Blog

Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 2
04.01.2022

Ramy przenośników krótkich

W artykule znajdziesz:

Ramy przenośników krótkich
Ramy przenośników krótkich

Ramy przenośników krótkich, w szczególności przenośników taśmowych przenośnych (5 i 10 m), są jednoczłonowe, natomiast ramy przenośników przewoźnych dłuższych od 15 m składają się czasami z dwóch członów stałego 1, ruchomego 2 (np. typ TR-15) (program uprawnienia budowlane na komputer).

Obydwie części połączone są przegubowo, przy czym część ruchoma w stosunku do części stałej zmienia swoje położenie za pomocą śruby rozporowej 3. Śruba ta umożliwia podnoszenie końca części ruchomej przenośnika typu TR-15 na wysokość od 1.2 do 5,5 m. Przenośnik taśmowy przewoźny produkcji krajowej, typu PT-15, z ramą nośną jednoczłonową (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Rama nośna zaopatrzona jest w wałki nośne biegu roboczego (górnego), podtrzymujące taśmę wraz z przenoszonym materiałem oraz w wałki biegu powrotnego (dolnego), podtrzymujące taśmę w jej ruchu jałowym.

Wałki nośne biegu roboczego mogą być całkowite osadzone poziomo na jednej prostej osi lub tworzyć zestaw z trzech wałków, z których środkowy jest poziomy, boczne zaś pochylone do poziomu pod kątem 20-b-30″, wskutek czego nadają one taśmie w jej biegu roboczym kształt wklęsły - nieckowaty. Liczba wałków nośnych jest zazwyczaj dwukrotnie większa od liczby wałków podtrzymujących bieg powrotny taśmy. Odległość wałków nośnych waha się w granicach od 0,80 do 1,20 m, zaś wałków podtrzymujących - od 2,4 do 3,6 m (uprawnienia budowlane).

Ponadto rama nośna zaopatrzona jest zazwyczaj w wałki kierujące utrzymujące taśmę w czasie jej przebiegu we właściwym położeniu prostopadłym do osi bębnów napędowego i naprężającego.

W zależności więc od położenia wałków układ taśmy może być płaski lub nieckowy (program egzamin ustny). Oprócz przenośników, których konstrukcja nośna wykonana jest z kształtowników stalowych lub rur, budowane są obecnie przenośniki z ramą nośną tłoczoną z blachy, z hydraulicznym urządzeniem do podnoszenia.

Taśma robocza

Taśma robocza opina bęben napędowy i bęben naprężający. Ruch taśmy wywoływany jest przez bęben napędowy wskutek siły tarcia między taśmą i bębnem. W celu zapobieżenia zsuwaniu się taśmy z bębnów na boki zarówno bęben napędowy, jak i naprężający są lekko wypukłe ku środkowi (około 1/100 długości bębna). Aby przeciwdziałać ślizganiu się taśmy po bębnie spowodowanym bądź zbyt małą powierzchnią zetknięcia się bębna napędzającego z taśmą, bądź małym współczynnikiem tarcia między taśmą a bębnem - można bęben napędowy pokryć skórą lub gumą (współczynnik tarcia przy tarciu gumy o bęben z żeliwa fi = 0,20, a przy tarciu gumy o gumę fi = 0,35) (opinie o programie).

W przenośnikach budowlanych najczęściej stosowana jest giętka taśma gumowa, rzadziej znacznie - taśma składająca się z oddzielnych płytek sztywnych, połączonych ze sobą przegubowo.

Stosowane są taśmy o szerokości 400, 500, 600, 750 aź do 1200 mm, a przy przenośnikach stałych - 1500 mm i więcej. W przenośnikach ruchomych najczęściej używane są taśmy o szerokości 400 do 600 mm (segregator aktów prawnych).

Spośród różnych rodzajów taśm obecnie stosowane są w budownictwie taśmy gumowe z przekładkami z tkaniny bawełnianej z dwustronną okładziną gumową. Zależnie od warunków pracy taśmy sporządza się z kilku do dziesięciu przekładek. Grubość każdej przekładki (tkaniny i gumy) wynosi około 1,25 mm, grubość zewnętrznej okładziny gumowej (protektora) - od 0,75 do 5 mm, zaś grubość bocznych okładzin - 10 do 15 mm. Oprócz taśm na osnowie bawełnianej stosuje się taśmy produkowane na osnowie stalowej (siatka ze spirali z drutów stalowych), wyróżniające się odpornością na wilgoć (promocja 3 w 1).

Wydłużanie się taśmy nośnej pod wpływem siły pociągowej oraz obciążenia przenoszonymi ciężarami zmusza do stosowania różnych urządzeń regulacyjnych; w przenośnikach ruchomych są to najczęściej mechanizmy śrubowe (oś bębna naprężającego osadzona jest w łożyskach przesuwanych w prowadnicach za pomocą śruby). Natomiast w przenośnikach dłuższych (stałych) instalowane są urządzenia naciągowe cięższego typu, samoczynnie utrzymujące stały naciąg taśmy pod działaniem obciążnika.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 3
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 4
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 7 Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 8 Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 9
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 10
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 11 Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 12 Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 13
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 15

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Podstawy budowy śrub zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami