Blog

Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 2
26.02.2022

Skrzyżowanie autostrad

W artykule znajdziesz:

Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 3
Skrzyżowanie autostrad

Jako jedno z ciekawszych rozwiązań wykonanych w ostatnich latach plan węzła przy dworcu Saweljowskim w Moskwie. Jest to węzeł trójpoziomowy, przy czym na najniższym poziomie znajdują się tory kolejowe i dojazdy do dworca (program uprawnienia budowlane na komputer). Na poziomie środkowym zaprojektowano plac o czterech wlotach ulic i 2 wlotach ramp na ulicę ekspresową przebiegającą bezkolizyjnie w górnym (trzecim) poziomie.

Z rozwiązań charakterystycznych dla miast amerykańskich możemy przytoczyć:

1) węzeł w Los Angeles o zwartym układzie jezdni, zajmujący stosunkowo niewiele powierzchni terenu, którego centralnym punktem jest wiadukt czteropoziomowy o niezależnych rozmieszczonych w różnych płaszczyznach jezdniach dla 2 krzyżujących się kierunków i dla lewych zjazdów z tych kierunków; dojazdy do wiaduktu prowadzone są po estakadach o kilkunastometrowych nieraz wysokościach (program uprawnienia budowlane na ANDROID);

2) wielopoziomowy węzeł na skrzyżowaniu autostrad w Los Angeles węzeł o zbudowanych na estakadach rampach bezpośrednich i półbezpośrednich wbudowany jest w czworobok utworzony przez krzyżujące się ulice miasta.       ’

Skrzyżowanie autostrad pod Kapsztatem w Afryce Południowej. Węzeł, zbudowany dla obowiązującego w tym państwie ruchu lewostronnego, ma niesymetryczne rampy półbezpośrednie. Zaprojektowanie dwóch ramp pośrednich w kształcie pętli zostało podyktowane ograniczeniami terenowymi, a mianowicie przebiegającym w bezpośrednim sąsiedztwie kanałem żeglownym i torami kolejowymi (uprawnienia budowlane).

Wybór typu węzła w zależności od prognozy i natężenia ruchu. Zazwyczaj warunki ruchu determinują typ węzła, jednak przy dużym natężeniu ruchu i nietypowych warunkach lokalnych jest możliwe przyjęcie kilku rozwiązań projektowych. Nieraz nawet konieczne jest dokonanie wyboru między wariantem jednopoziomowym, a wielopoziomowym. W takich przypadkach należy opracować projekty wstępne rozpatrywanych wariantów i przeprowadzić ich wnikliwą analizę pod kątem widzenia technicznym, ruchowym i ekonomicznym (program egzamin ustny).

Zalety techniczne

Zalety techniczne wariantu charakteryzują:

  • powierzchnia terenu zajęta pod skrzyżowanie,
  • objętość robót ziemnych, jako najbardziej pracochłonnych, oraz stopień wyrównania mas ziemnych,
  • łączna długość estakad, wiaduktów i tuneli w przeliczeniu na estakady o szerokości jednej jezdni jednokierunkowej, lub na metr kwadratowy powierzchni użytkowej estakady,
  • łączna długość jezdni drogowych i łączna powierzchnia ich nawierzchni,
  • minimalne promienie osi jezdni i zjazdów jak również długości odcinków położonych w łukach poziomych,
  • maksymalne pochylenia niwelety na jezdniach głównych i na rampach,
  • łatwość wykonania budowy, zwłaszcza przy przebudowach i modernizacjach wykonywanych bez ograniczania ruchu i związany z tym czas wykonania robót,
  • możliwość budowy w etapach (opinie o programie).

Dla, porównania wariantów pod względem ruchowym zestawiamy:

  1. szybkości projektowe na jezdniach głównych i na rondach;
  2. czas przejazdu przez węzeł dla wszystkich relacji w węźle z uwzględnieniem zmniejszenia szybkości jazdy na odcinkach o pochyleniu szkodliwym; dla węzłów jednopoziomowych należy tu dodać czas przymusowego postoju pojazdów pod sygnalizatorem w czasie fazy czerwonej ;
  3. suma czasów przejazdu przez węzeł potoków ruchu w godzinie szczytu obliczona ze wzoru:
  4. godzinie szczytu; obliczamy ją przy dużym udziale samochodów ciężarowych, a zwłaszcza przy niejednakowym obciążeniu ruchem ciężarowym poszczególnych relacji w węźle (segregator aktów prawnych).

Jako wskaźniki ekonomiczne rozpatrywanego wariantu uwzględniamy:

1) koszt budowy wraz ze wszystkimi urządzeniami sygnalizacyjnymi oraz robotami towarzyszącymi, jak przełożenia, objazdy tymczasowe, konstrukcje prowizoryczne itp.;

2) koszt utrzymania zarówno jezdni, poboczy, jak i wiaduktów i urządzeń sygnalizacyjnych; w przypadkach wyjątkowych może dojść koszt utrzymania węzła w warunkach zimowych, jeżeli jest on różny dla rozpatrywanych wariantów (np. dla jezdni położonych w terenie i w tunelu)(promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

29.10.2025
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 4
Kiedy warto zrobić ekspertyzę techniczną istniejącego budynku?

Ekspertyza techniczna budynku to jedno z najważniejszych narzędzi oceny stanu obiektu budowlanego. W przeciwieństwie do zwykłej opinii technicznej, ekspertyza ma…

29.10.2025
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 5
Dach płaski – jak uniknąć przecieków i błędów wykonawczych?

Dach płaski przez lata budził wśród inwestorów wiele obaw. Kojarzony z przeciekami, problemami z odwodnieniem i zniszczoną izolacją, w przeszłości…

Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 8 Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 9 Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 10
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 11
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 12 Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 13 Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 14
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wyciąganie gruntu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami