Blog
Odporność nawierzchni
W artykule znajdziesz:
Odporność nawierzchni
Odporność nawierzchni na wpływy atmosferyczne i klimatyczne (program uprawnienia budowlane na komputer). Nawierzchnie betonowe wykazują dużą odporność na działanie czynników atmosferycznych i klimatycznych. Zmiany termiczne mogą wywoływać w nich pewne deformacje w postaci wydłużeń lub skurczów. Wzrost temperatury może powodować np. zamykanie się szczelin dylatacyjnych wskutek wydłużeń płyt, a tym samym wyciskanie bitumicznej masy zalewowej ze szczelin oraz częściowo spływ tej masy w szczelinach poprzecznych w kierunku poboczy (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Spadek temperatury, wywołujący ogólnie skurcz płyt betonowych, może powodować w nich pęknięcia i rysy poprzeczne, zwłaszcza w przypadkach zastosowania szczelin dylatacyjnych w zbyt dużych odstępach. Utrzymywanie przez dłuższy czas wilgoci na nawierzchniach betonowych, ułożonych np. w miejscach zacienionych, w okolicach górskich itp., nie jest w zasadzie dla ich trwałości szkodliwe. Nawierzchnie betonowe w porównaniu z nawierzchniami bitumicznymi wykazują znacznie większą odporność na wysadziny oraz powstające w ich następstwie przełomy. Przy zwalczaniu gołoledzi na głównych drogach za pomocą środków chemicznych (sole) okazało się, iż środki te mogą być bardzo szkodliwe dla betonu - zwłaszcza świeżego (uprawnienia budowlane).
Brak dostatecznej odporności na działanie środków chemicznych jest niewątpliwie ujemną cechą nawierzchni betonowych. Dostosowanie konstrukcji nawierzchni do warunków ich pracy. Rozpatrując nawierzchnie z punktu widzenia dostosowania ich konstrukcji do warunków pracy należy wziąć pod uwagę wodoszczelność, pęknięcia i szczeliny. Największą wodoszczelność, praktycznie rzecz biorąc całkowitą, wykazują nawierzchnie bitumiczne typu betonowego. Jedyne miejsca, którymi woda może przedostawać się do podłoża gruntowego, stanowią niekonserwowane pęknięcia.
Nieco mniej wartościowa pod tym względem jest nawierzchnia betonowa (program egzamin ustny). Może tu występować przesączanie wody przez nawierzchnię, jeśli weźmie się pod uwagę, że masa zalewowa w szczelinach i w pęknięciach nie zawsze ściśle przylega do ścian nawierzchni. Niedogodnością występującą w wyższym stopniu w nawierzchniach betonowych niż w nawierzchniach bitumicznych jest skłonność płyt do pękania.
Pęknięcia w nawierzchniach betonowych
Pęknięcia w nawierzchniach betonowych mogą być wywołane nieodpowiednim wykonaniem, skurczem betonu wskutek zmian temperatury otoczenia, nierównomiernym osiadaniem podłoża itp. Ujemną cechą nawierzchni betonowych są szczeliny dylatacyjne i konstrukcyjne, nie występujące w ogóle w nawierzchniach bitumicznych. W większości przypadków beton na krawędziach szczelin nie wykazuje należytej odporności, zwłaszcza na uderzenia, wskutek czego krawędzie te ulegają często wykruszeniu oraz wymagają stałej konserwacji. W nawierzchniach bitumicznych nie spotykamy się z tego rodzaju trudnościami (opinie o programie).
Do dalszych cech, charakteryzujących nawierzchnię pod względem jej przydatności dla ruchu samochodowego, należy zaliczyć opór stawiany przy toczeniu się kół, szorstkość i równość powierzchni jezdni oraz przyczepność kół do tej powierzchni. Opór toczenia jest największy w przypadku nawierzchni smołobetonowej, najmniejszy zaś - betonowej.
Przyczepność kół do nawierzchni zależy od warunków powierzchniowych stykających się elementów oraz od warunków atmosferycznych (segregator aktów prawnych). Wartości współczynnika przyczepności kół do nawierzchni ustala się doświadczalnie, współczynniki przyczepności opon samochodowych do suchej nawierzchni betonowej są dostatecznie duże, do mokrej zaś większe aniżeli w nawierzchniach bitumicznych. Barwa nawierzchni ma również wpływ na bezpieczeństwo szybkiego ruchu samochodowego.
Jasna barwa najlepiej odbija światło dzienne jak i nocne (reflektory samochodowe). Biorąc to pod uwagę, jasne zabarwienie nawierzchni betonowej można zaliczyć do jej cech dodatnich (promocja 3 w 1). Do dalszych cech dodatnich nawierzchni betonowych można zaliczyć dużą równość powierzchni jezdni, którą łatwo w tym przypadku uzyskać przy należytych warunkach wykonawstwa.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32