Blog

Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 2
21.08.2018

Lepiszcza asfaltowe i asfalty drogowe

W artykule znajdziesz:

Lepiszcza asfaltowe i asfalty drogowe

Lepiszcza asfaltowe to materiały wiążące pochodzenia organicznego. Ich wiązanie oraz twardnienie to zjawisko fizyczne odwracalne, które polega na zmianie adhezji i kohezji cząsteczek lepiszcza w wyniku zmian temperatury (program na komputer). Właściwości asfaltów są w dużej mierze uzależnione od zastosowanej technologii produkcji oraz rodzaju ropy naftowej. W Polsce asfalt jest produkowany trzyetapowo w procesie:
• destylacji atmosferycznej,
• destylacji próżniowej,
• utleniania pozostałości próżniowej.
Współcześnie do konstruowania powierzchni asfaltowych wykorzystywane są następujące lepiszcza – modyfikowane i wielorodzajowe asfalty drogowe, emulsje asfaltowe oraz asfalty spienione i asfalty upłynnione (program na telefon).

Asfalty drogowe

Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 3
Lepiszcza asfaltowe i asfalty drogowe

Asfalty drogowe, które stosuje się do konstruowania nawierzchni asfaltowych, muszą spełniać wymaga nie eksploatacyjne i technologiczne w zakresie temperatury (program na egzamin ustny). Temperaturami eksploatacyjnymi nazywa się temperatury o zakresie -40stC do +80stC. Temperaturami technologicznymi nazywa się temperatury wytwarzania oraz układania nawierzchni, a wynoszą one 90-220stC. W celu stworzenia nowoczesnej, trwałej i odpornej na zniszczenia nawierzchni należy stosować lepiszcza wysokiej jakości. Można je uzyskać za pomocą modyfikacji asfaltów drogowych solami organometalicznymi, kwasem polifosforowym z polimetem lub polimerami (promocja 3 w 1).
Współcześnie, w wyniku rosnących wymagań związanych z ochroną środowiska, często stosuje się mieszanki mineralno-asfaltowe wytworzone w temperaturach 30-50stC, czyli „na ciepło” (segregator). Ich wytworzenie jest możliwe dzięki zastosowaniu dodatków modyfikujących temperaturę wytwarzania, która w przypadku mieszanek „na gorąco” wynosi 160-200stC. W przypadku technologii „na zimno” konieczne jest stosowanie asfaltów upłynnionych, emulsji asfaltowych oraz najnowszej technologii asfaltu spienionego. Ze względu na ochronę środowiska oraz kwestie techniczne do wykonywania nawierzchni drogowych coraz częściej stosuje się lepiszcza gumowo-asfaltowe. Są one produkowane m.in. z miału gumowego, który powstaje ze zużytych opon (opinie).

Najnowsze wpisy

24.10.2025
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 4
Jak dbać o dom po zakończeniu budowy – plan przeglądów technicznych

Zakończenie budowy i odbiór wymarzonego domu to moment pełen satysfakcji, ale także początek nowego etapu odpowiedzialności. Właściciel nieruchomości, zgodnie z…

24.10.2025
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 5
Modernizacja instalacji elektrycznej w starym domu – co trzeba wiedzieć?

Modernizacja instalacji elektrycznej w starym domu to jedno z najważniejszych zadań, jakie należy uwzględnić przy remoncie lub adaptacji budynku. Wiele…

Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 8 Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 9 Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 10
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 11
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 12 Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 13 Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 14
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ciężary słupów o pełnym przekroju zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami