Blog
Gwałtowny rozwój produkcji maszynowej
W artykule znajdziesz:
Cechami charakterystycznymi metalowych budowli XIX w. są: ich elegancja, oryginalność i śmiałość inżynierskiego rozwiązania, często o- parte jedynie na intuicyjnym pojmowaniu pracy nowego materiału w konstrukcjach budowlanych. I wszakże dla architektury XIX w. najbardziej charakterystyczne jest to, że wszystkie osiągnięcia techniki budowlanej i wdrożenie nowych materiałów budowlanych służyły najczęściej do rozwiązywania zagadnień utylitarnych, a nie artystycznych. Nowe metody i nowe materiały wykorzystywano głównie do naśladowania starych stylów klasycznego lub gotyku (program uprawnienia budowlane na komputer).
Gwałtowny rozwój produkcji maszynowej, postęp techniki, opanowanie produkcji żelaza i stali jako nowych materiałów budowlanych, nowe metody konstruowania i obliczania wszystko to nie mogło nie odbić się na rozwoju architektury z metalu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Szybko opanowała ona szkieletowe układy wieżowców i duże rozpiętości nowych typów budynków użyteczności publicznej, które pojawiły się w XIX w. domów towarowych, hal targowych, bibliotek, wystaw narodowych i wszechświatowych, dworców itp. Spośród tych budowli nie podobna nie wymienić gmachu Biblioteki Narodowej w Paryżu (1868, konstruktor-architekt Henri Labrouste), domu handlowego ,,Bon Marche” w Paryżu (1867, inżynier G. Eiffel i architekt L. A. Boi- leau), Kryształowego Pałacu Pierwszej Wystawy Powszechnej w Londynie (1851, autor Joseph Paxton), Galerii maszyn na II Wystawie Światowej w Paryżu (1867, inżynierowie S. Krantz i G. Eiffel) i wreszcie Pałacu Maszyn o rozpiętości 115 m oraz trzystumetrowej wieży Eiffla na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu 1889 r. Wszystkie budowle są swoistymi etapami rozwoju architektury z metalu (uprawnienia budowlane).
Obciążenia wiatrem
Wiek XIX, który dał światu tak niewiele znanych nazwisk, zrodził plejadę świetnych konstruktorów. Jednym z nich był Gustave Eiffel (1832-1923) (program egzamin ustny). Nazwisko Eiffla, autora konstrukcji przekrycia Galerii Maszyn (Galerie des Me- chines), po raz pierwszy stało się znane w 1867 r. Jednakże już pierwsze prace (most obok Bordeaux i in.) odróżniały się oryginalnością inżynieryjnych konstrukcji i montażu, dokładnością obliczeń, elegancją. W celu szczegółowego zbadania meteorologicznych warunków eksploatacji budowli w szczególności, obciążenia wiatrem Eiffel zorganizował jedno z pierwszych laboratoriów aerodynamicznych. Później do tych badań wykorzystał również swoją wieżę (opinie o programie).
Eiffel zaprojektował i zbudował dużo mostów w Europie, Azji i Afryce i każdy nowy projekt wyróżniał się śmiałością pomysłu konstruktorskiego. Udoskonalając metody grafiomoanalityczne- go i doświadczalnego obliczania konstrukcji Eiffel osiągał wysoką jubilerską dokładność montażu gotowych przestrzennych elementów konstrukcji (segregator aktów prawnych). Przy budowie dwuprzegubowego mostu łukowego o rozpiętości ok. 160 m przez rzekę Duero (północna Portugalia) w 1877 r. Eiffel zrealizował montaż konstrukcji bez wznoszenia rusztowań, stosując stalową linę naciągniętą między pylonami. Ale najśmielszy i nowatorski był projekt rozwiązania półkilometrowego wiaduktu w Garabit (Francja), którym przekrył dwuprzegubowy łuk o rozpiętości 165-metrowej nad rzeką Thayere (1880-1884). Wiadukt wznosił się 122,5 m nad zwierciadłem wody.
Skomplikowane obliczenia konstrukcji wiaduktu zostały wykonane przez G. Eiffla wspólnie z młodym inżynierem szwajcarskim M. Koechlinem. Eiffel był autorem oryginalnej konstrukcji stalowego szkieletu podarowanej przez Francję i zmontowanej w Nowym Yorku statui Wolności, dzieła rzeźbiarza F. A. Bartholdiego. Dla tego szkieletu (wysokości 46 m) Eiffel opracował specjalny system sztywnych wiązań, zdolny przejąć bardzo duże obciążenia wiatrem (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32