Blog

Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 2
13.01.2022

Masa betonowa

W artykule znajdziesz:

Masa betonowa
Masa betonowa

Masa betonowa w tym przypadku przewożona jest z miejsca wytwarzania do miejsca użycia za pomocą samochodów wywrotek i na drodze od zasobnika masy betonowej przy betoniarce do miejsca ułożenia podlega czterokrotnemu przeładunkowi, a ponadto raz jest przewożona taczkami, zrzucana za pośrednictwem leja spustowego i wyrównywana. W tych warunkach również i nakład pracy jest znaczny (w szczególności pracy ręcznej) (program uprawnienia budowlane na komputer). Wskazuje to na wady związane z transportem masy betonowej samochodem wywrotką, toteż należy ten sposób stosować tylko w przypadkach koniecznych i w razie niemożności zastosowania innych środków transportowych (np. pompy do betonu, pojemników skrzyniowych itd.). Schemat transportu masy betonowej za pomocą pompy do betonu.

W tym przypadku na trasie transportu dokonywane są 2 przeładunki oraz zrzut i wyrównanie (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Ten rodzaj transportu masy betonowej powinien być stosowany wszędzie tam, gdzie zależy na ciągłości dostawy masy betonowej przy budowie masywnych budowli jak mosty, tunele i inne obiekty inżynierskie. Dlatego też pojemniki zaopatrzone w mechaniczne urządzenia wyładunkowe z regulacją prędkości wyładunku stanowią na dużych budowach jedno z najlepszych rozwiązań transportu masy betonowej. Najważniejszym warunkiem, jaki powinien być spełniony przy wyborze sposobu transportu masy betonowej, jest to, aby dostarczona na miejsce użycia masa betonowa odpowiadała wymienionym wymogom o zachowaniu zaprojektowanej konsystencji (uprawnienia budowlane).

Zmiana konsystencji masy betonowej

Najważniejszą wadą, jaka występuje przy transporcie masy betonowej, jest odmieszanie się masy, objawiające się tym. iż cięższe ziarna kruszywa (żwir, tłuczeń), które po wymieszaniu z innymi składnikami w betoniarce są zawieszone w jednorodnej masie betonowej, zaczynają osiadać na dnie, natomiast zaprawa cementowa gromadzi się na wierzchu masy betonowej. W tym stanie masy betonowej nie należy w żadnym razie układać w deskowaniu, ale w ten lub inny sposób przywrócić ją do pierwotnego stanu jednorodności (program egzamin ustny).

Odmieszanie się masy betonowej następuje głównie wskutek wstrząsów przy transporcie oraz przy spadaniu masy betonowej ze znacznej wysokości. Jest istotnie ważne, iż szczególnie podatne na rozmieszanie są te masy betonowe, które mają niewłaściwie dobrany skład oraz te, w których jest nadmiar wody (opinie o programie).

Zmiana konsystencji masy betonowej w czasie transportu może nastąpić również wskutek deszczu lub wysychania wskutek silnych ciepłych wiatrów, w szczególności zaś przy suchym i gorącym powietrzu. Ważnym, a nie docenianym u nas na budowach warunkiem jest również utrzymywanie dróg w należytym stanic, gdyż droga wyboista, powodując duże wstrząsy transportowanej masy betonowej, wpływa dość znacznie na utratę jej jednorodności. To samo dotyczy dróg szynowych, a w szczególności obrotnic, na których następuje znaczne odmieszanie się masy. Lepiej zastąpić je rozjazdami, na których wstrząsy są mniejsze (segregator aktów prawnych).

Zapobieganie odmieszaniu masy betonowej jest tym bardziej konieczne, im bardziej złożony jest skład samej masy betonowej. Transport budowlany został szczegółowo opisany w rozdziale 3, natomiast dalej omówiona zostanie wyłącznie specyfika transportu masy betonowej z opisem tych środków i urządzeń, które służą specjalnie do jej transportu (promocja 3 w 1). Transport masy betonowej odbywa się za pomocą licznych środków transportu poziomego i pionowego jak środków transportu szynowego, najczęściej wąskotorowego, środków transportu drogowego wewnętrznego i zewnętrznego (bliskiego i dalekiego), różnego rodzaju wyciągów budowlanych (wyciągów szybowych, wyciągów masztowych, wyciągów pochyłych itp.), żurawi masztowych linowych, żurawi wieżowych itp., kolejek linowych (żurawi linowych), przenośników taśmowych, dróg taśmowych, pomp do betonu, przenośników pneumatycznych itp.

Najnowsze wpisy

10.12.2025
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 3
Czy można budować bez hałasu, kurzu i zanieczyszczeń?

Współczesne budownictwo stoi dziś w obliczu ogromnego wyzwania: jak realizować inwestycje szybciej, taniej i bardziej ekologicznie, nie obciążając przy tym…

10.12.2025
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 4
Czy standard energetyczny domu powinien być obowiązkowy?

Debata na temat obowiązkowych standardów energetycznych w budownictwie trwa od wielu lat, ale w ostatnim czasie nabrała szczególnego znaczenia. Z…

Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 7 Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 8 Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 9
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 10
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 11 Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 12 Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 13
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 15

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Strop płytowy żelbetowy zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami