Blog

Plany konstrukcji zdjęcie nr 2
12.05.2020

Przyczółek kończący nasyp

W artykule znajdziesz:

Przyczółek kończący nasyp

Plany konstrukcji zdjęcie nr 3
Przyczółek kończący nasyp

Przyczółek kończący nasyp wykonano w postaci skrzyni betonowej i ustawiono również na palach. Obawiano się, że parcie nasypu na przyczółek o wysokości 16 m może ściąć pale. Nie zauważono jednak żadnych śladów tego zjawiska (program uprawnienia budowlane na komputer).
Filary mają przekroje trójdzielne, niezmienne wzdłuż wysokości. Są one ustawione na ławach z betonu uzbrojonego, grubości 2,00 m, długości 16,00 i szerokości zmiennej od 3,00 m do 4,00 m. Lawy te są zginane wzdłuż i w poprzek mostu.

Podlegają one też ściskaniom pionowym, wskutek czego wprowadzenie strzemion do ich uzbrojenia jest zbędne. Z ław filarów wypuszczono uzbrojenie wiążące je ze ścianami skrzyń (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Od góry filary są pokryte ławami łożyskowymi o grubości różnej w różnych filarach, wynoszącej 1,15, 1,30 i 1,60 m. W płytach tych pozostawiono otwory 0 0,80 m umożliwiające wejście do wnętrza dla sprawdzenia stanu filara, dla wykonania napraw i dla pomiaru naprężeń wywołanych obciążeniami i parciem wiatru (uprawnienia budowlane).

Belki przęseł oparto na filarach obustronnie przegubowo - przesuwnie na łożyskach z neoprenu, a na skrajnych podporach - przegubowo - nieprzesuwnie. Dzięki temu zmiany długości przęseł występujące wskutek skurczu, pełzania, zmian wilgotności i temperatury nie wywołują poziomych oddziaływań na filary. Istotnie, przy takim oparciu równe zmiany długości przęseł o równych rozpiętościach, ustawionych na łożyskach o jednakowych wymiarach i własnościach, wywołują oddziaływania poziome równe, przeciwnie zwrócone na każdym filarze, a więc o zerowych wypadkowych (program egzamin ustny).

Siły hamowania

Siły hamowania wywołują różne siły w przęsłach: te z przęseł, które leżą przed pojazdem - przenoszą siły ściskające, a te które leżą za pojazdem - siły rozciągające. Część sił hamowania przechodzi na filary i wywołuje ich zginanie, część zaś przechodzi na podpory skrajne poprzez łożyska nieprzesuwne. Obliczenie wskazuje, że w opisywanym wiadukcie ta druga część jest większa.
Parcie wiatru wzdłuż mostu wywołuje podobny efekt, przechodząc głównie na skrajne podpory (opinie o programie).
Obciążenie ruchome jednego tylko przęsła opartego na danym filarze wywołuje w nim niewielkie zginanie.

Filary sprawdzono zarówno na oddziaływania występujące po ustawieniu przęseł jak też i przed ich ustawieniem. W tym przypadku filary zachowują się jak wsporniki sprężyście utwierdzone w podłożu i poddane poziomemu parciu wiatru. Sprawdzono, że częstość drgań własnych jest znacznie większa od częstości impulsów wiatru i że rezonans nie może wystąpić. Wielkość parcia wiatru przyjmowano równą 250 kG/cm2.
Filar}’ betonowano nie w szalowaniach ślizgowych, lecz w szalowaniach złożonych z poziomych odcinków przekładanych z dołu do góry w miarę tężenia masy betonowej. Tego rodzaju szalowania nie wymagają przerw w betonowaniu podczas ich podnoszenia, jak ma to miejsce przy szalowaniach ślizgowych i mogą być przekładane bez przerwy, umożliwiając całkowitą ciągłość betonowania.

Prefabrykacja, przesuwanie, podnoszenie i sprężanie belek przęseł (segregator aktów prawnych). W ławach łożyskowych filarów wbetonowano kotwy do zamocowywania dźwigów podnoszących belki przęseł, kotwy lewarów do przesuwania poziomego oraz kotwy stężeń tych belek. Ponieważ kierunki kotew nie pokrywały się z kierunkami sił, które te kotwy miały przenosić, przeto składowe skierowane prostopadle do kotew należało przenieść przez tarcie umocowywanych elementów o beton ławy. Dla wywołania sił tarcia nakrętki na kotwach dokręcano kluczami, zaopatrzonymi w dynamometry, z siłą dwukrotnie większą od tej, która odpowiadała największym siłom poziomym. Aby przy naprężaniu kotew nie wywołać spękania betonu, pokrywano je warstwą bitumu.

Liczba kotew była tak duża, a rozstaw ich musiał być utrzymany tak dokładnie, że dla rozmieszczenia ich w głowicach filarów stosowano szablony z wyciętymi otworami (promocja 3 w 1). Ścianom form stalowych belek głównych dano stężenia dostatecznie gęste po to, aby wygięcia ich nie przekraczały 1 mm pod działaniem parcia masy betonowej w czasie wibrowania. W obliczeniach założono, że parcie to wynosi 2,3 T/m* ściany. Dla ułatwienia przenoszenia i ustawienia form ściany ich wykonano w odcinkach o długości wynoszącej zaledwie 2,82 m. W szczeliny pionowe między tymi odcinkami wkładano pasy gumowe dla umożliwienia zmian długości deskowania wskutek skurczu betonu.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Plany konstrukcji zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Plany konstrukcji zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Plany konstrukcji zdjęcie nr 8 Plany konstrukcji zdjęcie nr 9 Plany konstrukcji zdjęcie nr 10
Plany konstrukcji zdjęcie nr 11
Plany konstrukcji zdjęcie nr 12 Plany konstrukcji zdjęcie nr 13 Plany konstrukcji zdjęcie nr 14
Plany konstrukcji zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Plany konstrukcji zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Plany konstrukcji zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami