierunku zbliżonym do prostopadłego.

Wynikające z tego powodu pewne wydłużenie ciągów sowicie się opłaca, ponieważ uzyskuje się hardziej przejrzysty układ sieci, prostszy w wykonaniu i łatwy w konserwacji.
Dla dalszego uporządkowania sieci podziemnej niezbędne jest wprowadzenie strefowania głębokości założenia poszczególnych przewodów, w sposób jednolity dla całego zakładu. Unika się przez to przecinania się odgałęzień z przewodami innego rodzaju, a w szczególności upraszcza się rozwiązanie układu sieci na skrzyżowaniu ulic (opinie o programie).

Najpłyciej układamy przewody nie podlegające zamarzaniu (np. kable elektryczne i telefoniczne), następnie poniżej linii zamarzania przewody centralnego ogrzewania (przy dobrej izolacji mogą leżeć powyżej linii zamarzania), głębiej gazu, wody i najgłębiej przewody kanalizacyjne układane ze spadkiem.
W każdym zakładzie podział na strefy będzie inny (segregator aktów prawnych).

Przewody sieci podziemnej należy w zasadzie układać w miejscach nie zajętych przez jezdnię, a więc w pasach zieleni i pod chodnikami. Powoduje to częstokroć potrzebę poszerzenia ulicy, a tym samym zwiększenie kosztów budowy zakładu. Jeżeli jednak uwzględnimy koszty wynikające ze zrywania jezdni oraz utrudnienia w transporcie powstające zarówno przy pierwotnym podłączeniu poszczególnych przewodów, jak i przy późniejszych remontach konserwacyjnych, to poszerzanie ulicy okaże się bardziej ekonomiczne. W zakładach przemysłowych, gdzie szerokość jezdni wynosi 3,5 lub 6,0 m, zerwanie jej powoduje zakłócenia w transporcie fabrycznym (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami