Blog

Koszty budowy dróg zdjęcie nr 2
19.03.2021

Przebieg rys konstrukcji

W artykule znajdziesz:

Przebieg rys konstrukcji

Koszty budowy dróg zdjęcie nr 3
Przebieg rys konstrukcji

Ogólnie można stwierdzić, że na podstawie badań modelowych nie można przewidzieć jaki będzie rozstaw i przebieg rys konstrukcji rzeczywistej. Pomiar odkształceń jednostkowych betonu można wykonać za pomocą odpowiednich tensometrów. Na górnej powierzchni w punkcie A belki oraz w odpowiednich punktach dwóch modeli w skalach 1 : 1,5 i 1 : 3,0 naklejono transometry elektrooporowe, które zarejestrowały skrócenia jednostkowe betonu belki i obu modeli (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wykres tych skróceń w zależności od wzrostu sił P. Aż do wartości skrócenia e = 1/103 zależność jest liniowa dla elementu i obu modeli, następnie skrócenia wzrastają szybciej niż obciążenie (program uprawnienia budowlane na ANDROID). We wszystkich stanach obciążeń P, o ile jest zachowana ich modelowa proporcja, odkształcenia jednostkowe betonu belki i obu modeli są praktycznie jednakowe. Również graniczne odkształcenia przy załamaniu osiągnęły podobne wartości. Opisany wykres zaczerpnięty z pracy dowodzi, że istnieje dosyć ścisłe podobieństwo modelowe skróceń betonu we wszystkich etapach obciążenia.

Obserwacja ta pozwala stwierdzić, że modele reprezentują dostatecznie dokładnie stan odkształceń betonu belek żelbetowych zarówno w stanie granicznym jak i przed osiągnięciem tego stanu (uprawnienia budowlane). Im konstrukcja jest bardziej złożona i im większa jest liczba statycznie niewyznaczalnych więzów, tym mniejsze będą początkowe ugięcia jej modelu w porównaniu z ugięciami konstrukcji rzeczywistej pomnożonymi przez większą sztywność, szczególnie przy małych obciążeniach, co prowadzi do zbyt optymistycznych wniosków. Dopiero przy dużych obciążeniach, gdy w strefach rozciąganych powstaną na modelu rysy, włoskowate ugięcia zaczynają się zbliżać co do wielkości do ugięć konstrukcji wziętych w skali Ugięcia trwałe (niesprężyste) modelu są z reguły mniejsze niż konstrukcji (program egzamin ustny).

Beton pumeksowy

Widać z powyższego, że przy konstrukcjach statycznie niewyznaczalnych należy uwzględnić wpływ skali w stopniu większym niż przy badaniu belek prostych. Modele wykonywane są zwykle staranniej niż konstrukcja, a beton ich jest lepiej pielęgnowany. Nie są więc podatne na wpływy otoczenia (zmiany higrometryczne, temperatury i osiadanie podpór) powodujące powstanie dodatkowych odkształceń nie kontrolowanych prawami modelowymi. Także odkształcenia zależne od czasu, a także dodatkowe odkształcenia spowodowane histerezą przy zmianach obciążeń zmiennych nie są uwzględniane w badaniach modelowych (opinie o programie).

Z tego względu należy zachować pewną ostrożność przy ocenie badań bardziej skomplikowanych konstrukcji przeprowadzanych na modelach I typu. Mieszanka modelowa dla modeli typu II została opracowana w Instytucie Badania Modeli i Konstrukcji w Bergamo. Zastosowano w niej kruszywo pumeksowe. Beton z niego wykonany poddany ściskaniu jedno-, dwu- i trzyosiowemu przy naprężeniach będących w skali doznaje odkształceń takich samych jak beton konstrukcji rzeczywistej.

Dla betonu pumeksowego stosunki ka i ks= 1 obowiązują dla wszystkich wartości odkształceń i naprężeń aż do wartości granicznych Rai Rm. Związki te opisują również stosunek odkształceń trwałych. Udział zbrojenia w przenoszeniu naprężeń zależy jednak od przyczepności stali do betonu (segregator aktów prawnych). Zmniejszając średnicę wkładek w skali ka ki, zamiast w skali ki (jak w modelach typu I), stwarzamy dodatkowy problem, wymagający odrębnego wyjaśnienia czy powierzchnia prętów jest wystarczająca dla zapewnienia przyczepności.

Wykorzystując fakt, że pręty o mniejszych średnicach mają odpowiednio do swej średnicy większą przyczepność można przypuścić, że przy niezbyt małej skali ka modele typu II reprezentują rzeczywistą przyczepność zbrojenia do betonu w konstrukcji lepiej niż modele typu I. Pirelli w Mediolanie była sprawdzona na modelu wykonanym w skali ki = 1 : 1,5 i ka =1:6. Badania te pozwoliły na analizę pracy tej konstrukcji również w stanie sprężysto-plastycznym (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Koszty budowy dróg zdjęcie nr 8 Koszty budowy dróg zdjęcie nr 9 Koszty budowy dróg zdjęcie nr 10
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 11
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 12 Koszty budowy dróg zdjęcie nr 13 Koszty budowy dróg zdjęcie nr 14
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Koszty budowy dróg zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami