Blog
Usunięcie spalin
W artykule znajdziesz:
Usunięcie spalin
W tunelach gotowych przewietrzenie ma na celu usunięcie spalin lub dymu oraz obniżenie wysokiej temperatury. W krótkich tunelach osiąga się to dzięki różnicy temperatur zewnątrz i wewnątrz tunelu, a niekiedy dzięki różnicy wysokości wlotów tunelu, które powodują naturalny ciąg powietrza (program uprawnienia budowlane na komputer). Poza tym ruch pojazdów przyczynia się do ruchu powietrza, który odbywa się w kierunku przeciwnym do ich ruchu.
W długich tunelach podwodnych usuwanie zużytego powietrza i doprowadzenie świeżego odbywa się albo wzdłuż osi tunelu, albo w poprzek tunelu na całej jego długości, czy też częściowo w poprzek, a częściowo wzdłuż tunelu.
Przewietrzanie podłużne polega na wtłaczaniu lub wysysaniu zużytego powietrza w tunelu pełnym jego przekrojem za pomocą wentylatorów (dmuchaw). Prędkość strumienia świeżego powietrza nie powinna przekraczać 4 m/s.
W miejscu po temu dogodnym stosuje się do przewietrzania tunelu szyby, w których umieszcza się wentylatory ssące. Szyb sytuuje się zwykle obok tunelu, a nie w jego osi (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przewietrzanie poprzeczne polega na tym, że tunel ma na całej długości lub jej części kanały doprowadzające świeże powietrze. Służą do tego kanały w dolnej części przekroju (pod jezdniami), spełniające zwykle także rolę kanałów ściekowych, w górnej części przekroju zaś odprowadzają spaliny i zużyte powietrze.
Kanał dolny ma otwory, przez które świeże powietrze jest wysysane do tunelu właściwego. Wskutek tego na całej długości tunelu odbywa się wymiana powietrza w poprzek przekroju od otworów dolnych do górnych. W nowoczesnych tunelach o przekroju prostokątnym ruch wzdłużny powietrza odbywa się komorami bocznymi lub środkowymi, skąd otworami dostaje się ono do głównych ciągów tunelu (uprawnienia budowlane).
W zakresie prac inżyniersko-budowlanych należy przewidzieć w tunelach kolejowych:
- nisze w ścianach bocznych dla ukrycia robotników konserwujących tunel na czas przejazdu pociągu (2×2,10×1,5 m co 50 m, z obu stron na przemian),
- komory w dłuższych tunelach (np. 4 x 3,5×6 m co 1-2 km) dla składowania sprzętu naprawczego, materiałów lub służące na czas przerw w pracy jako miejsce odpoczynku.
Osobnego opracowania (także architektonicznego) wymagają portale u wlotów do tuneli.
Niesłychanie bujny rozwój oceanotechniki
Dzięki płytkiemu stosunkowo posadowieniu kanałów podwodnych wyznaczenie parcia gruntu oraz wody na strop i ściany tuneli o przekroju prostokątnym nie stwarza istotnych trudności i następuje według zasad. Rozkład reakcji gruntu można przyjmować według metod stosowanych dla suchych doków lub śluz. Momenty zginające i siły poprzeczne wyznacza się jak dla jedno- lub wieloprzęsłowych ram zamkniętych (program egzamin ustny). W wypadku przekrojów kolistych i głębszego posadowienia tuneli podwodnych należy obliczać je według zasad obliczania i wymiarowania tuneli górskich i miejskich.
Niesłychanie bujny rozwój oceanotechniki (ocean engineering) lub inżynierii pełnomorskiej (off-shore engineering), związany jest głównie z wejściem górnictwa naftowego na obszary szelfów kontynentalnych w celu eksploatacji zasobów ropy zalegających pod ich dnem (opinie o programie). Prócz tego głównego powodu rozwoju oceanotechniki jednak, istnieje jeszcze szereg
zasobów biologicznych, a także dążenie do coraz dokładniejszego badania mórz i oceanów i zbierania coraz liczniejszych danych dotyczących parametrów falowania, wiatrów, prądów i pływów także i na pełnym morzu lub oceanie.
Przedmiotem oceanotechniki są m. in. wysepki robocze lub platformy stwarzające w miejscach ustalonych stanowiska, na których możliwe jest dłuższe przebywanie i praca ludzi na morzu, z dala od brzegów (segregator aktów prawnych).
Wysepki i platformy służyć mogą mianowicie:
- poszukiwaniom geologicznym lub geotechnicznym,
- eksploatacji górniczej (naftowej lub innej),
- badaniom naukowym (stałym obserwacjom lub realizacji doraźnych programów naukowych),
- jako stacje ostrzegawcze,
- do różnych celów nawigacyjnych jako stawy lub pławy znaków nawigacyjnych (np. latarnie morskie),
- jako część pełnomorskich punktów cumowniczych,
- jako porty lub przystanie wyspowe lub lotniska (ewentualnie pływające),
- do celów budowlanych, itd. (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32