Blog

Stosowane formularze zdjęcie nr 2
01.03.2021

Koryto dla podbudowy

W artykule znajdziesz:

Koryto dla podbudowy

Stosowane formularze zdjęcie nr 3
Koryto dla podbudowy

Koryto dla podbudowy powinno być odwodnione drenami, np. ułożonymi wzdłuż jego krawędzi lub w poprzek wykopu.
Zarówno grunt po zagęszczeniu jak i górna płaszczyzna podbudowy powinny mieć spadek poprzeczny na zewnątrz.
Metody poznawcze. Nośność podłoża (gruntu) wyraża się zależnościami odkształceń od obciążeń (program uprawnienia budowlane na komputer).

Zależności te można wyrazić (zgodnie z amerykańskimi doświadczeniami) m. in. następującymi wielkościami:
- współczynnikiem reakcji podłoża k (Modulus of Subgrade Reaction),
kG/cm3,
- wskaźnikiem nośności CBR (California Bearing Ratio), lub opracowanymi przez Moskiewski Instytut Drogowy (Warunki techniczne projektowania nawierzchni lotniskowych SN 120-60),
- współczynnikiem podatności podłoża C, kG/cm*,
- modułem odkształcenia podłoża E0, kG/cm2 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Współczynnik reakcji podłoża. W celu wyznaczenia współczynnika k obciąża się grunt planowo zagęszczony (tj. taki, jaki jest przewidziany pod nawierzchnię) okrągłą tarczą o średnicy 30 cali, to jest o powierzchni zbliżonej do średniej powierzchni śladu koła samolotu i mierzy się jej ustabilizowane zagłębienie przy nacisku jednostkowym 10 f/cals.
Nawierzchnie jednowarstwowe. Nawierzchni betonowych nie należy projektować na gruntach różnej nośności lub też na gruntach nasypowych.

Natomiast jest ona odpowiednia nawet dla gruntów słabych (k = 4-r-8 kG/cm*), lecz jednolitych. Ze względu na swą odporność na działanie gorących gazów spalinowych nawierzchnia betonowa (oczywiście również żelbetowa) nadaje się na DS z ruchem samolotów odrzutowych, na lotniskach o słabym i sezonowym ruchu nie opłaci się jej stosować.
Grubość płyt nie powinna być mniejsza od 20 cm. Płyty projektuje się prostokątne o stosunku boków od 1:1 do 1 : 1,5. Przy grubości płyty mniejszej od 30 cm długość dłuższego boku nie powinna być większa od 5 m, a przy grubości równej lub większej od 30 cm - 7 m. Szerokość płyty należy poza tym dostosować do maszyny rozścielającej beton.

Poprzeczne szczeliny dylatacyjne należy projektować w odstępach 30 do 50 m. Podłużne szczeliny dylatacyjne wykonuje się w przypadku DS szerszej niż 60 m. Pozostałe szwy wykonuje się jako skurczowe (pozorne) (uprawnienia budowlane).
Poprzeczne szczeliny skurczowe wykonywa się do głębokości 1/3 grubości płyty, podłużne - do 1/4. Szerokość szczelin skurczowych wykonywa się 10 mm górą, a dołem nie mniej niż 2 mm.

Górne krawędzie płyt

Szczeliny należy zapełniać impregnowanymi przekładkami z drewna iglaste «zo, trudno topliwymi i mrozoodpornymi lepikami lub przekładkami z azbestu asfaltowego.
Krawędzie płyt przy szczelinach zaleca się zbroić (program egzamin ustny).
Górne krawędzie płyt przy szczelinach powinny być obrobione na okrągło. Szczelina u góry powinna być wypełniona masą bitumiczną mrozoodporną, o niezawodnej przyczepności do betonu, tak aby stanowiła ona uszczelkę szczeliny, zabezpieczając ją przed wodą, piaskiem i chwastami.

Strzemiona stosuje się 0 5 lub 6 mm (opinie o programie).
Dybie mają za zadanie przenoszenie obciążeń z jednej płyty na drugą, gdy koło samolotu znajdzie się przy krawędzi płyty.
Odstępy między dyblami przyjmuje się 35 cm na szczelinach dylatacyjnych i 50 cm na skurczowych. Średnice i długości dybli (stalowych).
Płyty należy wykonywać z betonu co najmniej marki 300 (z użyciem cementu portlandzkiego marek 350 lub 400 albo cementu glinowego).
Do betonu należy stosować wszystkie składniki wg wymagań normowych i zapewnić prawidłową technologię wykonawstwa i pielęgnacji płyt (segregator aktów prawnych).

Brzegi płyt warstwy wzmacniającej łączonej ze wzmacnianą powinny być zbrojone (zgodnie z tablicą 1-69), a warstwy układanej na wzmacnianej za pośrednictwem dywanika bitumicznego - zbrojone lub dyblowane.
Nawierzchnie dwuwarstwowe DS. W zasadzie wykonuje się nawierzchnię jednowarstwową. Jednak w przypadku występowania miejscowych materiałów mineralnych (naturalnych lub sztucznych), które nie spełniają warunków stawianych dla górnej warstwy, opłaci się stosować nawierzchnię dwuwarstwową (promocja 3 w 1).

Ponadto, nawierzchnia dwuwarstwowa nadaje się, gdy chodzi o zmniejszenie intensywności przemarzania podłoża; wówczas celowe jest użycie do dolnej warstwy betonu żużlowego.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Stosowane formularze zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Stosowane formularze zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Stosowane formularze zdjęcie nr 8 Stosowane formularze zdjęcie nr 9 Stosowane formularze zdjęcie nr 10
Stosowane formularze zdjęcie nr 11
Stosowane formularze zdjęcie nr 12 Stosowane formularze zdjęcie nr 13 Stosowane formularze zdjęcie nr 14
Stosowane formularze zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Stosowane formularze zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Stosowane formularze zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami