Blog

Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 2
21.08.2018

Wiejskie drogi – technologia wykonywania

W artykule znajdziesz:

Wiejskie drogi – technologia wykonywania

Polscy naukowcy opatentowali technologię budowy dróg lokalnych wykorzystującą m.in. popiołu odpadowe (program na komputer). Pół kilometra tego rodzaju drogi zbudowano już w w gminie Kamionka. W technologii tej wykorzystywane jest drogowe spoiwo hydrauliczne, które powstaje z popiołów opadowych powstających w efekcie spalania brunatnego węgla. Jest ona polecana przede wszystkim w budowie dróg gminnych oraz na terenach wiejskich, zwłaszcza w miejscu obecnych dróg żwirowych lub wysypanych kruszywem (program na telefon). Urządzenie wykorzystywane do tworzenia spoiwa zostało wynalezione przez naukowców Politechniki Częstochowskiej.
Zarówno strukturę, jak i właściwości spoiwa powstające z popiołów mogą być za projektowane oraz wytworzone w taki sposób, aby było ono doskonale dostosowane do wymagań gruntu oraz podłoża w konkretnej lokalizacji (program na egzamin ustny).

Pierwszy odcinek drogi

Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 3
Wiejskie drogi

Z tego właśnie względu przy budowaniu drogi z zastosowaniem spoiwa nie trzeba wywozić ani dowozić różnego rodzaju materiałów, np. kruszyw, co jest konieczne podczas budowy tradycyjnych dróg asfaltowych i znacząco zwiększa ich koszt (promocja 3 w 1). Spoiwo perfekcyjnie miesza się z materiałem zalegającym na danej drodze, np. żwirem, materiałami ilastymi czy piaskiem, które podczas standardowej budowy zwykle muszą być wywożone. Dzięki zastosowaniu spoiwa każdy z tych materiałów może być wykorzystany oraz wbudowany w powstającą konstrukcję drogową.
Drogi budowane ze spoiwa z popiołów cechują się równą powierzchnią, która wyglądem przypomina drogę asfaltową (segregator). Co ważne, spoiwo nie pyli, jest odporne na mrozy i może wytrzymać bez remontów nawet przez pięć lat. Może być stosowane również tymczasowo w zastępstwie dróg asfaltowych i stanowić doskonałe podłoże pod nową drogę. Koszty budowy drogi ze spoiwa jest wyższy niż dróg szutrowych, ale efekt jest nie tylko lepszy, ale przede wszystkim trwalszy. W porównaniu do budowy tradycyjnych dróg asfaltowych koszty są natomiast aż o połowę niższe (opinie). Pierwszy odcinek drogi ze spoiwa został wykonanych w Kozłówce na Lubelszczyźnie i znakomicie spełnia swoją rolę.

Najnowsze wpisy

22.10.2024
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 4
Co należy rozumieć przez obiekt budowlany?

Zgodnie z polskim prawem budowlanym, obiekt budowlany to podstawowa jednostka konstrukcyjna. Definicja ta obejmuje trzy główne kategorie. Obiekty budowlane mają…

21.10.2024
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 5
Prawo do kierowania budową

Prawo do kierowania budową w Polsce oznacza możliwość wykonania funkcji kierownika budowy na placu zabaw. Aby uzyskać prawo, należy podłączyć…

Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 8 Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 9 Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 10
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 11
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 12 Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 13 Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 14
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zakotwienia lub balast zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami