Blog

Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 2
17.01.2023

Betony asfaltowe

W artykule znajdziesz:

Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 3
Betony asfaltowe

Największą spoistość betonu asfaltowego otrzymuje się przez taki dobór uziarnienia wypełniacza, aby ilość pustych miejsc przypadających na jednostkę objętości wypełniacza była jak najmniejsza, oraz przez dobór odpowiednich ilości asfaltu. Posadzki pokrywa się masą betonową o konsystencji ciekłej w ten sposób, że na posadzkę układa się najpierw warstwę wypełniacza, który ubija się i polewa ciekłym asfaltem. Betony asfaltowe są odporne na działanie kwasów oraz ługów o stężeniu do 15G, natomiast nie są odporne na działanie benzyny, benzolu, olejów itp. (program uprawnienia budowlane na komputer).

Do wyrobu elementów prefabrykowanych stosuje się beton asfaltowy o następującym składzie:

  1. mieszanina asfaltytu sadkińskiego z szugurowskim asfaltem w stosunku 60: 40,
  2. lubecki piasek kwarcowy; stosunek mieszaniny asfaltytowej do piasku wynosi 1: 4 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Beton tego rodzaju sporządza się następująco: do roztopionej mieszaniny asfaltowej o temp. 180-200 C (20 cz. wag.) dodaje się stopniowo stale mieszając (dobrany wg krzywej Fullera) wypełniacz składający się z mieszaniny piasku lubeekiego i briańskiego cementu kwasoodpornego KC w ilości 80 cz. wag. Po otrzymaniu jednolitej masy wykonuje się z niej przez ubijanie w formach lut odlewanie zbiorniki, kadzie, rury o średnicy 200-500 mm, człon wież itd. (uprawnienia budowlane).

Aparatura żelazna

Własności betonu asfaltytowego: ciężar właściwy 2.1 kG/dcm3, wytrzymałość na ściskanie 200 kG/cm2, na rozciąganie 31 kG/cm2, na zginanie 70 kG/cm2, współczynnik rozszerzalności liniowej 0,0000169/°C, przyczepność do żelaza po 14 dobach 10,2 kG/cm2. Beton asfaltytowy jest odporny na działanie 35-proc. HC1 i 50-proc. HoSOj w temp. do 50°C oraz 30-proc. HN03 w temp. 30-40°C.  Do pokrywania posadzek i stropów stosuje się betony asfaltowe sporządzane na asfalcie o wyższej temperaturze mięknienia niż temperatura cieczy agresywnej, na której działanie beton ma być narażony (program egzamin ustny).

Na podkładzie z tłucznia lub żwiru 1 układa się warstwę betonu asfaltowego 2 o grubości 70-80 mm i pokrywa się ją warstwą(paku i bitumu) 1:1. Grys i piasek dobiera się w takim stosunku, przy którym mieszanina wypełniaczy ma największy ciężar objętościowy. Rury i kształtki wykonuje się przez ubijanie pako-beto- nu w rozbieralnych formach w temp. 150-170°C (opinie o programie).

Prodorit jest to beton bitumiczny stosowany za granicą do wyrobu zbiorników, wanien, członów wież, rur i szeregu innych elementów. Elementy wykonuje się przez betonowanie lub przez odlewanie. Prodorit składa się ze specjalnej kwasoodpornej smoły lub asfaltu (7-12), kwasoodpornego grubego wypełniacza (68-78%) i kwasoodpornego mielonego wypełniacza (15-20%).

Aparatura żelazna bardzo dobrze układa się na prodoricie i doskonale jest chroniona przed korozją, ponieważ prodorit nie przepuszcza cieczy. Dopuszczalna temperatura pracy aparatów wykonanych z pro- doritu pracujących w sposób ciągły wynosi 90°C. a temperatura pracy aparatów pracujących okresowo wynosi do 140°C. Prodorit jest odporny na działanie kwasu azotowego w temperaturze pokojowej do stężenia 40%, a w temp. 80°C - do stężenia 20%; ponadto jest on odporny na działanie kwasu siarkowego w temperaturach niższych od temperatury pokojowej - do stężenia 80% (segregator aktów prawnych).

Własności prodoritu: ciężar właściwy 2,3 kG/dcm3, wytrzymałość na ściskanie 450 kG/cm2, na rozciąganie 30 kG/cm2, przyczepność do żelaza 67 kG/cm2, straty przy ścieraniu 0,307-0,343 g/cm2 (dla bazaltu 0,8 g/cm2); współczynnik rozszerzalności cieplnej 0,0000124 (bardzo bliski współczynnika rozszerzalności żelaza). Działanie temperatury w granicach od -18 do +70°C nie wpływa na obniżenie własności prodoritu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 8 Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 9 Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 10
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 11
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 12 Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 13 Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 14
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Sytuowanie obiektów budowlanych w świetle polskiego prawa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami