Blog

Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 2
18.05.2020

Analiza statyczna

W artykule znajdziesz:

Analiza statyczna

Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 3
Analiza statyczna

Z analizy statycznej wynika, że układy naprężeń i odkształceń sklepienia są zależne od jego kształtu (program uprawnienia budowlane na komputer). Wyniki pomiarów potwierdzają ten wniosek oraz wskazują na duży wpływ niejednorodności betonu na odkształcenia i siły wewnętrzne ustroju. Dlatego też należy zwracać szczególną uwagę na zmienność własności odkształceniowych betonu w poszczególnych częściach konstrukcji.

Położenia krzywej ciśnień wyznaczonej teoretycznie i krzywej ciśnień wyznaczonej według pomiarów naprężeń. Ta ostatnia leży wzdłuż całego łuku w rdzeniach przekrojów, przechodząc w zworniku nad krzywą ciśnień wyznaczoną teoretycznie; w  rozpiętości - pod tą krzywą, a w wezgłowiach znowu nad nią. Odległości obu krzywych wynosiły w zworniku + 225 mm, w 1/A rozpiętości 128 mm- z jednej strony i 152 mm z drugiej strony, a w wezgłowiach -i- 247 mm i i 250 mm (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Różnice między współczynnikami sprężystości zmierzonymi w laboratorium i wyznaczonymi w czasie pomiarów odkształceń E = 363 000 kG/cm2 i E = -•= 393 000 kG/cm2 wynosiły zaledwie 8%.
Wyniki pomiarów pod obciążeniem łuku siłą 30 T skupioną w zworniku (uprawnienia budowlane).

Odkształcenia pod tym obciążeniem były znacznie mniejsze od odkształceń wywołanych ciężarem własnym sklepienia podczas zdjęcia z krążyn. Dlatego też dokładność otrzymanych wyników była mniejsza.
Współczynnik sprężystości wyznaczony z odkształceń krawędzi przekrojów w zworniku wynosił E = 469 000 kG/cm2, a współczynnik wyznaczony z wielkości ugięcia zwornika (1,99 mm) wynosił E = 405 000 kG/cm2. Wartości naprężeń zmierzonych i wyliczonych byłyby zgodne dopiero przy współczynniku sprężystości E = 500 000 kG/cm2.
Różnice między współczynnikami sprężystości zmierzonymi na próbkach betonu w laboratorium (E = 363 000 kG/cm2) i zmierzonymi na krawędziach przekrojów w czasie próbnego obciążenia (E = 469 000 kG/cm2) wynoszą około 30% (program egzamin ustny).

Porównanie wyników pomiarów

Różnice te należy przypisać, jak to już poprzednio wyjaśniono, małej dokładności pomiarów wobec niewielkich odkształceń pod obciążeniem skupionym 30 T jak również zmianom temperatury w czasie pomiarów.
Wyniki pomiarów odkształceń pod obciążeniem czterema samochodami ciężarowymi. Pomiary wykonano przy temperaturze zmiennej od + 5 do + 7°C. Samochody przejeżdżały parami obok siebie, wzdłuż mostu. 

Linie wpływu naprężeń w zworniku, w 1/4 rozpiętości i w wezgłowiach - na podstawie pomiarów, a ponadto linie wpływu wyznaczone rachunkowo (opinie o programie). Z przyrównania odkształceń zmierzonych i obliczonych z uwzględnieniem wieku betonu wynika, że współczynnik sprężystości miał wartość E - 500 000 kG/cm2.
Porównanie wyników pomiarów i wyników obliczeń prowadzi do następujących wniosków.
1. Współdziałanie pomostu, nawierzchni, chodników i słupów z łukiem jest bardzo wyraźne i wpływa na zmniejszenie odkształcenia łuku, mniej lub więcej zależne od stosunku sztywności pomostu do sztywności łuku. Wniosek ten wynika z zestawienia odkształceń mostu przez Urnasch, którego sklepienie ma grubość w zworniku 1,30 m, z odkształceniami mostu w Baden-Wettingen, który ma w zworniku grubość 0,75 m. Wskutek znacznie większej sztywności sklepienia pierwszego motstu wpływ współdziałania pomostu jest w tym moście znacznie mniejszy niż w drugim (segregator aktów prawnych).

Współdziałanie pomostu w moście przez Urnasch wyraża się w zmniejszeniu skrajnych wartości naprężeń: w zworniku o 30%, w 1/4 rozpiętości - o 40%, w wezgłowiach - o 60% oraz w zmniejszeniu największych ugięć pionowych: w zworniku o 50%, a w 1/4 rozpiętości o 60% w odniesieniu do wartości obliczeniowych odkształceń samego łuku nie połączonego z pomostem. Wielkości odkształceń, zmierzone pod obciążeniem 30 T przyłożonym w zworniku sklepienia, pokrywają się z odkształceniami obliczeniowymi (promocja 3 w 1).

Zwiększenie naprężeń wywołane oddziaływaniem dynamicznym obciążeń przejeżdżających samochodów zaopatrzonych w pneumatyki przy szybkości jazdy 20 km godz wynosiły w zworniku 13% i w 1/4 rozpiętości 9%. W czasie pomiarów nie stwierdzono żadnych objawów rezonansu, który mógłby powstać wskutek wyrównania częstości impulsów spowodowanych przejazdem samochodów z częstością drgań własnych.

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 8 Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 9 Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 10
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 11
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 12 Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 13 Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 14
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Styczność powierzchni głowicy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami