Blog

Nośnik tlenu zdjęcie nr 2
27.04.2022

Degradacja kultury architektonicznej

W artykule znajdziesz:

Nośnik tlenu zdjęcie nr 3
Degradacja kultury architektonicznej

Na tle stopniowej degradacji kultury architektonicznej odradza się przecież prąd, który odpowiadając nigdy nie wygasłym aspiracjom duchowym i pragnieniom estetycznym szerszych rzesz narodu przeciwstawia się zalewowi mody kosmopolitycznej, sięga do bogactwa twórczości pokoleń, do tradycji narodowych. Realizm, który w kulturze końca XIX wieku w Polsce i w Rosji wzniósł się do wyżyn twórczości Tołstoja i Repina, Orzeszkowej i Gierymskiego, nic znalazł wówczas tak wybitnego wyrazu w architekturze - sztuce bezpośrednio, materialnie zależnej od zamówienia i gustów wielkiego posiadacza (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Pod wpływem jednak burz rewolucyjnych 1905 r. i 1917 r. ukazujących masy ludowe w całej potędze ich działania i w architekturze powstaje baza dla elementów realistycznych. W Rosji rozwija się działalność plejady wybitnych mistrzów - Szczusjewa, Żółtowskiego, Fomina, Szczuko, Tamaniana. Ich bratem duchowym i osobistym przyjacielem jest Stanisław Noakowski, którego działalność staje się wkrótce sztandarem odrodzenia tradycji narodowych w architekturze polskiej. W ciągu pierwszej ćwierci XX wieku w twórczości Lalewicza i Wędziagolskiego, Witkiewicza i Przybylskiego znajduje wyraz dążność do przywrócenia organiczności formy architektonicznej, do odnalezienia jej ludowości i bogactwa narodowego (program uprawnienia budowlane na komputer).

Działalność odłamu realistycznego

Działalność odłamu realistycznego architektów polskich i rosyjskich była w tych latach historycznie ograniczona strukturalną impotencją urbanistyczną budownictwa kapitalistycznego i jego merkantylną tematyką, brakiem podłoża ideologicznego, brakiem jasnych ideałów społeczno-moralnych, na których mogłyby się oprzeć ich dążności estetyczne. Stąd też ich twórczość nie wychodziła poza ramy trawestacji kultury historycznej i nie stworzywszy nowego samodzielnego stylu nie mogła odwrócić powszechnego upadku artystycznego ówczesnego budownictwa. Jednakże doniosłą zasługą zwolenników szkoły realistycznej jest przechowanie poprzez epokę rozkładu wielkiego dorobku klasycznej myśli architektonicznej i umiejętności posługiwania się nim we własnej twórczości (uprawnienia budowlane).

Po roku 1917 pod wpływem nowej wielkiej idei społecznej twórczość realistów rosyjskich przechodzi ewolucję, wyzbywając się powoli naleciałości mieszczańskiego blichtru i historycznego stylizatorstwa, nabierając stopniowo prostoty i świeżości rodzącej się nowej architektury socjalistycznego humanizmu. Szczusjew i Żółtowski, Fomin i Tamanian stają się nie tylko czołowymi twórcami nowej, radzieckiej architektury socjalistycznej, ale i wychowawcami kilku pokoleń architektów radzieckich (program egzamin ustny). Rewolucja socjalistyczna nie uwolniła oczywiście ich twórczości od poszukiwań i przeciwieństw, zwłaszcza że rozwój jej jeszcze przez lat kilkanaście dokonywał się w warunkach ostrej walki klasowej. Nie obyło się też bez chwilowych załamań. W końcu trzeciego dziesięciolecia bieżącego wieku pod wpływem pseudorewolucyjnych tendencji nihilistów spod znaku proletkultowszczyzny Fomin i Szczusjew przeżywają okres odwrotu na pozycje „modernistyczne" (opinie o programie).

Wystarczyło jednak zdemaskowanie demagogii pseudonowatorów, aby w latach 1931-1933 mistrzowie realizmu otrząsnęli się z narzuconej sobie konstruktywistyczncj konwencji; odtąd poszukiwania pełniejszego wyrazu nowych czasów na torach klasycznej myśli architektonicznej doprowadzały ich do coraz bardziej dojrzałych, prostych i komunikatywnych rozwiązań (segregator aktów prawnych). Wystarczy zestawie przedrewolucyjne cerkiewki Szczusjewa utrzymane w duchu stylizowanej „swojskości" z długim szeregiem takich dzieł, jak Mauzoleum, Opera Taszkiencka, biurowiec na placu Dzierżyńskiego lub stacja „Komsomolska“ metra; wystarczy zestawić wille prywatne budowane na początku stulecia przez Żółtowskiego z bogactwem zadań i problemów zawartym w architekturze wielkich domów mieszkalnych powstających w Moskwie w latach 1940-1954, by uświadomić sobie, jaką pełnię rozkwitu i nieustającą nową młodość przynosi Rewolucja Październikowa wegetującym poprzednio zwolennikom realizmu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Nośnik tlenu zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Nośnik tlenu zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Nośnik tlenu zdjęcie nr 8 Nośnik tlenu zdjęcie nr 9 Nośnik tlenu zdjęcie nr 10
Nośnik tlenu zdjęcie nr 11
Nośnik tlenu zdjęcie nr 12 Nośnik tlenu zdjęcie nr 13 Nośnik tlenu zdjęcie nr 14
Nośnik tlenu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Nośnik tlenu zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Nośnik tlenu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami