Blog

14.11.2022

Ryzyko trwałego uszkodzenia słuchu

W artykule znajdziesz:

Ryzyko trwałego uszkodzenia słuchu

Ponieważ dla osób niewidomych słuch jest jedynym głównym zmysłem pośredniczącym w odbiorze informacji o otaczającym środowisku, dlatego też ze względu na ryzyko trwałego uszkodzenia słuchu w miejscach, w których osoby te przebywają, należy przyjmować za maksymalnie dopuszczalny poziom dźwięku 80 dB(A), a w miarę możliwości nawet poziom mniejszy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Najbardziej ogólnym celem stosowania muzyki podczas pracy, tzw. muzyki funkcjonalnej jest zmniejszenie uciążliwości pracy, a pośrednio zwiększenie jej wydajności. Z większości badań wynika jednak, że nie w każdym przypadku jest celowe wprowadzanie muzyki, a nieraz może się to okazać nawet szkodliwe (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Najdawniej realizowanym sposobem stosowania muzyki jest przekazywanie jej przez głośniki umieszczone wewnątrz pomieszczenia. Muzykę przekazywaną w ten sposób stosuje się przede wszystkim podczas wykonywania monotonnych, nieskomplikowanych prac w celu ich ożywienia i urozmaicenia. Sposób ten jest stosowany również podczas wykonywania bardziej złożonych prac (np. montażowych) przebiegających według ustalonego rytmu lub powtarzających się cyklicznie (uprawnienia budowlane).

Muzyka może ożywić i narzucić odpowiednio optymalne dla danych warunków tempo pracy. Omawiany sposób znajduje zastosowanie również przy pracach wymagających zwiększonej koncentracji uwagi i dokładności. Muzyka stosowana w takich przypadkach powinna napięcie to łagodzić, a realizowaną pracę uprzyjemniać. Oczywiście, że do każdego z rodzajów pracy jest wymagane przygotowanie innego programu, a więc wyboru odpowiednich utworów muzycznych, ustalenie długości i częstości nadawania poszczególnych audycji, długości przerw itp. (program egzamin ustny).

Przekazywanie muzyki przez głośniki

Przekazywanie muzyki przez głośniki ma jednak wiele niedogodności, zmusza bowiem do słuchania tego samego programu przez wszystkich bez możliwości wyłączenia lub indywidualnego dostosowania poziomu intensywności nadawanej audycji. Zwłaszcza w przypadku dużych hal, w których wykonuje się prace o różnym charakterze i z różną szybkością, skuteczność działania muzyki znacznie maleje. W halach, w których charakter pracy wszystkich osób jest podobny, wszystkie stanowiska powinny być jednakowo nagłośnione (opinie o programie).

Nie należy stosować pojedynczych głośników o dużej mocy (powyżej 10 W), natomiast zadowalającą równomierność pola akustycznego można uzyskać, stosując większą liczbę głośników o mniejszej mocy. W pomieszczeniach wysokich o szerokości większej od 25 m powinny być one rozmieszczone wzdłuż hali, ponad liniami technologicznymi, a w pomieszczeniach węższych wzdłuż ścian na wysokości 3 m ponad podłogą i skierowanych pod kątem 30° ku środkowi danego pomieszczenia. Na ogół przyjmuje się, że jeden głośnik 2 W powinien przypadać na 10H-20 m2, a 8 do 10 W na 30 m2 powierzchni nagłaśnianego pomieszczenia. W ostatnim przypadku odległość głośnika od najbliższego stanowiska roboczego nie powinna być mniejsza od 3 m (segregator aktów prawnych).

Słuchanie muzyki dodatkowo absorbuje uwagę, co przy dłuższym działaniu może być nużące. Według Makuszina i Perrota przyjmuje się, że sumaryczny czas trwania programu przeznaczonego dla jednej zmiany nie może być dłuższy od 1,5 do 2,5 godzin z 7-P9 przerwami. Dłuższe audycje i mniejszą liczbę przerw stosuje się przy wykonywaniu prostych prac charakteryzujących się, podobieństwem operacji i regularnością rytmu produkcji oraz dużą monotonią, natomiast audycje krótsze i większą liczbę przerw — przy wykonywaniu prac pod zwiększonym obciążeniem psychicznym, bardziej złożonych, wymagających zwiększonej koncentracji uwagi (promocja 3 w 1).

Sumaryczny czas trwania audycji podczas danej zmiany powinien być uzależniony od warunków pracy w danym pomieszczeniu (krótszy w gorszych warunkach). Dotyczy to zwłaszcza poziomu hałasu. Poziom dźwięku nadawanej muzyki powinien być ze względu na uzyskanie prawidłowego jej odbioru większy od poziomu tła akustycznego o ok. 6-8 dB, a zatem największy poziom hałasu, przy którym bezpośrednie nadawanie muzyki jest wskazane i celowe wynosi 80 dB.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami