Blog

Ciągłość procesu zdjęcie nr 2
27.09.2022

Przemiany tradycyjnej formy architektonicznej

W artykule znajdziesz:

Ciągłość procesu zdjęcie nr 3
Przemiany tradycyjnej formy architektonicznej

Zagadnienia wzajemnego oddziaływania materiału, konstrukcji i formy architektonicznej, ich wzajemnego powiązania, mają zasadnicze znaczenie dla architektonicznej teorii i praktyki. Od prawidłowego rozwiązania zależy obiektywna wartość artystyczna realizacji architektonicznej (program uprawnienia budowlane na komputer).

Materiały i wyroby budowlane, ich właściwości eksploatacyjne i estetyczne szczególnie wyraźnie wywierają swój wpływ na powstawanie i rozwój nowych form architektonicznych w warunkach gwałtownego postępu naukowo- -technicznego, kiedy budownictwo coraz bardziej uprzemysławia się, a nowa technologia i osiągnięcia pokrewnych nauk przynoszą architektom nowe, nie znane dawniej materiały ze specyficznymi właściwościami technicznymi i dekoracyjnymi (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Pod wpływem nowych materiałów budowlanych istotnych zmian doznawały i doznają tradycyjne formy architektoniczno-konstrukcyjne, nie do poznania zmieniły się: ściana, kolumna i belka (w klasycznym układzie słupowo-belkowym), luk, sklepienie, kopuła… Nowe właściwości i jakości sztucznych materiałów budowlanych stanowią jedną z przyczyn nie tylko ewolucyjnej przemiany tradycyjnej formy architektonicznej, ale również powstania zupełnie nowych form i układów konstrukcyjnych, nie znanych i niemożliwych do wykonania bez tych nowych materiałów (uprawnienia budowlane). Tak więc możliwość sztywnego połączenia poszczególnych elementów konstrukcji żelbetowych i stalowych w jedną całość doprowadziła do pojawienia się ram, płyt, układów przestrzennych, prefabrykowanych bloków przestrzennych, a nowe możliwości zbrojonych tworzyw sztucznych i błon do nieograniczonej różnorodności łupin (powłok) statycznie niewyznaczalnych (program egzamin ustny).

Nowe materiały

Dziś, bardziej niż kiedykolwiek przedtem, bezmyślne i bezcelowe są próby odtworzenia architektonicznych form przeszłości w nowych materiałach i uprzemysłowionych konstrukcjach. I ta przeszłość wcale niekoniecznie musi być oddalona od nas o tysiąclecia lub stulecia (opinie o programie). Przeszłym dla nowego materiału może okazać się również dzisiejszy dzień budownictwa. Na przykład oceniając dziś artystyczne zalety projektu pierwszego domu wielopiętrowego z tworzyw sztucznych, wykonanego przez zespół autorów pod kierownictwem A. Burowa, i znając analogiczne elementy późniejszych projektów i domów z tworzyw sztucznych można od razu sadowienia fundamentu 3,4-4,6 m), a jej górna część pod wpływem wiatru może mieć olbrzymie odchylenie (wielkość ugięcia statycznego 4,5 m!). I choć na pozór nie jest widoczne, że 1/4 całej masy wieży (14,5 z 55 tys. t) ukryto w tym „malutkim” fundamencie, a jednolitą bryłą żelbetową ściągnięto mniej więcej 150 mocnymi siedmiożyłowymi linami, zamocowanymi na obwodzie wewnętrznej powierzchni trzonu (kolumny) i ściskającymi go z siłą ok. 1,1 tys. kN, to wątpliwe, czy ktokolwiek będzie twierdzić, że ta pełna wdzięku budowla jest pozbawiona harmonii.

Również sam autor wymienionego wyżej obiektu dochodzi do wniosku, że w ostatecznym wyniku estetyczną ocenę dowolnego tworu architektonicznego określa się i zmienia w zależności od naszych wyobrażeń o konstrukcyjnych możliwościach materiału budowlanego: „estetyczny stosunek do form konstrukcyjnych wyrabia się w trakcie ich technicznego opanowania” (segregator aktów prawnych).

Jeszcze wcześniej pisał o tym A. Burow: ,,…zmienia się nie tylko wytrzymałość materiału, ale również nasze wyobrażenia o jego wytrzymałości i umiejętności jego wykorzystania, a zatem: ciężar, objętość, tj. kształt i współmierności (tak np. współmierności porządku architektonicznego są uwarunkowane pracą zginania belki kamiennej, co doskonale rozumieli starożytni budownicze, którzy szeroko rozstawiali kolumny przy stosowaniu drewnianych architrawów; czego wszakże nie czynią ,,akademiści” przy architrawach żelbetowych)”. Potrzeba było ponad stu lat, ażeby zmienić ustalone przez wieki wyobrażenia o rozpiętości stropów belkowych. Nowe materiały i niezawodne metody obliczania belek musiała opanować praktyka budowlana najpierw w konstrukcjach o dużej rozpiętości pierwszych stalowych mostów belkowych Stephensona, Brunela i Fairbairna, a następnie także w różnych konstrukcjach żelbetowych, zanim stały się „estetycznie możliwe do przyjęcia” duże stropy belkowe (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Ciągłość procesu zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Ciągłość procesu zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Ciągłość procesu zdjęcie nr 8 Ciągłość procesu zdjęcie nr 9 Ciągłość procesu zdjęcie nr 10
Ciągłość procesu zdjęcie nr 11
Ciągłość procesu zdjęcie nr 12 Ciągłość procesu zdjęcie nr 13 Ciągłość procesu zdjęcie nr 14
Ciągłość procesu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ciągłość procesu zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ciągłość procesu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami