Blog

12.11.2021

Ruchy zdylatowanych konstrukcji

W artykule znajdziesz:

Ruchy zdylatowanych konstrukcji

Ruchy zdylatowanych konstrukcji

Izolację typu ciężkiego układa się pod dolną krawędź płyty balustrady. Spoinę między płytą balustrady i izolacją wypełnia się kitem asfaltowym
i następnie wykonuje się warstwę ochronną, która pokrywa izolację wraz ze spoiną wypełnioną kitem.
Warstwę nawierzchni asfaltowej należy oddzielić od wszelkich obramień (krawężników, elementów metalowych itp.) szczeliną wypełnioną kitem asfaltowym fugowym (program uprawnienia budowlane na komputer).

Izolację szczelin dylatacyjnych w przypadku spodziewanych niewielkich ruchów wzajemnych zdylatowanych konstrukcji nie przekraczających kilku milimetrów wykonuje się według zasad podanych w p. Jeśli ruchy zdylatowanych konstrukcji wynoszą do 10 mm. Były próby mniej lub bardziej udane wykonywania na betonie pomostów izolacji w postaci powłoki z tworzyw sztucznych, a nawet i całej nawierzchni (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Tego rodzaju nawierzchnie nie są należycie wypróbowane i na razie są droższe od izolacji asfaltowych.
W związku z coraz szerszym stosowaniem na mostach nawierzchni asfaltowych analizuje się dotychczasowe sposoby izolacji pomostów mostów żelbetowych.

Są głosy, że dotychczas stosowane izolacje papowe, a za granicą nawet z wytłoczoną folią miedzianą i warstwą ochronną betonową grubości 5 cm wzmocnioną siatką, wykazują wady. Przyczyną uszkodzeń jest kruchość i mała wytrzymałość na rozciąganie betonu warstwy ochronnej, który pęka pod wpływem skurczu, zmian temperatury, korozji na skutek posypywania nawierzchni solą i uderzeń mechanicznych (uprawnienia budowlane).
Inne uszkodzenia wynikają z tworzenia się pod izolacją pęcherzy z powietrza i pary wodnej, pochodzącej z wilgoci zawartej w betonie. Pęcherze unoszą nawierzchnię asfaltową, która w tych miejscach pęka.

Rola maty

Dlatego ostatnio zaczęto stosować izolację z mastyksu asfaltowego o grubości 0,8 do 1,5 cm, układanego na warstwie perforowanego welonu z włókien szklanych. Matę układa się na zagruntowanej roztworem asfaltowym powierzchni betonu po jego wyschnięciu. Tego rodzaju izolacja dopasowuje się dobrze do nawierzchni asfaltowej (program egzamin ustny).
Izolację tradycyjną papowo-asfaltową lub z folii z tworzyw sztucznych utrzymuje się pod płytami chodników i wszelkich innych pasów poza jezdnią, gdzie stosuje się mastyks asfaltowy.

Rola maty perforowanej polega na tym, że ma ona wyrównywać ciśnienie pary pod całą izolacją. Obniżenie ciśnienia pary uzyskuje się za pośrednictwem rurek o średnicy 20 mm z tworzywa sztucznego, które przepuszcza się przez całą grubość konstrukcji, przy czym górny koniec dotyka do welonu z włókien sztucznych, a dolny wystaje pod spodem konstrukcji.
Rurki rozmieszcza się w ten sposób, że na jedną rurkę przypada 30 do 80 m2 powierzchni izolacji (opinie o programie).
Ponieważ na izolacji może gromadzić się pod powierzchnią woda i w asfaltowej nawierzchni mogą powstać w niej pęcherze, konieczne jest jej odprowadzenie za pomocą tulei stalowych o średnicy 50 do 70 mm. Tuleję z kołnierzem zabezpiecza się przed korozją za pomocą cynkowania na gorąco.

Izolacja powinna być szczelnie przyklejona do kołnierza tulei. Od góry tuleja, którą zwykle umieszcza się we wgłębieniu, jest przykryta warstwą filtrującą, wypełniającą wgłębienie. Warstwa filtrująca składa się z porowatego plastobetonu przekrytego podwójną warstwą maty z włókien szklanych.
Odwodnienie izolacji zwykle łączy się też z odwodnieniem nawierzchni (segregator aktów prawnych).
Mosty kolejowe i pasma mostów drogowych przeznaczone na tory tramwajowe powinny być również izolowane. Warstwa ochronna betonowa izolacji na mostach kolejowych, na których podkłady są ułożone na balaście z tłucznia, powinna mieć grubość co najmniej 8 cm i powinna być zbrojona siatkami z drutów stalowych.

Płyty pomostów pod chodniki i wszelkie pobocza z reguły mają spadki ok. 3% w kierunku krawężników przy nawierzchniach drogowych.
Izolację na tych płytach pomostowych zwykle papową lub z folii z tworzyw sztucznych przykrywa się płytami żelbetowymi stanowiącymi równocześnie nawierzchnię. Izolacja powinna być zawinięta na czołach płyt pomostowych na dół, aby wykluczyć jakiekolwiek podciąganie pod nią wody (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami