Blog
Finansowanie eksploatacji
W artykule znajdziesz:
Fundusze lokalne i fundusze zakładów pracy służyć mogą również jako źródło dodatkowego kredytowania budownictwa spółdzielczego. Spełniają one podwójną rolę pozwalają na bardziej elastyczne użytkowanie dotacji budżetowych w budownictwie państwowym, na przetransponowanie ich części na środki kredytowe dla budownictwa spółdzielczego oraz na akumulowanie dodatkowych środków na cele inwestycji (program uprawnienia budowlane na komputer).
Finansowanie eksploatacji i utrzymania zasobów mieszkaniowych wykazuje też dość znaczne różnice. Dotyczy to przede wszystkim sektora państwowego i uspołecznionego. W Polsce zasoby te znajdują się w gestii rad narodowych, a w części w rękach innych instytucji i przedsiębiorstw państwowych. W miejscowościach, gdzie zasoby znajdują się w większej masie, administracją zajmują się specjalne przedsiębiorstwa. Wobec niskich własnych dochodów eksploatacja i utrzymanie zasobów państwowych wymaga w tych dwu krajach stałych dopłat budżetowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W Polsce państwo finansuje w formie zbliżonej do dotacji również remonty prywatnych budynków czynszowych. System finansowania zasobów jest więc rozdzielony na szczeblu lokalnym całkowicie od systemu finansowania inwestycji. W Jugosławii po upaństwowieniu budynków z mieszkaniami do wynajmu i oddaniu ich w zarząd komunom mieszkańców, finansowanie bieżącej eksploatacji i remontów dokonywane jest z dochodów z podwyższonych czynszów (uprawnienia budowlane).
Część czynszów, odprowadzana na wspomniane poprzednio fundusze miejskie, służy zarówno finansowaniu remontów, jak i reprodukcji zasobów. Koszty eksploatacji oraz utrzymania zasobów indywidualnych i spółdzielczych są we wszystkich wymienionych krajach pokrywane w pełni przez mieszkańców (program egzamin ustny).
Przeszkody natury ekonomicznej
Z punktu widzenia sposobu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i ponoszonych przez mieszkańców obciążeń, wyróżnić można następujące grupy zasobów:
- grupę zasobów obejmujących mieszkania najmowane, których użytkowanie odbywa się bądź na podstawie przydziału, bądź uzyskania w inny sposób mieszkania na okresowe użytkowanie; obejmuje ona zasoby stanowiące własność państwową i instytucji publicznych, a w Polsce jak już wspomniano czynszowe zasoby prywatne objęte systemem publicznej gospodarki lokalami; wysokość opłat za mieszkanie zależy od polityki czynszowej i od wysokości dopłat ze środków publicznych oraz standardu świadczonych usług mieszkaniowych (opinie o programie),
- grupę zasobów stanowiących własność indywidualną (osobistą) i użytkowanych przez ich właścicieli; w kręgu tym użytkowanie zasobów ma trwały charakter, związany z własnością; koszt mieszkania dla właścicieli obejmuje w zasadzie wszystkie jego elementy, a subwencje państwowe są stosunkowo niewielkie i dotyczą jedynie budynków nowo wznoszonych;
- zasoby spółdzielcze; należą one do kręgu pośredniego w stosunku do poprzednio wymienionych; spółdzielca ma w zasadzie obowiązek pokrycia wszystkich elementów kosztu mieszkania, jednakże zakres pomocy państwowej może być dość znaczny w stosunku do osób zamieszkałych w zasobach należących do pierwszej grupy, korzysta natomiast z większych uprawnień w wyborze i w pewnej mierze sposobie użytkowania mieszkania; do tej grupy można by zaliczyć również zasoby państwowe przekazywane w administrację ich mieszkańcom; próby rozwiązania w ten sposób problemu uspołecznionego zarządu zasobami mieszkaniowymi najbardziej rozwinięte zostały w Jugosławii (segregator aktów prawnych).
Przy dotacyjnym systemie finansowania budownictwa mieszkaniowego państwowego rozdział środków w Polsce stanowi pierwszy etap rozdziału mieszkań, określając poprzez wybór inwestorów i ich terytorialne rozmieszczenie grupę ludności, której wybudowane mieszkania będą służyć. Drugi etap przydział mieszkania konkretnej osobie następuje w wyniku decyzji administracyjnej władz lokalnych, zakładu pracy itd. Wobec niskiego czynszu odpadają w zasadzie przeszkody natury ekonomicznej ograniczające popyt i nowo wybudowane mieszkanie jako dobro znajdujące się w deficycie musi podlegać reglamentacji i administracyjnemu rozdziałowi opartemu o zespół kryteriów społecznych i zawodowych (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Zabytek to nieruchomość lub rzecz ruchoma, ich części lub zespoły, które stanowią świadectwo minionej epoki lub wydarzenia, mają znaczenie dla…
Strefa pożaru do ograniczenia przestrzeni budynku, obiektu budowlanego lub terenu, która jest wyodrębniona w celu ograniczenia się, i umożliwiania skutecznej…
53 465
98%
32