Blog

01.07.2022

Kombinacja czynników

W artykule znajdziesz:

Kombinacja czynników

Poza zmiennymi tworzącymi czynniki, które zmieniamy świadomie od obserwacji do obserwacji, występują zawsze inne jeszcze zmienne, które zmieniają się bądź to w nieznany nam sposób, bądź też z nieznanymi następstwami. Im mniejszy jest wpływ tych zmiennych, tym bardziej precyzyjne jest doświadczenie, lecz w żadnym doświadczeniu nie da się wyeliminować tego wpływu całkowicie. Tam, gdzie tylko to jest możliwe, wartościom owych innych zmiennych powinno się nadawać charakter przypadkowy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na przykład przy powtarzaniu pomiarów wykonywanych przy użyciu złożonych przyrządów fizycznych, rzadko możliwe jest prowadzenie wszystkich doświadczeń w tym samym czasie. Czas jest zatem również zmienną, która nie ma stałej wartości podczas dokonywania różnych porównań, wiadomo zaś, że wiele zakłócających zmiennych, takich jak temperatura, napięcie sieci, stan rozpadu chemicznego, ilość żywej materii itd., może zmieniać się w czasie. W innych przypadkach serie doświadczeń mogą być przeprowadzane w tym samym czasie, lecz za to nie w tym samym miejsca, lub nie za pomocą tych samych urządzeń, lub też nie na tych samych pacjentach. Wpływ którejkolwiek z tych zmiennych może być pomieszany z wpływem badanych czynników (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W celu zmniejszenia tego niebezpieczeństwa kolejność doświadczeń w czasie, jak również kolejność przyrządów, pacjentów, położeń itd., jakie stosujemy przy każdej kombinacji czynników, powinna być wybrana w sposób naprawdę przypadkowy, np. przez zastosowanie tablicy liczb losowych (uprawnienia budowlane).

Laboratorium

Dwa przykłady. W ważnej serii analiz chemicznych przyjęto jako normalny tryb roboczy powtarzanie każdej analizy po raz drugi. Zgodność w kolejnych parach analiz była dobra, tak że wyniki zostały przyjęte z zaufaniem. Jednak były one na tyle ważne, że próbki przesłano do analizy do innego laboratorium, co doprowadziło do wykrycia znacznych rozbieżności między wynikami analiz wykonanych w obu miejscach. Po zbadaniu sprawy okazało się, że reduktor cynkowy, przez który przepuszczane były kolejno wszystkie próbki, tracił stopniowo swą skuteczność działania wskutek obecności pewnych innych pierwiastków w próbkach (program egzamin ustny).

Na najbliższe kolejne analizy wpływało to nieznacznie, tak że zgodność wyników w poszczególnych parach analiz była dobra, ale pod koniec dnia wartości bezwzględne różniły się znacznie od początkowych. Gdyby kolejność wykonywania poszczególnych analiz wybrano w sposób przypadków), wiele par zostałoby rozdzielonych w czasie, a wtedy zgodność wyników między poszczególnymi parami nie zostałaby uznana za dostateczną (opinie o programie).

Punkt ten jest tak ważny, że nie zawadzi podanie innego jeszcze przykładu. W laboratorium przemysłowym przeprowadzano doświadczenia w celu określenia wpływu czasu tłoczenia w formie na wytrzymałość elementu plastykowego. Gorące tworzywo wprowadzano do formy, tłoczono przez 10 sec, po czym wytłoczony przedmiot wyjmowano. Następnie wprowadzano do tej samej formy inną porcję, tłoczono przez 20 sec itd., zwiększając czas tłoczenia każdej następnej porcji. Później mierzono wytrzymałość każdej sztuki i zaznaczano na wykresie wynik w funkcji czasu tłoczenia (segregator aktów prawnych).

Jednak kierownik laboratorium skrytykował doświadczenie, ponieważ kolejność poszczególnych badań nie była przypadkowa; wobec tego doświadczenie powtórzono. Wyniki zostały, gdzie podano również kolejność, w jakiej dokonano pomiarów. Oczywiście istotną zmienną była tu kolejność, a nie czas trwania; pierwotny wniosek był najzupełniej błędny (promocja 3 w 1). Źródło błędu wykryto łatwo z chwilą, gdy został on już ujawniony: forma nagrzewała się coraz bardziej w miarę tłoczenia w niej kolejnych porcji gorącego tworzywa. Inne zmienne. Czas nie jest jedyną zmienną, którą powinno się dobierać sposób przypadkowy.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami