Blog

Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 2
30.05.2018

Pośrednie metody wzmacniania przęseł mostów stalowych

W artykule znajdziesz:

Pośrednie metody wzmacniania przęseł mostów stalowych

 
Przęsło mostowe - uprawnienia budowlane
Przęsło mostowe - uprawnienia budowlane

Pośrednie metody wzmacniania mostów wykorzystują zmianę modelu obliczeniowego dzięki przyjęciu nowych elementów i warunków brzegowych - prowadzące do zmiany sił wewnętrznych i odkształceń. Wzmocnienia można uzyskać wprowadzając dodatkowe podpory (sztywne bądź sprężyste) czy regulację wysokości łożysk (obniżenie bądź podniesienie podpory). Zwiększenie nośności, sztywności można uzyskać wprowadzając dodatkowy pas sztywny lub zamieniając na układ belkowo-cięgnowy, a ponadto wprowadzając sprężenie (wstępny naciąg cięgien) lub wprowadzając dodatkowe elementy (belki, dodatkowe skratowanie) odciążające istniejący układ konstrukcyjny (promocja 3  w 1).

Do przyczyn pogarszania się stanu technicznego konstrukcji stalowej można zaliczyć: korozję prowadzącą do zmniejszenia przekroju i w rezultacie obniżającą nośność oraz wytrzymałość zmęczeniową wskutek tworzących się karbów naprężeń, pęknięcia lokalne lub elementów w wyniku zmęczenia materiału, czy kruchości elementów stalowych z karbami w niskich temperaturach, deformacje wywołane utratą stateczności elementów lub ich części, trwałe odkształcenia plastyczne wywołane przeciążeniem konstrukcji bądź uderzeniami pojazdów. Do najczęstszych należy zaliczyć uszkodzenia korozyjne elementów, ich połączeń, a szczególnie niebezpieczne są wszelkie pęknięcia.

W mostach z pomostem usytuowanym w poziomie pasa górnego poszerzenie jest możliwe poprzez: wydłużenie wsporników z ewentualnym ich podparciem zastrzałami, wydłużenie belek poprzecznych, zmianę konstrukcji pomostu, dodanie dźwigarów głównych (i przebudowa podpór). W mostach z pomostem usytuowanym w poziomie pasa dolnego poszerzenie jest możliwe poprzez: przeniesienie chodników na zewnątrz dźwigarów połączone z wykonaniem nowych wsporników, zwiększenie rozstawu dźwigarów głównych z jednoczesnym poszerzeniem pomostu (wydłużeniem belek poprzecznych), dodanie nowego dźwigara z przebudową wydzielającą niezależne jezdnie.

Obiekt mostowy to budowla przeznaczona do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad przeszkodą terenową, a w szczególności jest to most, wiadukt, estakada, kładka.

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 3
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 4
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 7 Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 8 Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 9
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 10
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 11 Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 12 Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 13
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wodoszczelność tynku zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami