Blog

30.04.2020

Cechy komunikacyjne

W artykule znajdziesz:

Cechy komunikacyjne

Cechy komunikacyjne

Ogólną cechą komunikacyjną mostów wiszących jest mała zmienność ich wysokości ustrojowych w zależności od rozpiętości. Są to mosty o pomoście zawieszonym do lin lub wieszaków przenoszących siły na podpory (program uprawnienia budowlane na komputer). Ich wysokość ustrojowa zależy od wysokości belek poprzecznych oraz belek głównych, usztywniających. Wysokość pierwszych zależy od szerokości pomostu, a drugich - od odkształceń kabli i wieszaków oraz od odległości między nimi.

Zadania belek głównych pomostu są więc dwojakie:
- po pierwsze, zmniejszenie wygięć pomostu wywołanych odkształceniami kabli,
- po drugie, przenoszenie momentów zginających w polach między punktami zawieszenia pomostu na wieszakach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Pierwsze zadanie występuje tylko w ustrojach, w których powstają przemieszczenia kabli wskutek zmiany kształtu ich linii. Są to ustroje o kablach zakrzywionych i wieszakach pionowych lub normalnych do kabli. Natomiast belki wzdłużne w innych rodzajach ustrojów mostów wiszących - w ustroju Caquota, Nielsena, o wieszakach zbieżnych w wierzchołkach słupów lub równoległych, pochyłych, przenoszących siły na słupy i w ustroju Gisclarda - nie mają na celu spełnienia tego zadania.

Wysokość przekrojów belek usztywniających wzrasta wraz ze stosunkiem wielkości obciążeń ruchomych do ciężaru pomostu. Jest ona przeto mniejsza w mostach betonowych w porównaniu z mostami stalowymi, gdyż w pierwszych ciężar pomostu jest większy. Poza tym wysokość belek usztywniających nie wzrasta proporcjonalnie do rozpiętości, gdyż wraz z nią wspomniany stosunek ciężarów maleje. Z tych przyczyn wysokość ustrojowa betonowych mostów wiszących o układzie klasycznym jest niewiele zależna od ich rozpiętości (uprawnienia budowlane).
Cecha ta występuje jeszcze silniej w pozostałych ustrojach mostów wiszących, w których belki wzdłużne nie służą do usztywnienia ustroju, lecz mają za zadanie wyłącznie przenoszenie momentów zginających w polach pomostów. Wysokość przekrojów tych belek zależy od ich rozpiętości i może być zmniejszona wraz z rozstawem wieszaków. W takich mostach wysokość ustrojowa jest całkowicie niezależna od rozpiętości. Niezależność ta jest główną zaletą komunikacyjną mostów wiszących.

Dla niej mosty te są budowane tam, gdzie należy utrzymać najmniejszy odstęp między dolnymi krawędziami przęseł a poziomem nawierzchni (program egzamin ustny).
Tak, jak we wszystkich mostach o jeździe dołem, wysokość konstrukcyjna pomostu jest proporcjonalna do szerokości mostu wskutek zawieszenia poprzecznie na wieszakach obejmujących skrajnie ruchu. Zależności między rozpiętościami przęseł i szerokościami pomostów a wysokościami ustrojowymi są w mostach wiszących analogiczne do tych zależności w mostach łukowych o pomostach położonych dołem (opinie o programie).

Cechy konstrukcyjne

Mosty wiszące posiadają następujące cechy konstrukcyjne:
- trój przęsłowość,
- określony w każdej odmianie zawieszeń stosunek rozpiętości przęsła środkowego do bocznych,
- mały stosunek wysokości słupów do rozpiętości przęsła,
- przydatność do przekraczania rozpiętości zawartych w określonym przedziale,
- rozdzielność pomostu od słupów,
- duży rozstaw słupów w poprzek mostu (segregator aktów prawnych),
- wahliwość słupów,
- brak bloków kotwiących kable wskutek przeniesienia poziomych oddziaływań kabli na pomost,
- konieczność budowy przyczółków dla umieszczenia urządzeń wyrównawczych jezdni,
- położenie kabli na zewnątrz betonu,
- przesuwność kabli w wierzchołkach słupów,
- konieczność wprowadzenia belek usztywniających w mostach o kablach zakrzywionych,
- zależność sztywności od ciężaru własnego belek usztywniających i rodzaju tworzywa,
- większy ciężar mostów betonowych od mostów stalowych,
- stateczność kabli mimo braku stężeń poprzecznych między nimi.

Mosty wiszące są budowane jako trójprzęsłowe i składają się z przęsła głównego i dwóch przęseł bocznych, w których zakotwione są kable. Mostów wiszących nie budujemy jako wieloprzęsłowych ze względu na niecelowość przenoszenia odkształceń kabli z jednych przęseł na drugie (promocja 3 w 1). W miarę potrzeby istnieje możliwość przeprowadzenia drogi przez przeszkodę na paru mostach ustawionych jeden za drugim.

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami