Blog

Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 2
27.09.2022

Piec płomienny

W artykule znajdziesz:

Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 3
Piec płomienny

Głównym materiałem okresu rewolucji przemysłowej (XVIII-początek XIX w.) była tzw. stal pudlarska (zgrzewną), na którą ogromne zapotrzebowanie związane było z wynalezieniem maszyny parowej, rozwojem budownictwa okrętowego, budowy kolei, mostów i innych budowli. Zgrzewanie jako proces otrzymywania stali z surówki było opatentowane w 1784 r. przez wynalazcę Ilenry’ego Corta, który skonstruował piec płomienny, pracujący na węglu. Wydajność pracy przy tym procesie wzrosła prawie 20 razy w porównaniu z produkcją stali zgrzewnej (program uprawnienia budowlane na komputer).

W 1755 r. John Smeaton pierwszy zaczął stosować narzędzia żeliwne, a w 1767 r. po raz pierwszy odlano szyny żeliwne, które następnie dały w Rosji swoją nazwę kolei (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Pod koniec XVIII w. produkcja wyrobów z żeliwa znacznie udoskonaliła się. Żeliwo stało się materiałem tanim. W tym czasie Anglicy umieli już robić duże odlewy długości do 20 m, które dostarczano na miejsce budowy transportem wodnym. Jednak wytrzymałość na rozciąganie żeliwa była bardzo niska i można było je stosować tylko w konstrukcjach budowlanych pracujących na ściskanie (np. w mostach łukowych) lub w przegrodach nienośnych (w balustradach schodowych i balkonowych, ogrodzeniach, bramach itp.) i elementach dekoracyjnych (uprawnienia budowlane).

Pierwszą dużą budowlą metalową był właśnie łukowy most żeliwny zbudowany na rzece Severn w Coalbrookcale (Anglia), w latach 1776-1779. Tak samo jak pierwsze budynki kamienne kopiowały kształty i konstrukcje swych drewnianych poprzedników, tak i pierwsze metalowe mosty łukowe wznoszono z wydrążonych klinowatych lanych „kamieni” żeliwnych, podobnie jak mury z kamienia. Na budowę tego mostu długości 60 m, o strzałce luku 15 m i rozpiętości 32 m zużyto ok. 380 t żeliwa (program egzamin ustny).

Kolumna żeliwna

Stopniowo polepszała się jakość wyrobów żeliwnych, udoskonalała się sztuka inżynierska i technika budowlana, w nowych konstrukcjach mostów bardziej racjonalnie wykorzystano właściwości nowego materiału. Pozwoliło to inż. Hennie w 1814 r., po upływie 35 lat od wybudowania słynnego Żelaznego Mostu, osiągnąć przy budowie w Londynie Southwark Bridge żeliwnego mostu łukowego z kamiennymi podporami, wzniesionego nad Tamizą maksymalną rozpiętość 73 m (opinie o programie).

W 1783 r. Anglik Thomas Paine opracował system budowy mostów łukowych z klinowych elementów żeliwnych. Wykorzystując ten system Telford i Douglas w 1801 r. opracowali projekt londyńskiego mostu żeliwnego z pojedynczym przęsłem o rozpiętości 200 m i strzałką łuku 22 m. Projektu tego nie zrealizowano.

Dużymi osiągnięciami inżynieryjno-technicznymi i architektonicznymi były mosty żeliwne w Rosji. Wystarczy wymienić znakomite mosty petersburskie od lekkich jednoprzęsłowych łuków do ogromnego siedmioprzęsłowego (45-47 m) mostu łukowego przez Newę, zbudowanego w 1850 r. przez S. Kierbedzia (segregator aktów prawnych).

Jako przykład wczesnego zastosowania żeliwa w nośnych konstrukcjach budynków może służyć fabryka bawełny w Manchesterze (180lr.). Tu dokonano pierwszej próby stworzenia wewnętrznego szkieletu budynku ze słupów żeliwnych i rozpór. Budowę tego gmachu często rozpatruje się jako określony drogowskaz w historii opanowania konstrukcji metalowych.

Kolumna żeliwna, która przy końcu XVIII w. zastąpiła słupy drewniane pierwszych angielskich manufaktur, trwale potem panowała w ciągu następnego stulecia. Możliwe, że była ona jednym z pierwszych elementów prefabrykowanych konstrukcji budowlanych, przygotowanych metodami przemysłowymi. Z budownictwa przemysłowego przeszła ona szybko do budownictwa ogólnego (Pałac Kryształowy w Londynie, oranżerie, hale targowe, biblioteki, pawilon królewski w Brighton, domy mieszkalne i in.). Kolumny żeliwne stosowano we wnętrzach budynków, rzadziej na ich froncie (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

14.11.2025
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 4
Jak prawidłowo wykonać kotwy chemiczne w betonie – pełny poradnik wykonawczy i zasady trwałego mocowania

Kotwy chemiczne w betonie są jednym z najbardziej efektywnych sposobów mocowania elementów konstrukcyjnych, instalacyjnych i wykończeniowych, szczególnie tam, gdzie wymagane…

14.11.2025
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 5
Konsekwencje braku wieńców w konstrukcji murowanej – dlaczego to jeden z najpoważniejszych błędów wykonawczych

Wieniec żelbetowy w budynkach murowanych jest jednym z tych elementów, które przez inwestorów bywają traktowane jako drobiazg lub zbędny koszt,…

Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 8 Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 9 Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 10
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 11
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 12 Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 13 Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 14
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami