Blog

Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 2
12.03.2021

Szerokość tunelu

W artykule znajdziesz:

Szerokość tunelu

Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 3
Szerokość tunelu

Szerokość tunelu zależy od ilości pasażerów przechodzących przez tunel w chwili jednoczesnego przybycia kilku pociągów. Do obliczenia tej szerokości dochodzi się zakładając, że w szczytowej sytuacji fala podróżnych posuwa się w tunelu z szybkością 0,5 m/sek, a czas rozładowania tunelu nie powinien trwać dłużej niż 5 minut, szerokość pasa zajmowanego przez pasażera wynosi zaś 0,75 m (program uprawnienia budowlane na komputer).

Przy tunelach obsługujących oba kierunki ruchu (przyjazd i odjazd pasażerów) należy przewidywać 1 lub 2 pasy dla podróżnych odjeżdżających w tym czasie. Minimalna szerokość tunelu wynosi 3,0 m, a na dużych dworcach dochodzi do 6-HO m i więcej. Wysokość tunelu powinna wynosić co najmniej 2,40 m.

Przy szerokich tunelach wysokość ta musi być większa. Szerokość schodów do tunelu wynosi minimum 2,40 m. Długość tunelu zależy od liczby i szerokości peronów, które łączy, oraz od liczby torów nad nim ułożonych i ich rozstawu. Tunel stanowi obiekt inżynierski analogiczny do przepustów prostokątnych i składa się ze ścian jako podpór i pokrycia jako konstrukcji nośnej (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Dominującym materiałem stosowanym w konstrukcji tunelu jest beton w ścianach i żelbet w płytowym czy żebrowym pokryciu.

Ostatnio tunele o małym przekroju projektuje się jako ramy żelbetowe wykonywane na mokro lub jako montowane z prefabrykatów. Dla najczęściej spotykanych układów torów i peronów, np. na mniejszych stacjach pasażerskich i przystankach, wykorzystuje się projekty typowe. Tunel można wykonać dla dowolnej liczby torów i peronów. Według projektu segment zasadniczy miarodajny dla ustalenia wymiarów i innych segmentów został zaprojektowany jako rama bezprzegubowa, przy czym rozpiętość teoretyczną przyjęto 3,30 m, wysokość obliczeniową zaś 2,80 m. Rozporę i słupy ramy wykształcono w postaci żelbetowych żeber. Marka betonu dla rozpory wynosi 170, a dla słupów 250. Stal zbrojeniowa 18G2A o Qr = 3600 kG/cm2. Zakotwienie słupów zaprojektowano w ławach fundamentowych typu kielichowego, które mogą być prefabrykowane albo wykonywane na mokro (uprawnienia budowlane).

Elementy pośrednie

Elementy pośrednie posiadają taką samą konstrukcję jak segmenty zasadnicze. Segment końcowy o długości 1,50 m stanowiący przejście od konstrukcji tunelu do konstrukcji schodów, posiada szerokość w świetle 4,0 m, w związku z czym rozpora, której długość wynosi 4,60 m (zamiast 3,66 m jak to ma miejsce w elemencie zasadniczym), posiada odmienny przekrój (program egzamin ustny). Konstrukcję segmentu zasadniczego zmontowaną z oddzielnych prefabrykowanych elementów (rozpora i słupki). Konstrukcja pozostałych segmentów jest analogiczna.

Konstrukcja schodów jest podzielona na 2 części: element połączeniowy między tunelem i schodami oraz właściwe schody. Prefabrykaty tego elementu są następujące: ławy fundamentowe, ściany pionowe, płyty rozpierające, biegi schodowe w postaci odpowiednio wykształtowanej płyty żelbetowej oraz belki policzkowe podtrzymujące biegi. Kładki dla pieszych nad torami do ostatnich lat były wykonywane w konstrukcji stalowej, najczęściej z wykorzystaniem szyn nie nadających się do torów (opinie o programie). Ostatnio stosuje się powszechnie konstrukcje żelbetowe według typowych opracowań.

Opracowania te obejmują kładki nad torami w obrębie stacji o trzech rozstawach torów, a mianowicie: 4,90 m (rozstaw na liniach zelektryfikowanych ze względu na słupy trakcyjne na międzytorzu) dla peronów położonych na zewnątrz oraz 9,00 m i 10,70 m dla peronów wyspowych (między torami głównymi). Ze względu na skrajnię przy elektryfikacji (5,40 m) spód konstrukcji wznosi się 5,45 m nad główkę szyny (segregator aktów prawnych).

Konstrukcja składa się z elementów prefabrykowanych, przy czym długość belek została tak dobrana, że pozwala na jej zastosowanie również i przy innych rozstawach torów. Kładka składa się z dwóch zasadniczych części:
1) schodów prowadzących z poziomu peronu czy terenu na poziom kładki, usytuowanych równolegle do torów kolejowych po obu stronach torów peronowych,
2) kładki nad torami, usytuowanej prostopadle do torów. Widok od strony schodów i przekrój podłużny kładki przy rozstawie torów 4,90 m. Wszystkie elementy są prefabrykowane i wykonane z betonu o Rw = 200, stal zbrojeniowa o Qr = 3600 kG/cm2, a stal konstrukcyjna o Qr = 2500 kG/cm (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 8 Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 9 Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 10
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 11
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 12 Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 13 Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 14
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Obciążenie gruntu budowlą zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami