Blog

Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 2
18.01.2023

Poziom integracji

W artykule znajdziesz:

Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 3
Poziom integracji

Czwartym problemem dotyczącym europejskiej integracji przestrzennej jest północne odgałęzienie szlaku wodnego Ren-Elba-Warta-Wisła-Bug-Morze Czarne. Spina ono dwa duże europejskie porty rzeczne: Duisburg o przeładunku 600 min ton i Brześć (po stronie białoruskiej) o przeładunku 6-7 min ton. Szlak ten, jako perspektywiczne powiązanie europejskie porównywalne z wielką drogą żeglugową Ren-Men-Dunaj, można rozpatrywać w dwóch aspektach bałtyckich (program uprawnienia budowlane na komputer).

Po pierwsze - jako powiązanie portów morskich Gdańska i Gdyni oraz Elbląga z europejskim systemem dróg wodnych poprzez Wisłę, Noteć i dalej na wschód. Po drugie - jako powiązanie portów bałtyckich z portami Morza Czarnego poprzez Wisłę, Bug i dalej na południowy wschód. Jest to zamierzenie równoważne przestrzenie z autostradami A2 (Berlin - - Warszawa-Terespol) i Al (Gdańsk-Łódź-Katowice) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Realizacja tego wielkiego przedsięwzięcia szacowanego na 100-120 mld doi. stwarzałaby wraz z siecią autostrad układ równoważny z europejską siecią infrastruktury technicznej o zdecydowanych powiązaniach z Bałtykiem, jako miejscem morskich szlaków transportowych wraz z dużymi portami (uprawnienia budowlane).

Istotnym dla tworzenia między innymi infrastruktury biznesu są połączenia lotnicze. Mamy tutaj do czynienia z dwoma poziomami integracji:

  1. powiązanie połączeniami lotnicznymi głównych ośrodków południowego Bałtyku: Wilna, Rygi, Tallina, St. Petersburga, Gdańska, Szczecina;
  2. powiązania ośrodków osadniczych południowego Bałtyku z miastami Szwecji, Finlandii, Danii, Norwegii (program egzamin ustny).

Wymiary przestrzeni geograficznej

Pierwszy system ma charakter powiązań europejsko-transkontynentalnych, drugi zaś (choć także ważny) - powiązań regionalnych, wiążących Gdańsk, Szczecin, Słupsk z rozwiniętą siecią ośrodków skandynawskich, wyposażonych w lotniska lokalne o wysokim poziomie technicznym. Europejski Region Bałtycki in statu nascendi jest częścią przestrzeni przyrodniczej, społeczno-ekonomicznej i politycznej Europy, położonej wokół Morza Bałtyckiego (opinie o programie).

Oznacza to, że:

  • strukturę przestrzeni przyrodniczej określa zlewisko Bałtyku oraz sąsiadujące z nim regiony fizyczno-geograficzne;
  • strukturę przestrzeni społeczno-ekonomicznej kształtują procesy rozwoju, generowane przez wykorzystywanie walorów położenia nadmorskiego i zasobów morza; tworzą one układy funkcjonalno-przestrzenne o zasięgu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz zróżnicowanym poziomic intensywności zagospodarowania w zależności od siły oddziaływania na przestrzeń przyrodniczą i rodzaju działalności społeczno-gospodarczej, której czynnikiem generującym jest morze;
  • strukturę polityczną wyznaczają zarówno historycznie ukształtowane uwarunkowania, jak i współczesne transformacje polityczno-ustrojowe, a jej delimitację określają granice państw położonych wokół Bałtyku lub tylko ich nadbałtyckich regionów (segregator aktów prawnych).

Te trzy wymiary przestrzeni geograficznej tworzą wszechstronnie złożone struktury funkcjonalno-przestrzenne o zróżnicowanych zasięgach terytorialnych, wobec których jednoznaczna (liniowa) delimitacja Europejskiego Regionu Bałtyckiego jest bezprzedmiotowa. Region ten, zgodnie z przyjętym założeniem, można więc identyfikować ze strukturą funkcjonalno-przestrzenną, kształtującą się spontanicznie i kształtowaną świadomie wokół Morza Bałtyckiego. Struktura już ukształtowana może być przedmiotem poznania, struktura kształtująca się i kształtowana - przedmiotem przewidywania przyszłości prognozowania i planowania. Współzależność tych obu ujęć wyznacza pole kształtowania strategii rozwoju (promocja 3 w 1).

Polski Region Bałtycki (PRB), jako integralna część Europejskiego Regionu Bałtyckiego (ERB), jest złożoną i otwartą strukturą funkcjonalno-przestrzenną, współtworzącą system ekologiczny, społeczno-ekonomiczny i polityczno-instytucjonalny państw położonych wokół Morza Północnego.

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 8 Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 9 Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 10
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 11
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 12 Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 13 Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 14
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Konieczność zrównoważenia wyporu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami