Blog

30.07.2020

Przyczółki i filary

W artykule znajdziesz:

Przyczółki i filary

Przyczółki i filary

Wokół przyczółków i filarów buduje się obok deskowań rusztowania robocze z pomostami dla robotników, służącymi róumocześnie do transportu materiałów i wykonywania wszelkich robót związanych z budową obiektu. Rusztowania te są albo konstrukcyjnie niezależne od konstrukcji deskowań, albo z nimi związane (program uprawnienia budowlane na komputer).
Rusztowanie robocze wokół filara wiaduktu Geultal w Niemczech zastosowane przez firmę Griin & Bilfinger AG, Często z rusztowaniem połączona jest wieża wyciągowa do transportu materiałów do budowy filara i konstrukcji przęseł mostu.

Zamiast rusztowań drewnianych częściej stosuje się rusztowania z rur stalowych. Ogólne zasady konstruowania takich rusztowań są takie same jak rusztowań rurowych używanych w budowmictwie powszechnym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Ze względu na znaczne obciążenia i dużą wysokość zachodzi konieczność stosowania rur grubościennych.
Rusztowanie zastosowane przy budowie filarów mostowych w Zivohosti w Czechach. Rusztowanie ustawiono wokół filara składającego się z części dolnej o wysokości ok. 20,00 m oraz spoczywającego na niej filara dwudzielnego o wysokości ok. 40,00 m licowanego ciosami kamiennymi. Pomosty robocze rozmieszczono co 6,00 m. Z rusztowaniem był połączony wyciąg szybowy również wykonany z rur stalowych (uprawnienia budowlane).
Przy wysokich filarach zamiast rusztowań roboczych ustawionych na gruncie lub palach stosuje się rusztowania wiszące.

Konstrukcja wspornikowa podtrzymująca rusztowanie wiszące opiera się na wykonanym masywie betonowym filara za pośrednictwem urządzeń podobnych do stosowanych do podnoszenia deskowań ślizgowych.
Dźwigniki podnoszące konstrukcję ustawia się na fundamencie filara (program egzamin ustny). Następnie muruje się okładzinę kamienną na wysokość skoku dźwigników (ok. 90 cm) lub jeśli filary są bez okładziny kamiennej - montuje się deskowanie. Następnie można rozpocząć betonowanie filara w obramowaniu kamiennym lub w deskowaniu przestawnym. Można też zastosować deskowanie śliz
gowe. W pierwszym przypadku filar betonuje się warstwami o grubości odpowiadającej skokowi dźwigników, względnie wysokości pasa deskowania. W drugim przypadku - zgodnie z zasadami betonowania w deskowaniach ślizgowych.

Deskowanie

Do podnoszonej konstrukcji umocowany jest tor, po którym porusza się wózek przesuwny z pojemnikiem dostarczającym masę betonową i inne materiały na całą powierzchnię rzutu poziomego obiektu (opinie o programie).
Jeśli filary (przyczółki) są bez wykładziny kamiennej, to wymagana jest gładka, starannie wykonana powierzchnia betonu. Wymaga to deskowań heblowanych lub wykładanych gładkimi płytami (ze sklejki, laminatu itp.). Jeśli warstwa zewnętrzna betonu jest wykonywana z betonu o innym doborze składników niż beton rdzenia, to warstwy te w czasie betonowania oddziela się blachami (o grub. ok. 1 mm), które podciąga się w miarę postępu betonowania za przymocowane do nich uchwyty.

Deskowanie i rusztowanie przęseł mostowych stanowi bardzo poważną pozycję w kosztach budowy przęseł mostowych (do 7s wszystkich kosztów). Koszty te można obniżyć, projektując odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne przęseł mostowych (nie wymagających skomplikowanych deskowań i rusztowań), stosując konstrukcje deskowań i rusztowań do wielokrotnego użytku, zastępując tarcicę okrąglakami lub posługując się rusztowaniami z rur stalowych (segregator aktów prawnych).

Deskowanie ma stanowić formę, w której zostanie “odlana” konstrukcja betonowa lub żelbetowa o skomplikowanych kształtach, wymagająca znacznej precyzji wykonania. Deskowanie ma też przejąć i przekazać na rusztowanie obciążenie pionowe i parcie boczne świeżego betonu (zwiększone zagęszczeniem za pomocą wibratorów) oraz obciążenie robocze (promocja 3 w 1).

Rusztowania z kolei mają za zadanie podpierać podczas budowy mostu jego poszczególne części, przejmować na siebie ich ciężar wraz ze wszystkimi obciążeniami występującymi w czasie budowy (ciężar własny, obciążenie użytkowe robocze, parcie wiatru itp.) i przekazywać je na grunt aż do czasu, gdy konstrukcja mostu po stwardnieniu betonu będzie w stanie sama je przejąć.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami