Blog

13.05.2022

Technologia produkcji wyrobów żelbetowych

W artykule znajdziesz:

Technologia produkcji wyrobów żelbetowych

Technologia produkcji wyrobów żelbetowych obejmuje następujące podstawowe procesy:

1) odbiór i przechowywanie materiałów wiążących, kruszyw i zbrojenia,

2) wykonywanie mieszanki betonowej,

3) wykonywanie zbrojenia,

4) formowanie wyrobów,

5) obróbkę cieplną uformowanych wyrobów,

6) wykończanie i obrókę powierzchni licowej niektórych rodzajów wyrobów itd.

W niniejszej części omówiono szczegółowo podstawowe procesy technologiczne, wspólne dla większości wyrobów żelbetowych. Takie procesy jak wykończanie i obróbka powierzchni licowych omówiono w części trzeciej (program uprawnienia budowlane na komputer). Tam też omówiono kontrolę jakości i składowania gotowych wyrobów.

Cement i inne materiały wiążące dostarcza się do wytwórni wyrobów żelbetowych następującymi rodzajami transportu:

  • kolejowym - w wagonach cementowozach, w pojemnikach różnych konstrukcji, jak również w zwykłych krytych wagonach luzem lub w workach papierowych:
  • samochodowym - w cementowozach zmontowanych na podwoziu samochodowym lub w pojemnikach;
  • wodnym - na statkach pokładowych i z ładowniami (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Ze względu na duże ilości cementu i innych materiałów nadchodzących do wytwórni wyrobów żelbetowych magazyny powinny mieć tory podjazdowe dla transportu kolejowego i samochodowego. W przypadkach, kiedy dla dowozu można wykorzystać transport wodny, buduje się na terenie przedsiębiorstwa nabrzeża i wyposaża je w odpowiednie mechanizmy do rozładunku przyjeżdżających statków (uprawnienia budowlane).

Dokładność ustawienia wagonów

Sposoby wyładunku nadchodzącego cementu zależą od rodzaju opakowania i środków transportowych, jakimi jest on dostarczany. Do przewozu cementu koleją stosuje się powszechnie cementowozy typu zasobnikowego o ładowności 60 t, stanowiące zasobnik dwusekcyjny o objętości 45,3 m3, ustawiony na pochylniach kolejowych. W części dennej zasobnika znajdują się otwory, przez które cement pod wpływem własnego ciężaru wyładowuje się do odbiorczych urządzeń magazynu (program egzamin ustny).

Dokładność ustawienia wagonów nad rękawami odbiorczymi osiąga się przez samoczynne wyłączenie przesuwarki za pomocą wyłączników elektrycznych. Cylindry pneumatyczne podnoszą rękawy odbiorcze do zetknięcia się z otworami wyładowczymi zasobnika. Przez otwarte zasuwy cement przedostaje się na przenośnik ślimakowy z sekcją czyszczącą i dalej do magazynu cementu.

Dobre okazały się kolejowe cementowozy cysterny o ładowności 60 t z wyładunkiem pneumatycznym, przy wykorzystaniu których można zapobiec stracie cementu wskutek rozpylania, jak również zapewnić za pomocą sprężonego powietrza jego wyładunek do urządzeń odbiorczych, ustawionych 10-P12 m nad opróżnianym wagonem cementowozem lub oddalonych do 50 m od niego. W tym przypadku cement wyładowuje się znacznie szybciej w porównaniu z wyładunkiem cementu z wagonu typu zasobnikowego i bez zastosowania pracy ręcznej. Cement z krytych wagonów kolejowych wyładowuje się za pomocą urządzeń wyładowczych mechanicznych i pneumatycznych (opinie o programie).

Łopata mechaniczna jest najprostszym typem maszyny wyładowczej do cementu. W skład tego urządzenia wchodzą: zgarniak, lina, krążek prowadzący i wciągarka. Do wyładunku cementu stosuje się również urządzenia wyładowcze i kubełkowe różnego typu. Do wad tej metody wyładunku zaliczyć należy duże straty cementu przez rozpylanie, szkodliwe warunki pracy i skomplikowany system transportowania cementu do silosów (segregator aktów prawnych).

Do wyładunku cementu z krytych wagonów kolejowych stosuje się wy- ładowarki pneumatyczne typu ssącego. Wyładowarka cementu typu S-577 składa się z samobieżnego urządzenia ssącego 1 z tarczami i prętem zruszającym, rękawów z tkaniny gumowanej, komory osadczej 3 z filtrami tkaninowymi, przenośnika ślimakowego wyładowczego 4, wirowej pompy próżniowej 5 typu RMK, pulpitu sterowniczego 2 i szafy 6 z wyposażeniem elektrycznym. Dla oddzielenia ciał obcych, które przedostały się do cementu, przewidziano w komorze osadczej pod przenośnikiem specjalne pomieszczenie (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami