Blog
Łożysko
W artykule znajdziesz:
Łożysko
Łożysko złożone z trzech części: dwóch płyt i wałka lub wahacza ustawionego między nimi jest łożyskiem umożliwiającym w jednej płaszczyźnie występowanie przesunięć poziomych i odkształceń kątowych, po przezwyciężeniu tarcia potoczystego (program uprawnienia budowlane na komputer).
Natomiast przeguby i łożyska betonowe, opisane dalej, działają bez pokonywania tarcia na powierzchniach zewnętrznych, lecz tylko przez wywołanie odkształceń sprężystych lub plastycznych, przy czym te ostatnie występują w małych obszarach elementów.
Do występowania przesunięć i obrotów w łożyskach stalowych konieczne jest pokonanie oporów tarcia posuwistego lub potoczystego (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Łożysko zaczyna działać dopiero po pokonaniu tych oporów. Przesunięcia i obroty części łożyska występują w połączeniu z efektami dynamicznymi spowodowanymi wyładowaniem energii odkształcenia ustroju, nagromadzonej przez siły tarcia. Zależność przesunięć od sił występujących w łożyskach stalowych. Po pokonaniu rozwiniętej siły tarcia opór łożyska maleje wskutek drgań i zmiany stanu powierzchni ciernej lub tocznej.
Przesunięcia i obroty w przegubach i łożyskach betonowych, działających zarówno poprzez odkształcenia plastyczne jak i sprężyste, są w przybliżeniu proporcjonalne do sił występujących w przegubie. Przemieszczenia tych łożysk są wolne od efektów dynamicznych. Przeguby i łożyska betonowe działają w granicach swojej odkształcalności bez względu na wielkość sił (uprawnienia budowlane).
Podstawową cechą konstrukcyj betonowych jest ich monolityczność. Nie są to konstrukcje składane z oddzielnie wytwarzanych części, jak kształtowniki i blachy w konstrukcjach stalowych, lecz - ustroje betonowane na miejscu bez przerw lub składane z dużych prefabrykatów łączonych w całości. Wskutek tego części konstrukcyj mostów betonowych współdziałają przy odkształceniu w szerszym zakresie od części konstrukcyj stalowych (program egzamin ustny). Największe znaczenie ma współdziałanie pomostu w odkształceniach elementów głównych przęseł, gdyż powoduje ono zmniejszenie ich odkształceń.
Przenoszenia sił z przęseł
W większości przypadków jedność tworzywa w podporach i przęsłach mostów betonowych daje możność wytwarzania z przęseł i podpór całości konstrukcyjnych. Stąd też w mostach betonowych zanika potrzeba rozdzielania przęseł od podpór i przenoszenia sił z przęseł na podpory za pomocą łożysk (opinie o programie). Pozwala to na unikanie łożysk i przegubów, prowadzi do usunięcia dodatkowych części i do uproszczenia konstrukcyj mostów.
W mostownictwie betonowym istnieje kilka rodzajów przegubów i łożysk dawniej powszechnie stosowanych, a obecnie przestarzałych.
Są to:
- łożyska i przeguby ze stali lanej lub kutej,
- przeguby uformowane z prętów uzbrojenia lub rdzeni betonowych uzwojonych,
- przeguby z blach ołowianych,
- łożyska o wahaczach betonowych, w których przeguby są wykonane ze stali lanej lub kutej, z blach stalowych lub z prętów uzbrojenia.
Przeguby i łożyska przestarzałe opiszemy dalej. Zamiast nich są powszechnie stosowane przeguby i łożyska o większych wartościach technicznych i ekonomicznych.
Przez większe wartości techniczne rozumiemy następujące cechy:
- lepsze dostosowanie kształtów do przenoszenia sił, brak skupisk odkształceń,
- mniejsze opory przy występowaniu przesunięć i obrotów,
- lepsze dostosowanie kształtów i wymiarów do konstrukcji przęseł i podpór.
Przez większe wartości ekonomiczne rozumiemy następujące cechy:
- prostotę wykonania, ustawienia na podporach i połączenia z przęsłem,
- mniejsze zużycie materiałów, robocizny i czasu,
- łatwość utrzymania i wymiany (segregator aktów prawnych).
Wszystkie te cechy były osiągane w budowie łożysk stopniowo, w miarę dokładniejszego poznawania układów sił i odkształceń oraz własności wytrzymałościowych i odkształceniowych materiałów. W tym procesie rozwojowym, podobnie jak i w całej dziedzinie konstrukcyj betonowych, głównym czynnikiem poznawczym były nie rozważania teoretyczne, lecz doświadczenia laboratoryjne, które ujawniły nowe, dotychczas nieznane własności materiałów. W pierwszym okresie budowy mostów betonowych posługiwano się łożyskami stalowymi, których formy powstały wcześniej w budowie mostów stalowych (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32