Blog

Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 2
18.09.2021

Dok pływających skrzyń żelbetowych

W artykule znajdziesz:

Dok pływających skrzyń żelbetowych

Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 3
Dok pływających skrzyń żelbetowych

Możliwe jest jeszcze zastosowanie do budowy doku pływających skrzyń żelbetowych lub bloków pustakowych zarówno do ścian, jak i dna, zatapianych na miejscu przeznaczenia i wypełnionych betonem.
Artykuł Agatza daje bardzo systematyczny przegląd doków nieco starszego typu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Rozwiązania proponowane przez autora i jego współpracowników jako warianty rozwiązania doku Stoczni im. Komuny Paryskiej (Hueckel i Węgrzyn).

W pierwszym rozwiązaniu przewidziano konstrukcję doku całkowicie prefabrykowaną ze skrzyniowych elementów żelbetowych. Dno doku składa się z trzech rzędów skrzyń łączonych ze sobą w kierunku poprzecznym za pomocą kabli. W kierunku wzdłużnym skrzynie dna mają po 20 m długości i łączone są na zamki i kable sprężające, podobnie jak w kierunku poprzecznym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W stropie skrzyń przewidziano otwory dla zabetonowania komór oraz dla ewentualnej zamiany pojedynczych komór na keson pneumatyczny.
W celu lepszego powiązania dna doku z podłożem zaprojektowano wnęki w dnie skrzyń, przez które można by wykonać zastrzyki cementowe petryfikujące grunt w otoczeniu wnęk. Skrzynia boczna dna pływa przy zanurzeniu 7,20 m, skrzynia środkowa (wewnętrzna) przy zanurzeniu 6,60 m. Na skrzyniach dna oparto również w rozstawie co 5,0 m prefabrykowane słupy dla belki fundamentu poddźwigowego (uprawnienia budowlane).

W rozwiązaniu drugim ściany boczne doku zaprojektowano z żelbetowych skrzyń pływających o wysokości 19,0 m, szerokości podstawy 17,0 m i długości 20,0 m. Od strony wewnętrznej przewidziano w ścianach wnęki dla połączenia ścian z dnem doku. Skrzynie pływają przy zanurzeniu ok. 11,0 m.
Po ustawieniu skrzyń na podsypce kamiennej grubości 2,0 m przewidziano zabetonowanie między nimi pod wodą dna doku. Dno doku miałoby grubość 9,0 m i spoczywałoby na warstwie 2,0 m podsypki kamiennej.

Fundament poddźwigowy

W rozwiązaniu trzecim zaprojektowano dno doku jako złożone z żelbetowych skrzyń pływających o wymiarach w planie 52,0 m i 18,2 m i wysokości 7,50 m. Skrzynie te zostałyby posadowione na 2,0 m warstwie podsypki kamiennej, a następnie wypełnione betonem przez otwory w stropie. Pochyłe ściany boczne skrzyń dennych łączyłyby je ze wspornikowymi częściami fundamentu ścian bocznych (program egzamin ustny).
Ściany boczne stanowią żelbetowe skrzynie pływające ustawione również na 2,0 m podsypce kamiennej. W przekroju poprzecznym na skrzynie składają się trzy komory: środkowa szerokości 7,20 m i pełnej wysokości 19,50 m i dwie boczne szerokości 4,50 i 3,50 m, stanowiące poszerzoną podstawę, a od strony komory doku również oparcie dla dna doku, gdy działa na nie wypadkowa obciążeń skierowana w górę. Fundament poddźwigowy oparto na skrzyni za pośrednictwem prefabrykowanych słupów żelbetowych (opinie o programie).

Rozwiązanie czwarte wzorowano na konstrukcji suchego doku wybudowanego w Le Havre. Całą konstrukcję stanowiłyby pływające elementy stalowe w kształcie litery U, długości 30,80 m w kierunku osi doku, zatopione i posadowione na warstwie 2,0 m podsypki kamiennej, a następnie wypełnione betonem w pierwszej fazie metodą Contractor, a w dalszej na sucho (segregator aktów prawnych).
Każdy element stalowej konstrukcji spawanej składa się z 7 dźwiga- rów-blachownic wysokości 6,0 m, rusztu dennego z dwuteowników i blachy poszycia grubości 10 mm. Blachownice dna łączą się ze stalową konstrukcją ścian bocznych. Przewidywano łączenie 3-4 elementów na powierzchni wody, a następnie zatapianie.

W rozwiązaniu piątym dno doku zaprojektowano przewidując zastosowanie elementów pływających stalowo-kablobetonowych. W kierunku poprzecznym segment dna składa się z 3 dźwigarów kablobetonowych, systemu Vierendeela, łączonych kablami. W kierunku osi doku segment ma długość 37,90 m i składa się z 7 dźwigarów kablobetonowych. Na pasie dolnym dźwigarów oparto ruszt z dwuteowych belek stalowych. Poszycie dna zaprojektowano z blachy stalowej, grubości 10 mm (promocja 3 w 1)..

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 8 Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 9 Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 10
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 11
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 12 Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 13 Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 14
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Betony na kruszywie wapiennym zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami