Blog

Ciężar próbny zdjęcie nr 2
30.05.2018

Mosty zespolone – zalety i wady

W artykule znajdziesz:

Mosty zespolone – zalety i wady

Mosty zespolone cechują się mniejszym ciężarem własnym niż konstrukcje żelbetowe. Ma to duży wpływ na wielkość przyczółków znajdujących się pod konstrukcją, a niekiedy również na sposób posadowienia. Mają one również mniejszą wysokość konstrukcyjną od dźwigarów sprężonych, jednak parametr ten jest uzależniony od liczby zastosowanych w przekroju poprzecznym dźwigarów stalowych. Co ważne, w niektórych przypadkach montaż można wykonać bez rusztowania – wówczas deskowanie wykorzystywane pod betonowanie płyty może być oparte na dźwigarach już wybudowanych. Rozwiązanie to zapewnia łatwy montaż np. nad torami kolejowymi. Zaletą mostów zespolonych jest również możliwość transportu na budowę elementów wielkogabarytowych (program na telefon).

Ciężar próbny zdjęcie nr 3
Mosty zespolone – zalety i wady

Kolejnym ważnym atutem konstrukcji zespolonych jest stosunkowo prosta produkcja dźwigarów w wytwórni. Istnieje możliwość stosowania belek spawanych blachownicowych lub walcowanych. Dzięki nowoczesnej technologii fabrykacji możliwe jest znaczące ograniczenie liczby połączeń, które spawane są na budowie. Pozwala to na sprawne przeprowadzenie montażu nawet przy niekorzystnych warunkach pogodowych.

Mosty zespolone mają również kilka istotnych wad. Jedną z nich jest występowanie zjawiska zmęczenia materiału stalowego. Ponadto w celu osiągnięcia największych korzyści ekonomicznych wynikających ze stosowanie zespolonych konstrukcji koniczne jest stosowanie swobodnie podpartych belek, w których nie powstaje efekt momentu ujemnego. W przypadku, gdy w konstrukcji nie zastosowano trudno rdzewiejącej stali, konieczne jest stosowanie drogich powłok antykorozyjnych. Zastosowanie stali trudno rdzewiejącej powoduje zwiększenie kosztów budowy, ale jednocześnie znacząco obniża koszty konserwacji i ma wpływ na estetykę mostu. Obiekty o konstrukcji zespolonej są dość drogie w utrzymaniu – jest to koszt niemożliwy do wyeliminowania, ponieważ niezbędne są okresowe prace konserwatorskie. W przypadku konieczności zastosowania dźwigarów zakrzywionych cena produkcji znacząco wzrasta.

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Ciężar próbny zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Ciężar próbny zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Ciężar próbny zdjęcie nr 8 Ciężar próbny zdjęcie nr 9 Ciężar próbny zdjęcie nr 10
Ciężar próbny zdjęcie nr 11
Ciężar próbny zdjęcie nr 12 Ciężar próbny zdjęcie nr 13 Ciężar próbny zdjęcie nr 14
Ciężar próbny zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ciężar próbny zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ciężar próbny zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami