Blog

22.09.2021

Usunięcie spalin

W artykule znajdziesz:

Usunięcie spalin

Usunięcie spalin

W tunelach gotowych przewietrzenie ma na celu usunięcie spalin lub dymu oraz obniżenie wysokiej temperatury. W krótkich tunelach osiąga się to dzięki różnicy temperatur zewnątrz i wewnątrz tunelu, a niekiedy dzięki różnicy wysokości wlotów tunelu, które powodują naturalny ciąg powietrza (program uprawnienia budowlane na komputer). Poza tym ruch pojazdów przyczynia się do ruchu powietrza, który odbywa się w kierunku przeciwnym do ich ruchu.
W długich tunelach podwodnych usuwanie zużytego powietrza i doprowadzenie świeżego odbywa się albo wzdłuż osi tunelu, albo w poprzek tunelu na całej jego długości, czy też częściowo w poprzek, a częściowo wzdłuż tunelu.

Przewietrzanie podłużne polega na wtłaczaniu lub wysysaniu zużytego powietrza w tunelu pełnym jego przekrojem za pomocą wentylatorów (dmuchaw). Prędkość strumienia świeżego powietrza nie powinna przekraczać 4 m/s.
W miejscu po temu dogodnym stosuje się do przewietrzania tunelu szyby, w których umieszcza się wentylatory ssące. Szyb sytuuje się zwykle obok tunelu, a nie w jego osi (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przewietrzanie poprzeczne polega na tym, że tunel ma na całej długości lub jej części kanały doprowadzające świeże powietrze. Służą do tego kanały w dolnej części przekroju (pod jezdniami), spełniające zwykle także rolę kanałów ściekowych, w górnej części przekroju zaś odprowadzają spaliny i zużyte powietrze.

Kanał dolny ma otwory, przez które świeże powietrze jest wysysane do tunelu właściwego. Wskutek tego na całej długości tunelu odbywa się wymiana powietrza w poprzek przekroju od otworów dolnych do górnych. W nowoczesnych tunelach o przekroju prostokątnym ruch wzdłużny powietrza odbywa się komorami bocznymi lub środkowymi, skąd otworami dostaje się ono do głównych ciągów tunelu (uprawnienia budowlane).
W zakresie prac inżyniersko-budowlanych należy przewidzieć w tunelach kolejowych:
- nisze w ścianach bocznych dla ukrycia robotników konserwujących tunel na czas przejazdu pociągu (2×2,10×1,5 m co 50 m, z obu stron na przemian),
- komory w dłuższych tunelach (np. 4 x 3,5×6 m co 1-2 km) dla składowania sprzętu naprawczego, materiałów lub służące na czas przerw w pracy jako miejsce odpoczynku.
Osobnego opracowania (także architektonicznego) wymagają portale u wlotów do tuneli.

Niesłychanie bujny rozwój oceanotechniki

Dzięki płytkiemu stosunkowo posadowieniu kanałów podwodnych wyznaczenie parcia gruntu oraz wody na strop i ściany tuneli o przekroju prostokątnym nie stwarza istotnych trudności i następuje według zasad. Rozkład reakcji gruntu można przyjmować według metod stosowanych dla suchych doków lub śluz. Momenty zginające i siły poprzeczne wyznacza się jak dla jedno- lub wieloprzęsłowych ram zamkniętych (program egzamin ustny). W wypadku przekrojów kolistych i głębszego posadowienia tuneli podwodnych należy obliczać je według zasad obliczania i wymiarowania tuneli górskich i miejskich.

Niesłychanie bujny rozwój oceanotechniki (ocean engineering) lub inżynierii pełnomorskiej (off-shore engineering), związany jest głównie z wejściem górnictwa naftowego na obszary szelfów kontynentalnych w celu eksploatacji zasobów ropy zalegających pod ich dnem (opinie o programie). Prócz tego głównego powodu rozwoju oceanotechniki jednak, istnieje jeszcze szereg
zasobów biologicznych, a także dążenie do coraz dokładniejszego badania mórz i oceanów i zbierania coraz liczniejszych danych dotyczących parametrów falowania, wiatrów, prądów i pływów także i na pełnym morzu lub oceanie.

Przedmiotem oceanotechniki są m. in. wysepki robocze lub platformy stwarzające w miejscach ustalonych stanowiska, na których możliwe jest dłuższe przebywanie i praca ludzi na morzu, z dala od brzegów (segregator aktów prawnych).

Wysepki i platformy służyć mogą mianowicie:
- poszukiwaniom geologicznym lub geotechnicznym,
- eksploatacji górniczej (naftowej lub innej),
- badaniom naukowym (stałym obserwacjom lub realizacji doraźnych programów naukowych),
- jako stacje ostrzegawcze,
- do różnych celów nawigacyjnych jako stawy lub pławy znaków nawigacyjnych (np. latarnie morskie),
- jako część pełnomorskich punktów cumowniczych,
- jako porty lub przystanie wyspowe lub lotniska (ewentualnie pływające),
- do celów budowlanych, itd. (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami