Blog
Składniki mineralne
W artykule znajdziesz:
Składniki mineralne
Spośród asfaltów naturalnych najęczęściej i w największych ilościach importuje się do Polski asfalt naturalny albański „Selenizza”. Jest to asfalt bardzo twardy, o wysokiej temperaturze mięknienia (program uprawnienia budowlane na komputer). Temperatura jego łamliwości wynosi około -32°C.
Składniki mineralne tego asfaltu zawierają dużą ilość ziemi okrzemkowej, w stanie nie przerobionym, z powodu dużej twardości i kruchości, asfalt ten nie ma zastosowania w budownictwie.
Dodaje się go jedynie do asfaltów ponaftowych, w celu podwyższenia ich temperatury mięknienia i obniżenia penetracji. Dodatek tego asfaltu do asfaltów ponaftowych jednocześnie obniża bardzo ciągliwość i podnosi temperaturę łamliwości mieszanki. Dlatego nie jest wskazane dodawanie go w ilościach przekraczających 10% (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Poza tymi złożami, które mogą być uważane za złoża czysto asfaltowe, asfalty naturalne występują częściej jeszcze w połączeniu z porowatymi materiałami mineralnymi, które są nasycone tymi asfaltami. Najważniejszymi przedstawicielami tej grupy złóż są wapienie bitumiczne, zawierające do 15% asfaltu rozupszczalnego w CS2. Złoża takie znajdują się na północnych stokach Alp w Bawarii, we Włoszech (Lombardia i Pescara), we Francji, na Sycylii, w Albanii i w wielu innych krajach Europy i Ameryki (uprawnienia budowlane).
Spotykana w literaturze zagranicznej terminologia stosowana do asfaltów naturalnych nie jest definitywnie ustalona. Wyskotopliwe asfalty amerykańskie, o temperaturze mięknienia powyżej 110°C, nazywane są asfaltytami. Spośród asfaltów i asfaltytów naturalnych najwyższą temperaturę mięknienia ma gilsonit wydobywany w stanie Utah. Temperatura mięknienia gilsonitu sięga 204°C. Materiał ten używany jest do wyrobu lakierów i kompozycji asfaltów do powłok wysokogatunkowych pap.
Sproszkowany gilsonit był także stosowany jako zasypowa masa izolacyjna termiczno-hydrofobowa przy budowie bezkanałowych sieci cieplnych. Sposób ten nie spełnił jednak pokładanych w nim nadziei.
Przeróbka asfaltów naturalnych
Przeróbka asfaltów naturalnych ogranicza się do ogrzewania surowego materiału wydobytego ze złoża w celu odparowania wody oraz do późniejszego jego stopienia. Stopione asfalty pozostawia się w spokoju w stanie płynnym w celu umożliwienia opadnięcia na dno przeważającej części zanieczyszczeń mineralnych. Oczyszczone przez odstanie się asfalty zlewa się do beczek, a najtwardsze - do płaskich dołów betonowych. Zastygły w dołach asfalt wyrąbuje się i wysyła luzem (program egzamin ustny).
Ropa naftowa jest produktem przemian morskiego mułu sapropelowego. Temperatura warstw ziemi, w których znajduje się ropa, nie przekracza 250°C. Są to temperatury za niskie dla procesów daleko posuniętego rozkładu termicznego substancji organicznej, a z drugiej strony - procesy rozkładu termicznego substancji organicznej prowadzą do związków bogatszych w węgiel niż związki występujące w ropie naftowej.
Z czynników geofizycznych może tu brać udział ciśnienie ułatwiające procesy polimeryzacji węglowodorów (opinie o programie).
Towarzyszące ropie minerały zawierające wanad, tlenki glinu i inne mają również wpływ katalityczny na zachodzące przemiany. Pewnej analogii tych procesów można się dopatrzyć w beztlenowym gniciu substancji organicznej w bagniskach, którego wynikiem jest powstawanie metanu CH4 (węglowodoru typu CH2n+2), gazu towarzyszącego często ropie naftowej.
Dodatkowym dowodem geologicznym tej teorii jest związek, jaki zachodzi między złożami ropy a dawnymi morzami i innymi zbiornikami wód (segregator aktów prawnych).
Produkcja ropy naftowej w Polsce w 1972 r. nie przekraczała 400 000 t. Zapotrzebowanie na wszelkie produkty naftowe, a także i asfalty, musi być dodatkowo pokrywane przez import ropy bądź gotowych produktów. Kolejno były importowane do nas ropy z Bliskiego Wschodu, Albanii, Austrii i ostatnio z Rosja (promocja 3 w 1).
Asfalty ponaftowe importowane były z Albanii, Węgier. Największy import asfaltów był z Albanii, skąd obok asfaltów ponaftowych importowano również asfalt naturalny Selenizza.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32