Blog

Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 2
28.12.2021

Rury czarne

W artykule znajdziesz:

Rury czarne
Rury czarne

Transport rur na niewielkie odległości w granicach składowiska (lub magazynu) odbywa się ręcznie, ponieważ ciężar największej rury nie przekracza 25 kG. W dużych składach (zawierających ponad 20 000 rur) do transportu rur warto zastosować wózki (program uprawnienia budowlane na komputer) . Specjalny wózek służący do tego celu. Pojemność wózka wynosi 400 m rur o średnicy 48,25 mm, a udźwig 1400 kG. Jeden robotnik może na nim przewieźć po równym i zwartym podłożu ładunek 800 kG. Przemysł hutniczy produkuje i dostarcza rury czarne i cynkowane. Rurami czarnymi nazywamy rury wychodzące z wytwórni w stanie surowym bez żadnego zabezpieczenia. W celu zachowania ich charakterystyk wytrzymałościowych, rury powinny być zabezpieczone przed korozją powłoką malarską.

Do nakładania powłoki malarskiej stosuje się jedną z trzech następujących metod:

  • metoda chemiczna - powłoka malarska dzięki właściwościom pigmentu lub rozpuszczalnika łączy się ze stalą, tworząc na powierzchni rury mieszaninę trudno korodującą,
  • metoda elektromechaniczna - pigment metaliczny tworzy ze stalą ogniwo, w którym spełnia on rolę bieguna dodatniego,
  • metoda mechaniczna - powłoka nie reaguje z podłożem, jest nieprzenikliwa i nie dopuszcza do kontaktu tlenu ze stalą (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Większość farb wymaga bardzo dobrego przygotowania powierzchni metalu (usunięcia rdzy, tłuszczu i zgorzeliny). W przypadku rusztowania nie należy oczywiście używać powłok stawiających pod tym względem zbyt wysokie wymagania. Nie zaleca się stosować dla rusztowań następujących dobrych farb antykorozyjnych:

Waschprimer - zawiera związki mineralne i organiczne oraz niestabilne fosforany lub kwasy fosforowe, które, zmieniając nieco powierzchnię metalu (fosforyzacja), tworzą warstwę chemicznie dobrze z nim związaną, do której dobrze dowiązują następne warstwy malarskie (uprawnienia budowlane).

Ponieważ warstwa ta jest bardzo cienka i jej chemiczne działanie jest krótkotrwałe, należy pokryć ją następną warstwą farby (olejnej, glicerynowej itd.), tworzącą dobrą powłokę nieprzepuszczalną.

Farba podkładowa żółcień cynkowa (chromian cynku) - jest do pewnego stopnia rozpuszczalna w wodzie i musi być pokryta drugą warstwą farby, na ogół farbą poliwinylową lub glicerynową.

Minia ołowiana - dobrze przygotowująca powierzchnię i wymagająca drugiej warstwy malarskiej (olejnej, glicerynowej, winylowej), lecz po nieco dłuższym okresie niż farby wyżej wymienione (program egzamin ustny).

Farby antykorozyjne

Farby antykorozyjne nadające się do rusztowań:

Farba bitumiczna - bez domieszki lub z domieszką aluminium, która zmniejsza przepuszczalność i poprawia wygląd. Rozpuszczalnik organiczny tworząc nieprzepuszczalną powłokę stanowi bardzo dobre zabezpieczenie. Zaletą tej farby jest niska cena, a wadą, że nie może ona służyć jako podłoże pod inny rodzaj farby bez użycia specjalnego podkładu.

W zależności od gatunku:

Farby chłorokauczukowe i chlorowinylowe. Farby te mają następujące zalety: szybko schną, są łatwe w użyciu, tworzą szczelne powłoki, i następującą wadę: powłoka staje się z czasem łamliwa.

  • Wydajność 15-20 m2/kG.
  • Czas schnięcia 2 godziny. Zupełne wyschnięcie wymaga kilku dni.

Barwniki aluminiowe. Nie działają chemicznie, powłoka musi więc być bardzo starannie wykonana. Cząstki pigmentu układają się w warstwę złożoną z płytek, które dzięki ciśnieniu powierzchniowemu są równoległe do powierzchni podłoża. Wytworzona w ten sposób warstwa z łusek wzmacnia odporność mechaniczną powłok. Pigment aluminiowy wiąże się z farbami bitumicznymi (segregator aktów prawnych).

  • Wydajność 15 m2/kG.
  • Czas schnięcia 30 minut.

Cynkowanie. Barwniki cynkowe działają na zasadzie ogniwa. Powłoka powinna być obojętna i wytrzymała (lakiery na bazie kauczuku izomeryzowanego).

Farby tlenkowe i grafitowe - farby na olejach szybkoschnących lub glicerofta- licznych, działają jak powłoka. Barwnik jest wypełniaczem obojętnym, którego niejednorodność i struktura częściowo blaszkowata stanowi zaporę przed wilgocią.

  • Wydajność 8 m2/kG.
  • Czas schnięcia ok. 2 godzin.

Najnowsze wpisy

04.12.2025
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 3
Jak powstają tunele miejskie – tarcze TBM w praktyce i kulisy jednej z najbardziej zaawansowanych technologii inżynieryjnych

Budowa tuneli miejskich należy do najbardziej wymagających wyzwań współczesnej inżynierii. W gęstej zabudowie, pod istniejącą infrastrukturą drogową, kolejową, sieciami podziemnymi…

04.12.2025
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 4
Jak budowano gotyckie katedry – tajemnice dawnych mistrzów murarskich i mechanika jednych z najbardziej niezwykłych konstrukcji w historii

Gotyckie katedry wznoszone od XII do XV wieku do dziś zadziwiają skalą, precyzją geometryczną i śmiałością konstrukcyjną. Dla współczesnych inżynierów…

Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 7 Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 8 Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 9
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 10
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 11 Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 12 Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 13
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 15

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Technologiczne metody produkcji zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami