Blog

Rozżarzona spirala zdjęcie nr 2
27.03.2020

Grubość przekładek

W artykule znajdziesz:

Grubość przekładek

 

Rozżarzona spirala zdjęcie nr 3
Grubość przekładek

Prefabrykaty powinny być składowane w pozycji analogicznej do pozycji ich wbudowywania w konstrukcję. Wyjątki w tym zakresie stanowią slupy, płyty biegów schodowych i dachowe, wysokie prefabrykaty ramowe itp., które składuje się w położeniu poziomym (program uprawnienia budowlane na komputer).
Przy układaniu prefabrykatów w stosach, w pozycji poziomej, pierwszą ich warstwę (od terenu) należy układać na podkładach drewnianych, zapewniających odstęp od powierzchni terenu co najmniej 10 cm. Następne warstwy muszą być przedzielane drewnianymi przekładkami, układanymi dokładnie w pionie jedna nad drugą.
Grubość przekładek musi być większa od wysokości uchwytów montażowych, wystających z górnej powierzchni prefabrykatów (uchwytów nie należy przyginać).
Warunki składowania cienkościennych prefabrykatów ustala projekt ich konstrukcji.
Stateczność prefabrykatów ustawianych pionowo uzyskuje się dzięki użyciu inwentaryzowanych stojaków.
Przy układaniu prefabrykatów należy zwracać uwagę, ażeby haki montażowe były skierowane ku górze, zaś oznaczenia, tj. cechy oznaczające typy poszczególnych elementów - były uwidocznione od strony przejść (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Prefabrykaty z wykończoną fakturą powinny być zabezpieczane folią oraz matami lub innymi miękkimi przekładkami, chroniącymi wykończone powierzchnie przed uszkodzeniem, zawilgoceniem i zabrudzeniem.
Stosy prefabrykatów nie powinny być umiejscowione w odległościach bliższych niż 2.0 m od wznoszonego obiektu. Pomiędzy stosami należy utrzymywać odstępy o szerokości co najmniej 30 cm. Przejścia poprzeczne powinny znajdować się w co drugim szeregu stosów, natomiast przejścia podłużne - w odległościach nie większych niż 25 m Szerokość przejść wynosić musi minimum 0,7 m. Jeżeli w celu uzyskania stateczności stosów zastosowano konstrukcje pomocnicze, podane wyżej minimalne odstępy powinny być zachowane w świetle tychże konstrukcji (uprawnienia budowlane).

Żelbetowe prefabrykaty

Żelbetowe prefabrykaty powinny być przewożone w położeniu takim, jaka będzie pozycja ich wbudowania w konstrukcji. Podobnie jak przy składowaniu, wyjątet w tym względzie stanowią słupy, płyty dachowe, biegi klatek schodowych itd.. która przewozi się w położeniu poziomym (program egzamin ustny).
Do przewozu prefabrykatów żelbetowych w pozycji pionowej lub nieznacznie pochylonej stosuje się specjalne jednostki transportowe. Są to m.in.: przyczepa niskopodwoziowa P-251 z wyposażeniem specjalnym w postaci pojemnika (kontenera) typ« KPB-25, do przewozu wielkich płyt. przyczepa niskopodwoziowa P-402 z pojemnikiem typu KPB-40 do płyt wielkowymiarowych, naczepa N-103 ze stojakami do płyt przewożonych pionowo, naczepa N-162 ze stojakami z nieznacznym nachyleniem do przewozu płyt.
W celu zabezpieczenia prefabrykatów od wzajemnego uszkodzenia podczas transportu należy przekładać je matami lub folią (opinie o programie). Szczególnie starannie zabezpieczane powinny być prefabrykaty z gotową fakturą.
Prefabrykaty przewożone w pozycji poziomej, jak np. płyty stropowe, dachowe, schodowe, układa się na przekładkach drewnianych umieszczonych w odległości 204-30 cm od końca płyty i zamocowuje się, w celu zabezpieczenia przed przesunięciami. przez spięcie łańcuchami lub za pomocą klonie i łańcuchów.

Długość przekładek powinna być o ok. 10 cm większa od szerokości płyt. a ich grubość o 3 cm większa od wysokości uchwytów wystających pionowo z prefabrykatów (segregator aktów prawnych).
Transport prefabrykatów na budowy jest dozwolony, gdy wytrzymałość ich betonu osiągnęła 70?’ R2H. Prefabrykaty przewożone w pozycji odmiennej od pozycji wbudowania muszą mieć wytrzymałość równą 100?/ R2g.
Za nieprzestrzeganie powyższych wymagań odpowiedzialność ponosi producent prefabrykatów.
Do transportu prefabrykatów w obrębie budowy stosuje się, oprócz samochodów lub ciągników z przyczepami lub naczepami, również wózki kolejki wąskotorowej. Wymagają one specjalnego przystosowania.
Ze względu na długość prefabrykatów przewozi się je przeważnie na dwóch połączonych wózkach (promocja 3 w 1).
Wszelkie przeładunki prefabrykatów mogą powodować ich uszkodzenia, pęknięcia, nadwerężenie uchwytów itd. Dlatego zaleca się przewożenie ich na budowę z wytwórni wprost do montażu.

Najnowsze wpisy

15.10.2025
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 4
Ściana jednowarstwowa – nowoczesne rozwiązanie czy budowlany kompromis?

Współczesne budownictwo jednorodzinne coraz częściej zmierza w stronę prostoty, energooszczędności i trwałości. Jednym z rozwiązań, które cyklicznie wraca do dyskusji…

15.10.2025
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 5
Napędy elektryczne do stolarki okiennej

Współczesna stolarka otworowa przeszła w ostatnich latach ogromną ewolucję – zarówno pod względem estetyki, jak i technologii. Coraz częściej tradycyjne…

Rozżarzona spirala zdjęcie nr 8 Rozżarzona spirala zdjęcie nr 9 Rozżarzona spirala zdjęcie nr 10
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 11
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 12 Rozżarzona spirala zdjęcie nr 13 Rozżarzona spirala zdjęcie nr 14
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Rozżarzona spirala zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami