Blog

24.04.2020

Wielkość skrzydeł przyczółków

W artykule znajdziesz:

Wielkość skrzydeł przyczółków

Wielkość skrzydeł przyczółków

Wielkość skrzydeł przyczółków wzrasta wraz ze zwiększeniem wysokości drogi nad dnem, wskutek czego przy dużych wysokościach nasypu zachodzi potrzeba utworzenia oddzielnego przęsła nad skarpą lub wyprowadzenia z przęseł wsporników (program uprawnienia budowlane na komputer).

Również wskazane jest przekształcenie filarów z jednolitych ścian na poprzecznice ustawione na slupach. Słupy te należy utworzyć z pali obetonowanych w otoczkach, ochraniających pale od działania wody i kry.
Wybór pali zależy od rodzaju podłoża i od sposobów współdziałania pali z konstrukcją przęseł mostu.
Do spełnienia funkcji łożysk nadają się szczególnie pale wbijane Hennebique’a, gdyż sztywność ich jest mała, może być dokładnie określona i dostosowana do wymaganej odkształcalności. Dla zmniejszenia oporów przy wbijaniu pali wskazane jest stosowanie pali o przekroju ośmiokątnym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zagłębienie pali wbijanych w ziemię nie powinno być mniejsze od 8 m ze względu na uzyskanie nośności w gruncie, odpowiadającej wykorzystaniu wytrzymałości pala na ściskanie.

Pale betonowane w ziemi, w rodzaju pali Wolfsholtza, nadają się szczególnie do budowy małych mostów, w których odkształcenia termiczne przęseł są niewielkie i w których użycie pali innych rodzajów byłoby kosztowne ze względu na obciążenia wynikające z przewozu i ustawiania sprzętu.
Pale Franki mają znacznie większą sztywność na zginanie od pali Hennebique’a i dlatego należy je stosować w przypadkach, w których nie wymagamy od pali spełniania funkcyj łożysk, a oddziaływania przęseł na podpory są duże (uprawnienia budowlane).
Pale o przekroju pierścieniowym należy stosować wówczas, gdy mają one stanowić trzon sztywny i odporny na działanie kry, przedmiotów niesionych przez wodę oraz taboru rzecznego. W budowie mostów o zwykłych szerokościach pomostów należy dążyć do ustawiania w jednym rzędzie nie więcej od dwóch pali dużych średnic (program egzamin ustny).

Warunek nieodzowny

W niektórych przypadkach może być celowe ustawianie tylko jednego pala dużej średnicy w jednej podporze.
Należy stosować pale o jak największej nośności. Zwiększenie nośności pala zwiększa oszczędności uzyskane przez budowę podpór z pali. Dla zwiększenia nośności należy stosować odpowiedni sprzęt do wbijania oraz odpowiednie marki betonu. Skład betonu powinien zapewniać trwałość i odporność na działanie wszystkich szkodliwych czynników, które mogą wystąpić w czasie użytkowania mostu.

Możność zastosowania pali jako podpór mostowych należy sprawdzać przez wiercenia oraz analizy chemiczne gruntu i wody (opinie o programie). Nie należy stosować pali w gruntach zawierających siarkę i kwasy organiczne.
Sprzęt do wbijania i zagłębiania pali powinien dawać możność dostatecznie dokładnego ustawiania pali w ziemi. Jest to warunek nieodzowny. Nie należy jednak stosować tzw. płyt kierowniczych układanych na dnie, z wyrobionymi otworami na pale; dokładne ustawienie pali należy zapewniać przez staranne wykonanie robót. Należy stosować sprzęt umożliwiający pochyle wbijanie pali. W budowie mostów belkowych na drogach publicznych sprzęt ten powinien dawać możność uzyskania pochylenia do 1 : 20; w budowie mostów belkowych kolejowych - pochylenie 1 : 8 dla przejmowania sił hamowania; w budowie mostów rozporowych - pochylenie 1 : 5 (segregator aktów prawnych).
W budowie mostów na drogach publicznych podpory z pali betonowych nadają się szczególnie do przęseł belkowych, wspornikowych, bezprzyczólkowych. W budowie mostów kolejowych dobre rozwiązania dają przęsła wolnopodparte na podporach wpuszczonych w nasypy.

Wykonywanie podpór z pali jest rodzajem prefabrykacji. Oszczędności uzyskane przez zastosowanie takich podpór mogą być zwiększone przez rozszerzenie prefabrykacji na przęsła.
Oszczędności te zależą w znacznym stopniu od zakresu mechanizacji nie tylko wykonania pali, lecz i ich wbudowywania oraz od ciągłości wykorzystania maszyn (promocja 3 w 1). Głównymi przeszkodami mechanizacji podpór mostowych z pali małych i dużych średnic w Polsce był brak odpowiednich maszyn oraz nieumiejętność ich wykorzystania i zapewnienia dostatecznej ciągłości pracy.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami