Blog
Asfalty miękkie
W artykule znajdziesz:
Asfalty miękkie
Asfalty miękkie otrzymuje się bezpośrednio z destylacji, którą przerywa się w momencie uzyskania pożądanej penetracji.
Asfalty twarde otrzymuje się przez tzw. dmuchanie. Polega ono na wprowadzeniu do asfaltu ogrzanego do temperatury 230-P260 C powietrza pod ciśnieniem lub rzadziej przegrzanej pary wodnej. W czasie „dmuchania” zachodzą w asfalcie procesy polimeryzacji i kondensacji dające w efekcie związki o znacznie wyższych ciężarach cząsteczkowych niż materiał wyjściowy. Zawartość tlenu w asfalcie dmuchanym wzrasta do 5°/o, co wskazuje na utlenianie się niektórych składników (program uprawnienia budowlane na komputer).
Gazy wydzielające się w czasie procesów dmuchania zawierają parę wodną i dwutlenek węgla. Należy więc przypuszczać, że tlen z powietrza wiąże wodór węglowodorów. Powstające w ten sposób związki nienasycone kondensują się między sobą względnie tworzą związki kompleksowe. Przy dmuchaniu można otrzymać asfalty o temperaturze mięknienia do 135°C według metody „Pierścień i Kula”, a nawet wyżej.
Asfalty dmuchane w porównaniu z asfaltami niedmuchanymi mają przy tej samej penetracji wyższą temperaturę mięknienia i niższą ciągliwość. Temperatura łamliwości nie ulega prawie zmianie, a czasem ulega nawet obniżeniu.
Asfalty dmuchane mają charakter bardziej sprężysty („gumowaty”) niż asfalty zwykłe. Zmiany te spowodowane są zwiększeniem w asfalcie zawartości asfaltenów kosztem zmniejszania
składników olejowych. Asfalty dmuchane są mniej wrażliwe na działanie czynników atmosferycznych i temperatury, dzięki czemu są one cennym surowcem do wyrobu materiałów izolacyjnych.
Dla uzyskania asfaltów o wymaganych przez normy właściwościach miesza się często asfalty dmuchane z asfaltami pochodzącymi z destylacji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Ogrzewanie z siarką (2-p5°/o) do temperatury 200-f-250°C, wpływa na asfalty ponaftowe podobnie jak proces dmuchania. Proces siarkowania przebiega w tej temperaturze bardzo gwałtownie z pienieniem się i wydzielaniem gazów o ostrej, niemiłej woni. Asfalty siarkowane mają niższą penetrację, wyższą temperaturę łamliwości i mięknienia. Asfalty siarkowane odznaczają się zwiększoną przyczepnością do żelaza i nadają się jako surowiec do wyrobu lakierów asfaltowych.
Zagłębienie igły znormalizowanej
Do uszlachetnienia asfaltów stosuje się niekiedy odpadki po rafinacji olejów rozpuszczalnikami selektywnymi. Są to substancje o charakterze żywicowym, zbliżone pod względem charakteru chemicznego do pewnych składników asfaltów polskich. Produkt ten nosi nazwę „naftolu” (uprawnienia budowlane).
Z dodatków specjalnych znajduje zastosowanie kauczuk, polepszający elastyczność asfaltu oraz żywic syntetycznych. Niektóre z nich wpływają bardzo dodatnio na polepszenie szeregu cech asfaltu, w szczególności na zachowanie się w niskich temperaturach oraz na przyczepność do powierzchni materiałów kamiennych (program egzamin ustny).
Asfalty twarde o niskiej penetracji, szczególnie asfalty naturalne, jak asfalt trynidadzki (epure) lub albański, podlegają przed zastosowaniem uprzedniemu zmiękczeniu. Zmiękczenia dokonuje się przez wymieszanie na gorąco z asfaltami miękkimi lub z odpowiednio dobranymi olejami pochodzenia ponaftowego bądź z destylacji węgla kamiennego.
Tego rodzaju zmiękczanie asfaltów w celu uzyskania produktu o właściwej penetracji nosi nazwę fluksowania (opinie o programie).
Ze względu na sposób przygotowania i konsystencję rozróżnia się następujące rodzaje lepiszcz asfaltowych stosowanych w budownictwie.
Asfalty o konsystencji stałej i półstałej, do których należą asfalty otrzymywane przede wszystkim jako produkt końcowy destylacji ropy naftowej, czyli asfalty ponaftowe. Do tej grupy należy również zaliczyć asfalty zmiękczone, otrzymywane przez wymieszanie w odpowiednim stosunku twardych asfaltów ponaftowych ze sobą lub też z olejami fluksującymi (segregator aktów prawnych).
Konsystencję tego rodzaju asfaltów wyraża się w stopniach penetracji ustalonej w temperaturze 25°C. Oznacza ona zagłębienie igły znormalizowanej, opuszczonej w próbkę asfaltową pod obciążeniem 100 g w ciągu 5 sekund. Zakres penetracji tego rodzaju asfaltów może wynosić od 5 do 200, a nawet 300° (promocja 3 w 1).
Są one stosowane do wytwarzania mas asfaltowych, używanych do budowy różnych typów nawierzchni asfaltowych, a gatunki miękkie wysokiej penetracji - do produkcji emulsji asfaltowych, lepików, powierzchniowych powłok izolacyjnych, a w drogownictwie do tzw. powierzchniowych utrwalań nawierzchni tłuczniowych i pokrowców.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32