Blog
Elementy drobnowymiarowe
W artykule znajdziesz:
Elementy drobnowymiarowe
Do elementów drobnowymiarowych (gotowych i prefabrykowanych) zaliczamy elementy o powierzchni gabarytowej do 2 m i ciężarze umożliwiającym montaż ręczny siłami jednego do czterech robotników; ciężar elementów drobnowymiarowych mieści się więc w granicach od kilku do 200 a nawet 250 kG (program uprawnienia budowlane na komputer).
Elementy drobnowymiarowe z betonu, mimo szerokiego rozwoju obiektów i konstrukcji z elementów wielko- i średniowymiarowych, mają bardzo duże zastosowanie i to we wszystkich dziedzinach budownictwa. W chwili obecnej liczba typów elementów drobnowymiarowych obejmuje wiele tysięcy J). Przed kilkunastu laty, gdy prefabrykacja znajdowała się w początkowej fazie rozwoju, liczba różnych rodzajów elementów drobnowymiarowych była znacznie większa (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Do wyrobów drobnowymiarowych, których nie można zaliczyć do elementów prefabrykowanych, należą różnorodne elementy pokrywcze i wykończeniowe: płytki cementowe podłogowe, dachówka cementowa, płyty okładzinowe itp. elementy drogowe: kostki betonowe i kamienno-betonowe, krawężnikowe, płyty chodnikowe, ścieki na wodę, znaki drogowe itp. elementy kolejnictwa: ograniczniki, znaki komunikacyjne, sygnały itp. elementy stosowane w ogrodnictwie: płyty chodnikowe ogrodowe, krawężniki ogrodowe, ławki, cembrowiny, wazony, kosze itp. elementy gospodarstwa domowego: stojaki na dywany, koryta, żłoby, ścieki itp. elementy z betonu w budownictwie tradycyjnym: cegła cementowa, pustaki i dziurawka tradycyjna, kafle betonowe do pieców, wycieraczki, tulejki na chorągwie itp.
Powyższe i inne analogiczne elementy zaliczone do wyrobów nie są tematem niniejszego rozdziału.
Elementy z betonu konstrukcyjnego zależnie od roli, jaką mają spełniać w konstrukcji i stopnia przystosowania do pełnienia tej roli, możemy podzielić na:
a) elementy samodzielne, tj. elementy przystosowane i przeznaczone do pracy samodzielnej, a nie jako część składowa konstrukcji;
b) elementy składowe konstrukcji, tj. elementy nie połączone ze sobą monolitycznie, z których złożona jest konstrukcja;
c) elementy współpracujące, tj. elementy połączone ze sobą monolitycznie:
d) półelementy, tj. elementy nadbetonowywane, czyli takie, które po uzupełnieniu betonem w wytwórni lub na budowie tworzą elementy konstrukcyjne zdolne do samodzielnej pracy lub stają się właściwą konstrukcją nośną (uprawnienia budowlane).
Rozwój prefabrykacji
W naszym kraju rozwój prefabrykacji w budownictwie został zapoczątkowany jeszcze w okresie drugiej wojny światowej oryginalnymi rozwiązania mi należącymi do ostatniej z wymienionych wyżej grup. Półelementy te odegrały dużą rolę w odbudowie zniszczonych w czasie wojny budynków i innych obiektów, zwłaszcza w Warszawie. Ponadto doświadczenia zdobyte przy wykonywaniu konstrukcji z tych półelementów zostały wykorzystane w wielu rozwiązaniach konstrukcji prefabrykowanych wykonywanych u nas z elementów średnio- i wielkowymiarowych.
Pierwsze prace nad zastosowaniem w Polsce konstrukcji z elementów prefabrykowanych rozpoczęte zostały w 1940 r. tj. w czasie okupacji, w Warszawie (program egzamin ustny).
Jednym z pomysłów podówczas wprowadzonych do praktyki budowlanej było rozwiązanie konstrukcyjne typu NH, polegające na zastosowaniu gotowych (wykonywanych fabrycznie) półelementów, przystosowanych do wykonania z nich pełnych elementów, tj. belek, stropów, ścian i mostów (przepustów). Dostarczone na budowę półelementy łączono przy użyciu betonu w jedną monolityczną całość. Gotowe części żelbetowe spełniają przy tym podwójną rolę, a mianowicie w okresie nanoszenia masy betonowej, wiązania zaczynu cementowego i twardnienia betonu (wykonanego na budowie) tworzą jego deskowanie, a po stwardnieniu nadbetonu stanowią część składową konstrukcji nośnej (opinie o programie). W półelementach umieszczano całość lub też większą część zbrojenia danych elementów konstrukcyjnych (belek, słupów). W celu zmniejszenia ciężaru gotowych elementów NH, stosowano odpowiednio małe przekroje tak, że ciężar ich odpowiadał w przybliżeniu ciężarowi profilowych belek stalowych. Z wymienionych względów, jak również z uwagi na warunki transportu, półelementy NH wykonywane były z wysokowartościowego betonu wibrowanego (segregator aktów prawnych).
Drugim opracowaniem z tego okresu jest rozwiązanie konstrukcyjne TK. Elementami gotowymi tego typu są półowalne otwarte oraz półowalne zamknięte małe elementy stropowe i dachowe. Z elementów tych montuje się konstrukcję nośną przy użyciu drewnianych lub stalowych podpór krążynowych bądź odpowiednich stemplowań. Użycie drewna w rozwiązaniach konstrukcyjnych typu TK jest minimalne, ponieważ podpory - krążyny lub stemple - usuwa się od razu po związaniu cementu w masie betonu łączącego, a więc po jednym lub dwóch dniach, po czym używa się ich ponownie do montażu i wykonania dalszych części stropu, czy też danej konstrukcji nośnej (promocja 3 w 1).
ten sposób zmontowane elementy łączy się w monolityczną konstrukcję stropową lub dachową przez zabetonowanie wezgłowi między poszczególnymi pasami ułożonych elementów lub przez zabetonowanie i nadbetonowanie całego stropu. W latach 1945-1949 była stosowana u nas tylko tego rodzaju prefabrykacja.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32