Blog

Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 2
01.02.2021

Typizacja przekryć

W artykule znajdziesz:

Typizacja przekryć

Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 3
Typizacja przekryć

Typizację przekryć poprzedziło wykonanie schematów gabarytów przestrzennych, oparte na szczegółowej analizie kilkuset projektów hal wykonanych w okresie 1947-1953 oraz kilkudziesięciu projektów przeznaczonych do wykonania w latach następnych.

Analiza powyższa wykazała, że rozmaitości parametrów cechującej wszystkie rozpatrzone budynki nie można tłumaczyć specyficznymi warunkami tej lub innej produkcji lub gałęzi przemysłu, lecz że powód jej leży w braku typizacji rozwiązań budowlanych i to nie tylko w przemysłach podstawowych, jak przemysł maszynowy, ale także w poszczególnych gałęziach przemysłów specjalizowanych (program uprawnienia budowlane na komputer).
W trakcie przeprowadzania analizy i ustalania schematów gabarytów przestrzennych i parametrów technicznych dla ustrojów przekryć hal produkcyjnych technolodzy wspólnie z architektami i konstruktorami zastosowali daleko posunięte ich ujednolicenie.

W wyniku udało się objąć wszystkie działy produkcji zakładów mechanicznych dla większości przemysłów średniego i lekkiego oraz przemysłu włókienniczego i in. liczbą 14 typów przekryć w kilku najracjonalniejszych dla danego typu siatkach słupów - dających łącznie 28 projektów (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Osiągnięto w nich bardzo niskie wskaźniki zużycia materiałów deficytowych, a cała ta akcja była poważnym osiągnięciem typizacyjnym, tym cenniejszym, że uzyskanym w stosunkowo krótkim czasie i nie spotykanym w dorobku typizacyjnym innych krajów.

W wyniku przeprowadzonego ujednolicenia i ograniczenia ilości typów przekryć hal do najbardziej niezbędnego minimum, dla początkowego etapu projektowania przyjęto rozpiętości konstrukcyjne naw - 12, 18, 24 m, pomijając rozpiętości 9, 15, 21, 27 i 30 m (uprawnienia budowlane). Podstawę dla tego wyboru stanowiły przeprowadzone badania, które potwierdziły możliwości umieszczenia w halach o wytypowanych wymiarach większości procesów technologicznych wymienionych rodzajów produkcji oraz fakt, że stosowanie jedynie parzystych wymiarów ma bardzo ważne znaczenie dla typizacji konstrukcji budowlanych, ponieważ powoduje zmniejszenie ilości typów dźwigarów, umożliwia stosowanie dla wszystkich rozpiętości jednakowego rozmieszczenia płyt pokrycia oraz znacznie upraszcza komponowanie budynku hali przy prostopadłych przęsłach i nawach.

Rozstaw słupów

Przeanalizowano także zagadnienie rozstawu slupów wzdłuż naw hal, które według charakteru parametrów budowlanych można podzielić na dwie grupy (program egzamin ustny). Do grupy pierwszej należą działy masowej i wielkoseryjnej produkcji, do drugiej - działy produkcji indywidualnej i małoseryjnej. Mimo że w obu tych przypadkach powinno się przyjąć rozstaw 12 m, to w związku z wynikami analizy rozplanowania urządzeń w działach zarówno dla wielkoseryjnej, jak i małoseryjnej produkcji, która to analiza udokumentowała, że oszczędność powierzchni przy rozstawie 12 m w stosunku do 6 m dochodzi tylko do 10%, oraz ze względu na to, że w halach tych występuje transport podparty, zachowano także rozstaw słupów 6 m.

Przyjęto zatem dwa rodzaje rozstawu słupów wzdłuż naw:
- dla suwnic podpartych - 6 m,
- dla suwnic podwieszonych (monorelsy, birelsy) - 12 m (opinie o programie).

Pominięto w pierwszym etapie projektowania inne wielkości, jak 9, 15 i 18 m, gdyż w przypadku suwnic podpartych rozstaw 9 i 12 m daje nieekonomiczny przekrój belek podsuwnicowych, a dla podwieszonych rozstaw 6 i 9 m utrudnia wyginanie torów transportowych z linii podłużnej nawy w kierunku poprzecznym, tj. wzdłuż ewentualnych toków produkcyjnych (segregator aktów prawnych).
Przeprowadzona analiza wykazała także, że hale z transportem górnym podwieszonym są bardziej uniwersalne w zastosowaniu niż hale bezsuwnicowe, a przy nieznacznym zwiększeniu nakładów inwestycyjnych mogą być używane do produkcji nic wymagającej transportu górnego.

Jest to tym bardziej celowe że postęp w procesach technologicznych wymaga coraz częściej transportu górnego (promocja 3 w 1). Dalsze ustalenia parametrów dla typizacji ustrojów przekryć przyniosły następną redukcję ilości typów, a dotyczyły one wymaganych udźwigów suwnic, które przyjęto dla transportu podwieszonego równe 3 i 5 t, a dla transportu podpartego - 10,15 i 20 t.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 8 Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 9 Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 10
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 11
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 12 Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 13 Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 14
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Fabrykacja i transport wyrobów ceglarskich zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami