Blog

24.04.2020

Argumenty konstrukcyjne w kształtowaniu pomostów

W artykule znajdziesz:

Argumenty konstrukcyjne w kształtowaniu pomostów

Argumenty konstrukcyjne w kształtowaniu pomostów

Ustroje pomostów zależą od połączenia ich z elementami głównymi mostów. Ustroje te są inne, jeżeli pomosty są złączone w jedną całość z belkami głównymi, i inne, jeżeli pomosty są zawieszone do lin lub wiązań (program uprawnienia budowlane na komputer). Najprostszą odmianą pierwszego przypadku są mosty płytowe, w których płyta jest jednocześnie pomostem i elementem głównym.

W mostach belkowych płyta pomostu stanowi bądź górną półkę belek głównych, bądź też jest między nimi zawarta. W mostach łukowych i wiszących pomosty są oddzielone od elementów głównych. Oddzielenie to może być przeprowadzone w sposób umożliwiający większą lub mniejszą niezależność odkształceń i jest osiągane przez zawieszenie pomostu na wieszakach lub oparcie go na słupach i linach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
We wszystkich tych przypadkach - z wyłączeniem płyt pełnych - podstawowym zadaniem jest takie ukształtowanie płyty, aby spełniała ona we właściwy sposób funkcję półki belek wzdłużnych i jednocześnie funkcję płyty pomostu. Zadanie to jest rozwiązywane w sposób odmienny w pomostach z be tonu uzbrojonego i odmienny w pomostach sprężonych.
W pomostach z betonu uzbrojonego płyta jest projektowana jako płyta porno stu; grubość jej wchodzi jako wielkość dana do przekroju belek i jest zwyklt nadmiernie duża jako grubość ich półek. Stąd naprężenia wywołane w płycit jako półce belek wzdłużnych lub poprzecznych są małe w porównaniu do naprężeń wywołanych w niej jako w płycie pomostu (uprawnienia budowlane). Duże pole przekroju płyty wpływa na podniesienie osi obojętnej przekrojów belek, zwiększenie ramienia i zmniejszenie przekroju uzbrojenia.

Inaczej jest w przypadku kształtowania pomostów sprężonych: zwiększenie pola przekroju wywołuje wzrost siły sprężającej; nie należy przeto dopuszczać do nadmiarów w przekrojach płyt. Optymalny kształt przekroju zginanego jest symetryczny względem osi poziomej, a grubości jego płyt wynikają z wysokości przekroju i skrajnych momentów zginających. Grubość płyty pomostu wypada zwykle większa od grubości półki górnej (program egzamin ustny). Dysproporcji między tymi grubościami, a więc i odchylenia od przekroju optymalnego można uniknąć przez zmniejszenie rozstawu środników belek lub przez sprężenie poprzecznie płyty pomostu. Pierwsze rozwiązanie ma miejsce w przęsłach o wielu belkach prefabrykowanych równolegle; drugie- w przęsłach betonowanych na rusztowaniach lub podzielonych na prefabrykaty w poprzek mostu.

Wymiary

O wymiarach pozostałych elementów pomostu - środników i półek dolnych rusztu - decydują momenty zginające, siły styczne, siły sprężające oraz rozmieszczenie kabli, uzbrojenia miękkiego i względy wykonawcze. Zasady wymiarowania elementów sprężonych są omówione w oddzielnym rozdziale.

Rozstawienie środników belek głównych ‘zależy od warunków komunikacyjnych, tj. od szerokości drogi prowadzonej przez most: jezdni mostów drogowych lub też torowiska mostów kolejowych. Od szerokości jezdni względnie torowiska zależą szerokości płyt pomostów. Aby momenty zginające płyty nie były zbyt wielkie i nie powodowały nadmiernego zwiększenia jej grubości, liczba środników musi być dostateczna, lecz nie nadmierna. Skłania to do sprężenia poprzecznego płyty. Może być ono przeto potrzebne nie tylko ze względu na przenoszenie momentów zginających przez płytę, ale też ze względu na unikanie nadmiernego przekroju betonu w półkach belek głównych i związanego z tym wzrostu przekrojów kabli (opinie o programie).
W wielu przypadkach warunki określające poziomy krawędzi konstrukcji i niwelety jezdni lub toru oraz wysokości przekrojów belek głównych utrudniają skoordynowanie funkcyj płyty pomostu z funkcjami półek. Płyta pomostu nie może być ułożona na poziomie górnej bądź dolnej półki belek, gdyż wymagane poziomy drogi skłaniają do takiego ułożenia płyty pomostu między środnikami, że nie ma ona istotnego wpływu na moment bezwładności przekroju belek głównych.

Mimo to płyta pomostu, w razie jednolitego połączenia z nią belek głównych, zmusza do zwiększenia przekrojów kabli (segregator aktów prawnych). Aby tego uniknąć, niektórzy konstruktorzy dążą do wyodrębnienia płyty od belek głównych dla przeniesienia sił sprężających tylko na belki. Rozwiązaniom takim można postawić dwa zarzuty: po pierwsze - płyta pomostu nie współdziałając z belkami głównymi stanowi obciążenie tych belek i jest elementem konstrukcyjnie martwym w działaniu belek głównych. Po drugie - oddzielenie płyty pomostu od belek głównych niweczy monolityczność konstrukcji, uniemożliwia wsDÓłdziałanie płyty z belkami głównymi zarówno w przenoszeniu obciążeń na nią działających jak i stężaniu poprzecznym pomostu w jego płaszczyźnie, powoduje trudności wykonawcze ze względu na konieczność oddzielnego betonowania elementów głównych i płyty oraz przysparza trudności w utrzymaniu mostu (promocja 3 w 1). Z tych względów oddzielanie płyty od belek głównych jest niepożądane.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami