Blog

Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 2
30.11.2020

Korytowy typ przekroju

W artykule znajdziesz:

Korytowy typ przekroju

Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 3
Korytowy typ przekroju

W mostach dla pieszych szczególnie korzystny jest korytowy typ przekroju. Płyta może być tu umieszczona w środkowej części wysokości lub też znajdować się u dołu belek (program uprawnienia budowlane na komputer). Ten ostatni układ spotyka się często w mostach
kolejowych, których przekroje poprzeczne wykazują podobną różnorodność odmian jak mosty drogowe. Belki masywne lub wydrążone w rodzaju przekroju skrzynkowego stosuje się często pod każdym z torów.

Pełne zabezpieczenie przed powstawaniem rys dało podstawę do szerokiego stosowania betonu sprężonego w mostach kolejowych, których rozpiętość w ustroju swobodnie podpartym osiągnęła nienotowaną w belkowych mostach masywnych wielkość 48,60 m. Most ten, zbudowany w Sheffield w Anglii w 1952 r., o ukosie 58° 30 ma przekrój korytkowy i został sprężony podłużnie i poprzecznie wg systemu „Mc Cali” za pomocą prętów 0 28,6 mm (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przy niedużych rozpiętościach (do 25 m) stosuje się najczęściej most o ustrój j płytowym ze względu na jego proste wykonanie; poza tym często ograniczeń wysokość konstrukcyjna sprawia, że ustrój ten stanowi niekiedy jedyne możliwe rozwiązanie.

Kable sprężające biegną tu w kierunku podłużnym, z reguły trasą zakrzywioną według płaskiej paraboli. Przy większ}’ch rozpiętościacm kable układamy w dwóch lub trzech warstwach, a wtedy warstwa najniusuz. biegnie przeważnie poziomo (uprawnienia budowlane). Płytę sprężamy na ogół również w kierunku poprzecznym, przy czym trasa kabli przebiega tu najczęściej osiowo. Jecuzk przez poprowadzenie kabli poprzecznych trasą zakrzywioną można, jak wykazali to ostatnio S. Kaufman i J. Glomb, wyrównać wpływ przeciążenia pasa skrajnych płyty i w ten sposób uzyskać równomierny wzdłuż szerokość rozkład sprężenia podłużnego.

Jednym z pierwszych większych mostów płytowych i pierwszym w sprężonym mostem kolejowym jest wybudowany w 1944 r. most w BruJcsei (rue de Miroir) o rozpiętości 20 m. W porównaniu z analogicznym projeksod mostu żelbetowego niesprężonego osiągnięto 40% oszczędności na betonie na stali (program egzamin ustny).

Wykonany w 1953 r. pod Krakowem =i:sr płytowy ukośny, o rozpiętości 16,90 m. Grubość płyty wynosi tu 60 cm. więc 1/28 l. Kable systemu Magnela o 32 drutach 0 5 mm biegną trasą p w dwu warstwach. Płyta również jest sprężona w kierunku poprzecznym za pomocą sześciu kabli, które ułożone są w ukosie (72°) równolegle do linii przyczółków.

Zalety konstrukcji płytowej

Most płytowy dwu wspornikowy o rozpiętości L = 22,30 + 2×8,45, został wykonany po wojnie nad Bystrzycą Kłodzką. Ustrój nośny sprężono w obu kierunkach kablami typu Freyssineta z 18 0 5 mm (opinie o programie).

Zmienność momentu bezwładności w przekroju poprzecznym uwzględniono w obliczeniu w oparciu o badania modelowe. Uzyskana smuklość wynosi h : l = 1 :45.
Zalety konstrukcji płytowej sprawiają, że niechętnie rezygnujemy ze stosowania tego ustroju. Tym tłumaczą się próby zmniejszenia dużego ciężaru pełne; płyty przez odpowiednie jej wydrążenie. Jeden z takich mostów drogowych, zbudowany w Niederbiegen. W moście tym, o rozpiętości 19,60 m, zastosowano po raz pierwszy system sprężenia „Baur-Leon- hardt” (segregator aktów prawnych).
W celu osiągnięcia oszczędności na rusztowaniu i deskowaniu w ustroju pełnopłytowym, można zastosować dźwigary prefabrykowane ułożone bezpośrednio koło siebie.

Belki mają tu kształt teowy odwrócony, aby pokrywający je beton płyty mógł dobrze wypełnić przestrzeń między żebrami belek i w ten sposób zapewnić należyty rozkład sił skupionych w kierunku poprzecznym. Przykład takiego mostu wykonanego w Polsce. Wobec zmiennej wysokości belek kable sprężające przebiegają prostoliniowo.
Pierwszą próbę zastosowania sprężenia na większą skalę w ustrojach ciągłych stanowi most nad rzeką Mozą w Sclayn zbudowany w 1949 r (promocja 3 w 1).

Jest to most dwuprzęsłowy o rozpiętości 2×62,70 m, z przylegającym krótkim przęsłem (16,00 m) inundacyjnym. Konstrukcja nośna tego ustroju ciągłego ma przekrój skrzynkowy o trzech przedziałach. Zmienność przekroju jest tu silnie zaakcentowana; wysokość na podporach skrajnych (najmniejsza) wynosi 1,30 m i wzrasta do 4,70 m na filarze środkowym.

Najnowsze wpisy

03.12.2025
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 4
Dlaczego zbrojenie nie zawsze pracuje tak, jak zakłada projekt

W projektach konstrukcyjnych przyjmuje się określone schematy statyczne, parametry materiałowe i założenia dotyczące sposobu pracy elementów żelbetowych. W praktyce jednak…

03.12.2025
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 5
Jak tłumić drgania w budynkach wysokich i na wiaduktach – współczesne rozwiązania inżynierskie w praktyce

Drgania konstrukcyjne są jednym z najtrudniejszych zagadnień współczesnej inżynierii lądowej. W budynkach wysokich i na wiaduktach zjawiska te pojawiają się…

Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 8 Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 9 Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 10
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 11
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 12 Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 13 Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 14
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Własności mechaniczne stali sprężających zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami