Blog

14.05.2020

Słupy ukośne

W artykule znajdziesz:

Słupy ukośne

Słupy ukośne

Słupy ukośne mają przekrój skrzynkowy (program uprawnienia budowlane na komputer). Grubość ich w połączeniu z belkami głównymi wynosi 3,50 m, przy przegubie dolnym 1,50 m. Płyty i środniki słupów mają grubości zmienne; w pobliżu przegubu płyty słupów są zabetonowane w jeden masyw. Nad filarami dano przęsła wolnopodparte o rozpiętości 8 m. Przekrój tych belek jest zbliżony do przekroju belek głównych. Z belek wolno- podpartych wypuszczono poprzecznice dla utrzymania słupów trakcyjnych.

Między skrajnymi słupami ukośnymi i przyczółkami dano belki o takim samym przekroju, lecz o rozpiętości większej, wynoszącej 4,50 m. Nad drogą nadbrzeżną ułożono przęsło z płyty o grubości 90 cm, swobodnie oparte na ścianach przyczółków (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wnętrze belek głównych jest dostosowane do sprawdzania ich stanu; wewnątrz tych belek można przejść wzdłuż mostu.
Warunek ten oznacza, że koło Mohra powinno być zawarte wewnątrz krzywej naprężeń dozwolonych, jednokładnej względem środka układu współrzędnych z obwiednią kół Mohra oznaczających naprężenia niszczące przy stosunku jedno- kładności 0,28. Oprócz tego postawiono warunek, aby największe naprężenia rozciągające nie przekraczały 5 kG/cm2.

Zastrzeżono też, aby współczynniki bezpieczeństwa pod działaniem obciążeń ruchomych spełniały zależność (uprawnienia budowlane).
Założono, że przyrosty logarytmów odchyleń w dokładności wykonania konstrukcji i w obciążeniach zmieniają się według prawa Gaussa, przy średnich odchyleniach arytmetycznych wynoszących w odniesieniu do
Ng wytrzymałości na rozerwanie stali A log Nu = 0,06,
Ni, wytrzymałości na niszczenie betonu A log Ni, = 0,21,
T0 rozciągania wstępnego w kablach A log T0 = 0,10 (program egzamin ustny).

Naprężenia graniczne

Naprężenia graniczne w betonie na ściskanie 120 kG/cm2, w betonie na rozciąganie 10 kG/cm2, w kablach 85 kG/cm2, po potrąceniu wpływów wszelkich odkształceń trwałych.
W uzbrojeniu miękkim granicę naprężeń oznaczono w wysokości 15 kG/mm2. Płyta górna utrzymująca torowisko jest sprężona poprzecznie i dodatkowo uzbrojona stalą miękką.
Przyjęto, że zmiany temperatury równoważą naprężenia ± 30 kG/cm2. Skurcz - 10 kG/cm2.

Wpływ pełzania wyznaczono przyjmując, że współczynnik odkształcalności betonu wynosi 125 000 kG/cm2.
Kolejność budowy. Budowę wykonano w następujących etapach (opinie o programie).
Na każdym fundamencie ustawiono dwa ukośne słupy w rusztowaniach pionowych, połączonych ściągami poziomymi. Następnie słupy połączono w ramownicę, wprowadzając przęsło wolnopodparte między słupy i sprężając je prowizorycznie poziomymi kablami wraz z głowicami.
Belki w każdym przęśle wykonano sposobem nawisowym, w odcinkach po 2,75 m, jednocześnie symetrycznie dołączanych do obu podpór tego samego przęsła i łączonych z tymi podporami za pomocą kabli poziomych. Odcinki belek głównych były betonowane w deskowaniu ślizgowym, zawieszonym do rusztowania z belek Baileya, opartego na filarach.
Sprężanie tych odcinków, w miarę postępu robót, nie tylko zabezpieczało beton od naprężeń rozciągających, lecz też odciążało rusztowanie z belek Baileya (segregator aktów prawnych).
Po zabetonowaniu dwóch odcinków sąsiadujących w środku przęsła ustawiono między nimi przegub prowizoryczny, wytwarzając w ten sposób z przęsła i jego słupów ukośnych ramownicę trój przegubową. W ramownicy tej jako w układzie izostatycznym można było przez odpowiednie obciążenie uzyskać żądane siły wewnętrzne.
Uwzględniono przy tym naprężenia wywołane sprężaniem oraz odkształcaniem wskutek skurczu, pełzania i przesunięcia podpór. Wszystkie te czynności składały się na zwarcie konstrukcji.
Po doprowadzeniu sił wewnętrznych do żądanych wartości klinowano przegub środkowy, wypełniając przerwę między przyległymi odcinkami belki betonem i wprowadzając dodatkowe kable wzdłuż całej belki (promocja 3 w 1).

 Po zakończeniu tych czynności sprawdzano naprężenie w kablach, zarówno w kablach belki jak i słupów, a następnie wypełniono kanały kabli zaczynem cementu.

Dla zabezpieczenia filarów od uszkodzeń przez jednostronnie występujący rozpór w czasie budowy przęseł, łączono dwa sąsiednie filary za pomocą przęsła Baileya.
Stan naprężenia przęseł i podpór mostu wre wszystkich fazach budowy był sprawdzony przez dokładne obliczenia.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami