Blog
Betony z żużli wielkopiecowych uprawnienia budowlane
W artykule znajdziesz:
Betony z żużli wielkopiecowych uprawnienia budowlane
Żużle wielkopiecowe powstają przy wytapianiu surówki w wielkich piecach. Składają się one głównie z krzemianów i glinokrzemianów wapniowych z domieszkami manganu, żelaza i siarki (program uprawnienia budowlane na komputer). Zależnie od struktury żużli, związanej z temperaturą, przy której rozpoczyna się chłodzenie i od sposobu samego chłodzenia, rozróżnia się następujące rodzaje żużli wielkopiecowych.
Żużel wielkopiecowy granulowany jest to materiał sypki, kruchy i porowaty; największa ilość ziaren (50-1-70% objętościowo) ma wymiar 1-2 mm, z rzadka trafiają się ziarna kilkucentymetrowe, reszta jest miałkim piaskiem żużlowym. Wymagania dotyczące żużli wielkopiecowych podane są w PN-62/B-23006.
W zależności od ciężaru nasypowego rozróżnia się trzy klasy żużla: klasa I - poniżej 600 kG/m3, klasa II - 600-1-1000 kG/m3 i klasa III - powyżej 1000 kG/m3 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W zależności od sposobu granulacji i zawartości wody rozróżnia się: żużel granulacji półsuchej (P) o zawartości wody najwyżej 15% i żużel z granulacji mokrej (M) o zawartości wody najwyżej 25%.
Struktura żużla powinna być bezpostaciowa z wyraźną przewagą części szklistych. Żużel nie może zawierać obcych zanieczyszczeń, brył zlepionych i części niezgranulowanych i powinien wykazywać całkowitą odporność na rozpad krzemianowy (uprawnienia budowlane).
a) Żużel wielkopiecowy pumeksowy otrzymuje się przez rozkruszenie większych brył o strukturze gąbczastej, lecz dość wytrzymałej, z połyskiem częściowo szklistym, częściowo matowym. Barwa żużli jest jasno- brunatna przechodząca niekiedy w żółtawą z ciemniejszymi nalotami, czasem barwa jest ciemnoniebieska lub ciemnozielona, zależnie od składu chemicznego. Wymagania techniczne dotyczące kruszywa pumeksowego zawiera PN-64/B-23012.
Rozróżnia się dwa sortymenty kruszywa pumeksowego: Ps - sortowane, P„ - niesortowane. Kruszywo sortowane ma cztery frakcje: bardzo drobną, drobną, średnią i grubą. Kruszywo niesortowane ma grupy frakcji - średnią i grubą.
W zależności od wartości wskaźnika rozkruszenia Z i ciężaru nasypowego frakcji 10-Ś-20 mm i 4-f-10 mm rozróżnia się trzy klasy: klasa I - kruszywo pumeksowe lekkie, klasa II - kruszywo pumeksowe średnie i klasa III - kruszywo pumeksowe ciężkie.
Badania kruszywa
Badania kruszywa przeprowadza się zgodnie z PN-63/B-06731.
b) Kruszywo budowlane z żużla wielkopiecowego kawałkowego powinno odpowiadać wymaganiom PN-.64/B-23001 (program egzamin ustny).
Rozróżnia się dwa sortymenty kruszywa: ŻBS - sortowane i ŻBn - niesortowane. Oba sortymenty mają frakcje w zależności od wielkości ziaren analogiczne jak kruszywo pumeksowe. Kruszywo powinno odpowiadać następującym wymaganiom.
Zawartość obcych zanieczyszczeń - nie wyżej niż 3%. Zawartość siarki w przeliczeniu na S03 - nie wyżej niż 4%. Stałość objętości (odporność na rozpad krzemianowy i żelazowy) - całkowita. Nasiąkliwość - nie wyżej niż 6%. Odporność na zamrażanie - brak widocznych zmian po 15 cyklach. Ciężar objętościowy ziaren - powyżej 2,0 G/cm3. Ciężar nasypowy - powyżej 1000 kG/m3. Wskaźnik rozkruszenia (Z) - poniżej 1,95. Wymiary ziaren poszczególnych frakcji kruszywa sortowanego - analogicznie jak przy kruszywie pumeksowym. Wymiary ziaren kruszywa niesortowanego: kruszywo średnie do 20 mm, kruszywo grube do 40 mm.
Zawartość ziaren większych lub mniejszych od przewidzianych dla danej frakcji lub grupy frakcji - nie więcej niż 10% (opinie o programie).
Żużle granulowany i pumeksowy, przeznaczone do celów izolacyjnych lub do użycia w stanie suchym, powinny być przewożone w wagonach krytych i składowane w pomieszczeniach zabezpieczających przed opadami atmosferycznymi i wilgocią. Przy zastosowaniu do betonów wszystkie żużle mogą być-przewożone luzem i składowane w warunkach zabezpieczających przed zanieczyszczeniem.
Charakterystyczny zapach siarkowodoru, wydzielający się przy granulowaniu, spienianiu i kruszeniu żużli wielkopiecowych lub przy zawilgoceniu świeżych kruszyw żużlowych, zanika szybko wraz z ich wysychaniem i nie jest niebezpieczny dla trwałości zarówno kruszyw żużlowych jak i wykonanych z nich betonów (segregator aktów prawnych).
Najważniejszym wymaganiem w odniesieniu do żużla wielkopiecowego, jako kruszywa do betonu, jest zachowanie stałości objętości. Przyczyn niestałości objętości może być kilka: rozpad wapienny, rozpad żelazawy, pęcznienie wskutek zawartości siarki.
Rozpad krzemianowy może zachodzić w żużlach o zawartości CaO ponad 42%, jeżeli ostyganie następuje powoli; mianowicie krzemian wapniowy (2CaOSiOz) przechodzi wówczas w inną postać, powiększając objętość o ok. 11%; powoduje to rozsadzanie środowiska, a zatem rozpadanie się luźnych ziaren żużla lub pękanie betonu. Skłonność do rozpadania żużla można wykryć za pomocą naświetlania go promieniami pozafiołkowymi (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32