Blog

Zawór czerpalny zdjęcie nr 2
22.09.2021

Żwir i kamień

W artykule znajdziesz:

Żwir i kamień

Zawór czerpalny zdjęcie nr 3
Żwir i kamień

Wewnątrz narzutu znajduje się jądro z drobnych kamieni i żwiru (wykonywane we wszystkich typach prócz IV), pełniące rolę filtru przy spływie wstecznym wody i zapobiegające unoszeniu przez wsteczny prąd wody drobniejszych cząstek. Typ ten nadaje się do brzegów o falowaniu słabym (program uprawnienia budowlane na komputer).
Typ II stanowi narzut podwodny przykryty blokami betonowymi. Podparcie skarpy może być wykonane z bloków, bali stalowych lub szyn wystających ponad dno najwyżej na 60 cm.

Typ III jest wałem kamiennym usypanym między dwiema ściankami szczelnymi (najczęściej stalowymi) i podpartym od strony morza
narzutem ochronnym, przykrytym blokami betonowymi. Wierzch narzutu między ściankami można również przykryć blokami lub betonem w workach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Typ IV różni się od poprzednich tym, że główną jego część stanowi masywna skrzynia żelbetowa wypełniona kamieniem, która przykryta jest głazami lub betonem w workach.
Progi podwodne, założone płytko, stanowiące przegrodę akumulacyjną dla rumowiska, spełniają również po części zadanie umocnienia liniowego, rozpraszając część energii fali, która na nich się rozbija.

Kilka innych typów progów podwodnych zrealizowanych u wybrzeży Morza Czarnego (uprawnienia budowlane).
Jedno z rozwiązań przedstawia z prostopadłościennych bloków betonowych oraz ze skrzyń żelbetowych, których wierzch znajduje się od 0,5 do 0,8 m poniżej poziomu wody. Prostopadłościenne bloki betonowe o ciężarze 27 t i wymiarach 2,0 x2,3 x 2,7 m układano ściśle obok siebie na podsypce kamiennej o grubości ok. 0,7 m. W dalszej części próg podwodny wykonano ze skrzyń o szerokości 5,0 m i długości 6,8 m. Skrzynie są wzmocnione i usztywnione w środku ścianką podłużną o wysokości 3,0 m i grubości 0,4 m. Ścianki narożne skrzyń mają wysokość 0,8 m i grubość 0,2 m. Skrzynie ustawione są ściśle obok siebie, a ich wnętrze wypełnione jest grubym kamieniem (program egzamin ustny).

Krawędź progu

Nachylenie skrzyń od strony morza wynosi 1 : 2,5”. Inny odcinek progu podwodnego składa się ze skośnych bloków betonowych o ciężarze do 100 t. Zastosowano dwa typy bloków betonowych ustawianych jeden na drugim na uprzednio przygotowanej podsypce o grubości 1,2 m. Górna krawędź progu znajduje się 0,6 m poniżej poziomu wody (opinie o programie). Nachylenie bloków od strony morza wynosi ok. 1 ; 1,5, a ich wymiary. W celach oszczędnościowych na dalszych odcinkach zmniejszono grubość podsypki kamiennej do 0,4 m, lecz dodatkowo przykryto ją betonowymi płytami o ciężarze do 5 t. We wszystkich rodzajach progów podwodnych wykonano w pewnych odstępach ostrogi łączące próg z brzegiem w celu przeciwdziałania wzdłużnej wędrówce piasku między brzegiem a progiem (segregator aktów prawnych). Średnia głębokość założenia progów waha się od 3,0 do 6,0 m.

Z obserwacji w naturze omówionych typów progów podwodnych stwierdzono, że efekt ich nie jest w pełni zadowalający. Lepsze rezultaty dało zastosowanie progu podwodnego składającego się z oddzielnych prefabrykowanych bloków żelbetowych o długości 4,0 m i ciężarze 80 do 100 t. Bloki 3 miały odpowiednio wyprofilowaną krzywoliniową odbijającą fale powierzchnię czołową kończącą się przy dnie wypukło-wklęsłym noskiem, znacznie zmniejszającym rozmywanie skarpy podwodnej przed progiem. Na głowicy bloków znajduje się rząd szykan, dających swoisty profil grzebieniowy (promocja 3 w 1).

Dzięki temu przechodząca fala jest jak gdyby rozczesywana na oddzielne strugi, co z kolei powoduje zaburzenie i gaszenie energii w wyniku następującego zderzenia strug. Ponadto dzięki tworzącej się za progiem poduszce wodnej fala rozpłaszcza się, niemal całkowicie rozprasza swoją energię.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Zawór czerpalny zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Zawór czerpalny zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Zawór czerpalny zdjęcie nr 8 Zawór czerpalny zdjęcie nr 9 Zawór czerpalny zdjęcie nr 10
Zawór czerpalny zdjęcie nr 11
Zawór czerpalny zdjęcie nr 12 Zawór czerpalny zdjęcie nr 13 Zawór czerpalny zdjęcie nr 14
Zawór czerpalny zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zawór czerpalny zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zawór czerpalny zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami