Blog

24.04.2020

Średnia prędkość wód

W artykule znajdziesz:

Średnia prędkość wód

Średnia prędkość wód

Średnia prędkość wód, przy której następuje największe rozmycie przy filarach, zależy od uziarnienia dna; jest ona tym mniejsza, im mniejsze są średnie wymiary ziaren występujących w największej ilości na dnie (program uprawnienia budowlane na komputer).

Zależność między tymi wielkościami wg pomiarów wykonanych w „Laboratoire National d’Hydraulique” w Paryżu i przytoczonych w cytowanym opracowaniu. Prędkości te rozdzielają dwa różne obszary zjawisk występujących na dnie koryta. Jeżeli prędkość zmaleje po dojściu do wartości granicznej i wywołaniu największego rozmycia, to rozmycie to zachowuje swą wartość. Jeżeli natomiast prędkość wzrośnie po osiągnięciu wartości granicznej, to głębokość rozmycia oscyluje periodycznie dokoła wartości średniej nie przekraczającej zazwyczaj 0,8 do 0,9 wartości granicznej wskazanej przez wzór. Oscylacje te występują tym szybciej, im drobniejsze jest uziarnienie dna (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Zależnie od kształtów przekrojów filarów największe głębokości rozmycia występują w różnych miejscach:
- w filarach o przekrojach kołowych lub prostokątnych największe rozmycie przylega do tworzących od góry rzeki;
- w filarach o przekrojach hydrodynamicznych największe rozmycie dotyka tworzących położonych symetrycznie względem płaszczyn środkowych filarów po stronie odgórnej, lecz nieco dalej od wierzchołka przekroju;
- w filarach o przekrojach zaokrąglonych lub zakończonych łukami ostrymi znacznie poniżej od tworzącej przechodzącej przez wierzchołek;
- w filarach o przekrojach eliptycznych lub soczewkowych - przy tworzących wyznaczonych przez styczne do powierzchni filara równoległe do prądu.

Rozmycie przy filarach ustawionych ukośnie do prądu w korytach niezmiennych
Gdy woda płynie ukośnie do płaszczyzny symetrii filarów, obserwacje rozmyć koryta prowadzą do następujących stwierdzeń.
Kształt rozmycia dokoła filarów zależy od wielkości kąta zawartego między kierunkiem prądu i płaszczyzną symetrii filara: największe rozmycie zmienia swe położenie i wielkość; oprócz rozmycia po stronie odgórnej może wystąpić po stronie oddolnej, o innej głębokości (uprawnienia budowlane).
Największe głębokości rozmycia mogą być wyznaczane za pomocą poprzedniego wzoru, lecz przy innych wartościach liczbowych współczynnika c, zestawionych na wykresie.
Wykres ten wskazuje, że aby nie wywoływać głębokich rozmyć dna, należy unikać filarów o przekrojach prostokątnych tak samo jak i prostokątnych fundamentów, które mogą być przy rozmyciu obnażone.
Zabezpieczenie filarów od rozmycia dna w ich pobliżu.

Pomiary laboratoryjne

Pomiary laboratoryjne wskazują na możliwość zmniejszenia rozmycia dna przy filarach przez wbijanie pali powyżej i poniżej filarów oraz przez odsadzki o kształcie obrysia podobnym do obrysia filara. Pierwszy sposób umożliwia zmniejszenie głębokości rozmycia do połowy; drugi jest mniej skuteczny. Natomiast wyrównywanie strug wody opływającej filar za pomocą poziomych kołnierzy lub osłon stożkowych otaczających filary jest niecelowe.
Doświadczenia laboratoryjne potwierdzają celowość zabezpieczenia filarów przed rozmyciem za pomocą narzutów kamiennych (program egzamin ustny). Narzuty te oddalają miejsca rozmycia od ścian filarów. Głębokość rozmycia może być zapewne i w tym przypadku wyliczona z poprzedniego wzoru w założeniu, że narzut kamienny ma obrys prostokątny ze ściętymi narożami.
Nakłady na budowę mostów wyznaczamy obliczając ilości materiałów, robocizny, pracy, sprzętu i maszyn oraz powierzchni gruntów zajętych przez most i dojazdy.
Odróżniamy mierniki naturalne i wartościowe nakładów.

Mierniki naturalne materiałów wskazują ilości materiałów podstawowych: stali, betonu, cementu i drewna (opinie o programie).
Mierniki naturalne robocizny i sprzętu wskazują ilości godzin robocizny wykwalifikowanej i niewykwalifikowanej oraz czasu pracy maszyn.
Kształty pomostów mostów drogowych uwarunkowane są celami komunikacyjnymi, rodzajem materiałów oraz położeniem pomostów względem elementów głównych mostu,.przenoszących obciążenia na podpory. Przy omawianiu kształtów pomostów należy więc uporządkować najpierw kryteria klasyfikacji pomostów (segregator aktów prawnych).
Rozróżniamy:
- według celów komunikacyjnych:
- pomosty mostów drogowych i miejskich,
- pomosty mostów kolejowych;
- według rodzaju materiałów:
- pomosty z betonu uzbrojonego (niesprężonego),
- pomosty z betonu sprężonego;
- według położenia względem elementów głównych:
- pomosty położone nad elementami głównymi,
- pomosty położone pod tymi elementami lub między nimi.

Oprócz tego kształty pomostów zależą od wielu innych cech mostów, jak na przykład od szerokości mostu i rodzaju elementów głównych, od liczby pasów ruchu na jezdni i na chodnikach, od rodzaju połączenia z elementami głównymi, zawieszenia lub oparcia na nich (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami