Blog

Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 2
03.01.2022

Warunki maszyn

W artykule znajdziesz:

Warunki maszyn
Warunki maszyn

Dalszymi niekorzystnymi warunkami pracy maszyn budowlanych, a w szczególności drogowych, jest wystawianie ich na działanie wpływów atmosferycznych, opadów itp. oraz prace w pyle, a dla podwozia maszyn transportowych i roboczych samobieżnych praca nieraz w błocie. W tych warunkach przestrzeganie należytej konserwacji i przeprowadzanie planowych napraw staje się nakazem, którego lekceważenie prowadzi z reguły do nadmiernego zużycia maszyny, a nawet do jej zniszczenia (program uprawnienia budowlane na komputer).

Celem łatwego przeglądu zużywających się w tych warunkach maszyn powinien być ułatwiony dostęp do ich węzłów i części.

Niesprzyjające warunki maszyn budowlanych przyczyniają się przy niesystematycznej obsłudze technicznej (konserwacji) do niewłaściwego przeprowadzania napraw, a mianowicie do napraw od wypadku do wypadku (naprawy nieplanowe). Dlatego też jedynie planowość napraw (naprawy planowe) może zachować maszyny budowlane w pełnej sprawności (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Naprawy maszyn budowlanych powinny być z reguły dokonywane w oparciu system napraw planowo-zapobiegawczych.

System napraw’ planowo-zapobiegawczych polega na określaniu z góry dla poszczególnych rodzajów maszyn budowlanych ścisłego planu napraw o charakterze okresowym obejmującego wszystkie potrzebne normatywy napraw, jak np. okresy międzynaprawcze, czasy trwania napraw, zakres napraw itd. Naprawy maszyn powinny być powiązane z produkcją budowlaną i ściśle przestrzegane (uprawnienia budowlane).

W praktyce naprawy maszyn i urządzeń budowlanych przeprowadzamy opierając się na wymienionej już poprzednio instrukcji IOMB-530 „W sprawie planowo-zapobiegawczych obsług technicznych oraz napraw maszyn i urządzeń budowlanych” oraz na instrukcji IOMB-522 „Ramowa instrukcja napraw maszyn budowlanych metodą wymiany zespołów”.

Naprawa bieżąca

Poniżej podaje się główne wytyczne zawarte w powyższych instrukcjach opracowanych na podstawie dorobku teoretycznego i praktycznego w zakresie techniki organizacji napraw maszyn i urządzeń budowlanych (program egzamin ustny).

Rozróżnia się następujące naprawy:

  1. naprawa bieżąca (NB),
  2. naprawa główna (NG),
  3. naprawa uszkodzenia awaryjnego (NA).

Naprawa bieżąca (NB) jej zakres ustalony jest indywidualnie dla każdej maszyny; naprawa bieżąca ma na celu doprowadzenie maszyny do stanu pełnej sprawności aż do czasu najbliższej obsługi OTO-2. Naprawa bieżąca polega na usunięciu usterek, regeneracji części lub wymianie części względnie zespołów (opinie o programie).

Pracochłonność (godz), czas trwania naprawy (godz) oraz postój w naprawach (dni kalendarzowe) obliczane w stosunku do 1600 godzin pracy maszyny rocznie. Naprawy bieżące wykonywane są w miejscu pracy lub postoju maszyny przez pracowników bazy maszynowej (czołówki warsztatowej) z doraźną pomocą obsługi maszyny.

Naprawa główna (NG) (często i zbędnie nazywana remontem kapitalnym) jest naprawą polegającą na przywróceniu maszynie stanu technicznego określonego przez producenta nowej maszyny. Naprawa główna obejmuje silniki, mechanizmy i konstrukcje wchodzące w skład maszyny (segregator aktów prawnych).

Zakres czynności naprawy głównej maszyny obejmuje: demontaż, weryfikację części i zakwalifikowanie ich do wymiany, naprawy lub ponownego użycia, naprawę części, montaż, wreszcie regulację, próbę oraz docieranie wstępne.

Okresy międzynaprawcze oraz normatywy pracochłonności napraw głównych. Naprawy główne wykonuje się w zasadzie w specjalnych zakładach naprawczych. Naprawa uszkodzenia „awaryjnego” przebiega w indywidualnie ustalonym zakresie i ma na celu przywrócenie maszynie stanu sprawności technicznej. Naprawa uszkodzenia w zależności od stopnia może być wykonywana na miejscu pracy lub postoju maszyny względnie w zakładzie naprawczym (promocja 3 w 1).

W celu usprawnienia przeprowadzania obsług technicznych oraz napraw maszyn metodą planowo-zapobiegawczą sporządza się dla każdej maszyny (o sumie mocy silników 20 KM i powyżej) dwa harmonogramy, a mianowicie roczny i wieloletni.

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 3
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 4
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 7 Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 8 Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 9
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 10
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 11 Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 12 Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 13
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Metaloizol uprawnienia budowlane zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami